ما در درمانکده روابط عاطفی با استفاده از رویکردهای علمی و اثربخش رواندرمانی و مشاوره به شما کمک می کنیم، تا از اضطراب، افسردگی، مشکلات زناشویی و روابط عاطفی خود رهایی پیدا کرده و مسیر توسعه فردی خود را رقم بزنید.
5 قدم ساده برای بهبود مهارت تصمیم گیری
قبلا هم در ویدیا راجع به مهارت تصمیم‌گیری صحبت کردیم. در دو مقاله مجرا نیز تعدادی از راه‌های بهبود مهارت تصمیم گیری فردی و گروهی را بررسی کرده بودیم.

در این مقاله نیز پنج قدم ساده در مهارت تصمیم‌گیری را با هم مرور می‌کنیم.

۱. تأخیر نکنید

مهارت تصمیم گیری تاخیر نکنید

تصمیمات ساده جذاب هستند. تصمیمات ساده را در لیست خودتان یادداشت کنید. بعد از تصمیم‌گیری راجع به هر تصمیم ساده می‌توانید آن را از لیستتان تیک بزنید. این کار می‌تواند این امید را به شما بدهد که در تصمیمات مهم‌تر هم سریع‌تر تصمیم می‌گیرید.

وقتی با تصمیم مهمی روبرو می‌شوید، در تصمیم‌گیری تاخیر نکنید. زمان مشخصی را مشخص کنید. در طول این زمان جوانب مثبت و منفی هر تصمیم را بررسی کنید. همچنین از فواید و خطرات هر تصمیم غافل نشوید. حتی می‌توانید تاثیرات مرتبه دوم و مرتبه سوم را نیز در نظر بگیرید. اما قبل از این که زمانتان تمام شود، تصمیمتان را بگیرید.

نادیده گرفتن مشکلات، باعث حل شدن آنها نمی‌شود.

۲. احساساتی یا خودخواه نباشید

احساساتی یا خودخواه نباشید مهارت تصمیم گیری

اگر خیلی درگیر این باشید که هر مشکلی چه تاثیر بر احساساتتان می‌گذارد، تصمیم‌گیری خیلی مشکل خواهد بود. آیا می توانید به طور عینی مشکل را حل کنید؟ حتما! کافی است که احساسات و خودهواهی را کنار بگذارید و فقط دلایل واقعی را درنظر بگیرید.

به عنوان مثال شما ممکن است یک کسب و کار را مدیریت کنید. فرض کنید درآمد این کسب و کار به قدری نباشد که به اهدافش برسد. در این صورت به جای احساساتی شدن بهتر است جواب سوال‌هایی مانند این را پیدا کنید:

  • آیا محصولات شما توانسته‌اند جایگاه مناسب خودشان در بازار را پیدا کنند؟
  • آیا قیمت گذاری محصولات درست انجام شده است؟
  • آیا خودتان را به مشتریان بالقوه معرفی کرده‌اید؟
  • چه چیزی می‌تواند این مشکلات را حل کند؟

شما با تمرکز روی واقعیت‌ها به جای کمبودهای شخصی تصمیمات بهتری خواهید گرفت. اگر به هر کاری در تجارت خود نیاز داشته باشید، از بازاریابی گرفته تا خدمات مشتری، انتخاب‌های خود را پیش رو دارید.

خودآگاهی قابلیتی است که کارآفرینان دارند. به همین دلیل در تصمیم‌گیری احساساتی نمی‌شوند.

۳. مشورت کنید

مشورت کنید مهارت تصمیم گیری

بسیار بعید است که این مشکل برای اولین بار بوجود آمده باشد. تصمیمی که می‌گیرید احتمالاً در گذشته توسط افراد دیگری اتخاذ شده است. در حالی که مشکلی که شما سعی در حل آن دارید برای شما منحصر به فرد است، بسیار محتمل است که شخص دیگری در مقیاس بزرگتر همین مسئله را حل کرده باشد.

از افراد متخصص کمک بگیرید. به دنبال افرادی باشید که در حوزه‌ی مسئله شما دارای تخصص یا تجربه هستند. همچنین برخی افراد در زمینه‌هایی به عنوان مشاور فعالیت می‌کنند. به یک مورد اکتفا نکنید. مشکلتان را با حداقل سه کارشناس در میان بگذارید. در زمان کمک گرفتن و مشورت کردن واقعیت‌ها، افکار و گزینه‌های مورد نظر خود را ارائه دهید.

وقتی شخص بی‌طرفی به شما مشورت می‌دهد، خودخواه و احساساتی نبودن نیز برایتان راحت‌تر می‌شود.

قرار نیست شما همیشه چرخ را از ابتدا اختراع کنید! وقتی جواب مشکلتان نزد شخص دیگری وجود دارد از او کمک بگیرید.

۴. اطلاعاتتان را زیر سوال ببرید

اطلاعاتتان را زیر سوال ببرید مهار تصمیم گیری

شما هیچگاه داده کاملی برای تصمیم گیری ندارید. این درست است. اما برای شما معافیت به همراه ندارد.

پیدا کردن اطلاعات مفید و کافی مسئولیت شماست. اگر به اطلاعاتی که از مسیر اشتباه به شما رسیده‌اند اعتماد کنید ممکن است تصمیمات بدی بگیرید. به عنوان مثال اگر تصمیم شما روی همسر و فرزندانتان تاثیر زیادی خواهد داشت، از یک مشاور خانواده کمک بگیرید نه از همکارتان! اگر می‌خواهید در محل کارتان تصمیمات استراتژیک بگیرید بهتر است از روندهای صنعت، گزارش‌های تحقیقات بازار، شاخص‌های بورس و … استفاده کنید. قبل از تصمیم گیری داده‌ها و اطلاعاتتان را به چالش بکشید و مطمئن شوید که براساس اطلاعات درست تصمیم گیری می‌کنید. تنها چیزی که از نداشتن اطلاعات بدتر است اعتماد به اطلاعات اشتباه است. بنابراین در مورد ورودی‌های مربوط به فرآیند تصمیم گیری خود هوشیار باشید.

به دنبال اطلاعات درست باشید تا مهارت تصمیم گیری شما متحول شود.

۵. برای جهنم برنامه‌ریزی کنید

برای جهنم برنامه‌ریزی کنید مهارت تصمیم گیری

مرحله آخر تصمیم گیری، درک خطرات اساسی تصمیماتی است که شما می‌گیرید.

من دوست دارم آن را برنامه ریزی برای جهنم بنامم. 10 دقیقه وقت بگذارید تا عمیقاً بدترین سناریوی تصمیمی را که می‌خواهید بگیرید در نظر آورید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید که شخصی را در محل کارتان اخراج کنید، بدترین نتیجه چیست؟ شاید آنها به دلیل برکناری اشتباه از شما شکایت کنند یا تیم شما انگیزه خود را از دست بدهد. ده‌ها روش برای کاهش خطرات هر تصمیم وجود دارد، اما ابتدا باید این خطرات را به روشنی مشخص کنید.

اگر خطرات خود را بشناسید، هنگام تصمیم گیری راحت‌تر خواهید بود.

وقتی تصمیمی نادرست گرفتید، خود را مورد ضرب و شتم قرار ندهید. درعوض، درباره اینکه چرا شکست خورده‌اید، تأمل کنید. سپس آن را یادداشت کنید تا مطمئن شوید که دوباره همان اشتباه را انجام نخواهید داد.

منبع: فوربس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.