البته راههای بهبود مهارت تصمیمگیری به همین موارد ختم نمیشوند. در هفتههای آتی راجع به این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.
۱. مدیریت منازعه
مدیریت منازعه فرایند محدود کردن جنبههای منفی نزاع در عین حال افزایش جنبههای مثبت منازعه است. هدف مدیریت منازعه بالابردن یادگیری و نتایج گروهی، از جمله اثربخشی یا عملکرد در محیط سازمانی است. منازعه بدرستی مدیریت شده میتواند نتایج گروهی را بهبود بخشد. (منبع: ویکیپدیا)
هرچقدر تعداد افراد دخیل در فرایند تصمیمگیری بیشتر باشد، کار شما سختتر است. برای بهبود مهارت تصمیم گیری جمعی قبل از هرچیز باید تلاش کنید تا به شیوههای متفاوتی از مدیریت منازعه مسلط شوید. به عنوان مثال به جای حرکت به سمت روشهای برد-باخت (راههای مثل تسلیم و سازش که یک طرف به نفع طرف دیگری از خواستههای خودش دست میکشد)، روشهای برد-برد (مثل تطابق، که هر دو طرف دست از برخی خواستههای خود میکشند تا در چیز سومی که برای هر دو خوب است توافق کنند) را آزمایش کنید.
۲. جایی برای عجله باقی نگذارید
یکی از آفات تصمیم گیری، تصمیم گیری عجولانه است. مهم ترین راه برای اینکه جلوی آن را بگیرید این است که از پیش برای تصمیمگیری برنامه ریزی کنید. قبل از اینکه وارد فرایند تصمیم گیری جمعی شوید، از پیش به جزپیات فرایند تصمیم گیری فکر کنید. (اگر هنوز مقاله شش روش برای بهبود مهارت تصمیم گیری فردی را نخوانده اید، حالا وقتش رسیده که شروع کنید!) به این ترتیب مهارت تصمیم گیری تک تک افراد گروه نیز بهبود می یابد.
۳. اشتباهات گذشته را با خود حمل نکنید.
اشتباهات اموری مربوط به گذشته شماست. اگرچه نباید آنها را فراموش کنید و باید از آنها درس بگیرید، اما اشتباهاتتان را با خودتان حمل نکنید.
سرزنش مداوم خودتان به خاطر اشتباهاتی که در گذشته داشتهاید، مانع بزرگی برای تصمیم گیری درست و بهموقع است. اشتباهات گذشته باید به شما تجربه، اعتماد به نفس و قاطعیت بدهند نه سرزنش، تشویش و پشیمانی. پس قاطعانه تصمیم بگیرید و زیاد به گذشته فکر نکنید.
۴. مسئولیتپذیر باشید
گاهی باید قاطع بود و گاهی باید کوتاه آمد و تسلیم شد! اگر در گروه هیچ کس موضع مشخصی نمیگیرد، پیشقدم شوید و مسئولیت تصمیم گیری را بپذیرید. اجازه دهید وقت مفید و گرانبهایتان، صرف کارهای مهمتری شود. به جای جر و بحث های تکراری و بی فایده میتوانید کار کنید و یا به سراغ تفریح بروید. هر گروهی به حداقل یک فرد مسئولیتپذیر نیاز دارد. شاید این کار شما به مرور باعث شود بقیه اعضای گروه نیز مسئولیتپذیر شوند.