ما در درمانکده روابط عاطفی با استفاده از رویکردهای علمی و اثربخش رواندرمانی و مشاوره به شما کمک می کنیم، تا از اضطراب، افسردگی، مشکلات زناشویی و روابط عاطفی خود رهایی پیدا کرده و مسیر توسعه فردی خود را رقم بزنید.
کوچینگ و مهارت زندگی
  • از زندگی‌تان راضی نیستید؟
  • هدف ندارید؟
  • سردرگمید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟
  • نمی‌توانید تصمیم درست بگیرید؟
  • احساس می‌کنید درحال درجا زدن هستید و پیشرفت نمی‌کنید؟

اگر پاسخ تان به سوال های بالا مثبت است، ما به شما کوچینگ زندگی را تجویز می کنیم.

شمایی که درحال مطالعه این مقاله هستید، قطعا برای خودتان و زندگی و آینده تان ارزش بسیاری قائلید. پس به شما تبریک می گویم زیرا در جای درستی قرار دارید. شما درحال برداشتن اولین گام مثبت در جهت ساخت یک زندگی مطلوب و در کمال آرامش، همراه با هدف‌مندی و رضایت‌مندی هستید.

کوچینگ چیست؟

لایف کوچینگ (life coaching) یا کوچینگ زندگی فرآیندی است که در آن مراجعه کننده با راهنمایی لایف کوچ (مربی یا مشاور) خود را از آنچه هست به آنچه می‌خواهد باشد تبدیل می‌کند. در واقع کوچینگ مهارتی است که کمک می‌کند تا افراد بتوانند تغییراتی که مایلند را در زندگی‌شان ایجاد کنند و زندگی بهتری را برای خودشان بسازند.

لایف کوچ کیست؟

لایف کوچ کسی است که در زمینه ی لایف کوچینگ تخصص دارد. کوچ به عنوان مربی و تسهیلگر شما، با پرسش‌هایی که مطرح می‌کند شما را با دنیای درون‌تان وارد چالش می‌کند تا استعداد و توانایی‌های خود را ببینید و شکوفا کنید، انتخاب و اهداف خود را بشناسید و برای رسیدن به آن‌ها اقدام کنید، موانع و مشکلات را پیدا کنید و از سر راه خود حذف نمایید.

رویکرد و روند کوچینگ:

جلسات کوچینگ مکالمه محور و برمبنای گفتگوی دوستانه است که می‌توان جلسات آن را به صورت تلفنی، آنلاین و یا حضوری برگزار کرد. کوچینگ با روان درمانی، مشاوره و درمان دارویی کاملا متفاوت است. زیرا کوچ راهکار از پیش تعیین شده و نسخه آماده‌ای برای مراجع ندارد و هر فرد با توجه به خواسته‌ها، اهداف و رفتارهای خود، راهکار مناسب خودش را می‌یابد و به کمک تسهیلگر برای رسیدن به آن‌ها طرح و برنامه‌ی خود را می‌چیند.

کوچینگ یک روش موفق از گفتگو درمانی است که باعث می شود سطح زندگی فرد مراجعه کننده به چند مرحله بالاتر ارتقا یابد.

چرا کوچینگ؟

یکی از اهداف خلقت انسان‌ها، رسیدن به کمال است که خداوند میل دستیابی به آن را در وجود انسان قرار داده است. در دنیای پیچیده امروز، با وجود این‌که افراد درحال حاضر کتاب، مقالات و سایت‌های زیادی را با مضمون راه‌های رسیدن به موفقیت می‌بینند اما انگار به حرف آسان است و به پای عمل که می‌رسد، گیر می‌کنند و نمی‌توانند راه‌هایی را که در کتاب‌ها خوانده‌اند، پیاده کنند.

کوچینگ همین است که فرد را از حالت بالقوه به حالت بالفعل در می آورد و قدم به قدم با او همراه است تا زمان رسیدن کامل فرد به نتیجه دلخواه؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که هر فرد در زندگی یک کوچ یا مربی زندگی داشته باشد و این موضوع از طرف افراد بزرگ و موفق دنیا، بارها توصیه شده است. یکی از این افراد بیل گیتس، مدیرعامل مایکروسافت است که می گوید: همه به یک کوچ نیاز دارند.

کوچینگ برای چه کسانی مناسب است؟

مراجعان کوچ های زندگی، افرادی هستند که تمایل دارند سر و سامانی به زندگی‌شان بدهند، نظم و دیسیپلین را بر زندگی خود حکم فرما کنند، مسئولیت و کنترل اتفاقات زندگی‌شان را بر عهده بگیرند و به اهداف کوچک و بزرگ خود جامه عمل بپوشانند؛ بنابراین کوچینگ برای تمام افرادی که به دنبال رشد و پیشرفت و رضایت‌مندی هستند توصیه می‌شود.

مزایای کوچینگ:

اکثر افرادی که کوچینگ را تجربه کرده اند معتقدند که زندگی آن ها را متحول کرده است. طبق آمار، 80 درصد افراد اذعان داشته‌اند که کوچینگ اعتماد بنفس آن‌ها را افزایش داده است. بیش از 70 درصد افراد، رشد و پیشرفت عملکرد کاری خود را از نتایج کوچینگ می دانند. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، از دیگر مزایای کوچینگ عبارتست از:

  1. افزایش خود باوری، خودآگاهی و خودمدیریتی
  2. عبور از موانع سخت زندگی و برخورد صحیح با مشکلات
  3. از بین بردن آشفتگی‌های ذهنی و غلبه بر ترس ها
  4. تبدیل شدن به یک فرد مستقل در جامعه
  5. ایجاد تغییرات بزرگ و مثبت در زندگی
  6. ارضای نیازهای شخصی و عاطفی و دستیابی به احساس شادکامی و لذت
  7. و در حالت کلی بالا بردن سطح کیفیت زندگی

ممنون که تا اینجای مقاله با ما همراه بودید. در ادامه قصد داریم به 10 مهارت زندگی که سازمان بهداشت جهانی برای زندگی بهتر، تعریف و طبقه بندی کرده است بپردازیم:

  1. خودآگاهی
  2. همدلی
  3. روابط بین فردی
  4. ارتباط موثر
  5. کنترل استرس
  6. مدیریت هیجان
  7. حل مسئله
  8. تصمیم گیری
  9. تفکر خلاق
  10. تفکر نقادانه

آیا چیزی درمورد این مهارت ها شنیده اید؟ آیا می دانید برای داشتن زندگی خوب باید آموزش دید؟

بله شاید خیلی از افراد این موضوع را ندانند و حتی علی رغم سن بالایی که دارند، هنوز خودشان را نشناسند، هنوز ندانند چگونه با مشکلات زندگی مواجه شوند، قدرت تصمیم گیری و حل مسئله را نداشته باشند و بدتر از همه اینکه برخی از افراد صرفا زنده اند اما زندگی نمی کنند و هدف و انگیزه ای ندارند. همه ی این ها به این دلیل است که مهارت های زندگی کردن را بلد نیستند.

کلینیک ویدیا با بهره گیری از روانشناسان و مشاوران مجرب، آماده ارائه خدمات مشاوره ای به شما عزیزان در جهت زندگی بهتر می باشد. حواسمان باشد که ما فقط یک بار فرصت زندگی کردن داریم، پس بیایید راه و روش بهتر زیستن را بیابیم.

نویسنده: فاطمه ستاری نژاد

2 Trackbacks:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.