ما در درمانکده روابط عاطفی با استفاده از رویکردهای علمی و اثربخش رواندرمانی و مشاوره به شما کمک می کنیم، تا از اضطراب، افسردگی، مشکلات زناشویی و روابط عاطفی خود رهایی پیدا کرده و مسیر توسعه فردی خود را رقم بزنید.
فن بیان با همسر

با توجه به انکه ازدواج به عنوان یکی از مهم­ترین مراحل زندگی تلقی می­شود که اگر افزون بر آگاهانه انتخاب کردن، فرآیند نیز آگاهانه پیش نرود، زندگی مطلوبی در انتظار شما نخواهد بود. منظور از آگاهانه پیش رفتن فرآیند ازدواج این است که بدانید دقیقا در چه زمانی چه کاری را باید انجام دهید، یا چه چیزی را بگویید. در واقع ازدواج را می­توان به یک گل تشبیه کرد که اگر از آن درست مراقبت نشود، پژمرده خواهد شد. از جمله مهم­ترین و اساسی­ترین فاکتورهای مراقبت از زندگی مشترک، فن بیان با همسر است که تاثیر به سزایی در روند زندگی، برخورد با مشکلات و علاقه طرفین به یکدیگر دارد.

اگر یک زندگی مشترک را با همسر خود آغاز کرده­اید یا در شرف آشنایی با یک فرد برای ازدواج هستید، تفاوتی نمی­کند که زن هستید یا مرد، شما ملزم به دانستن تکنیک­های فن بیان با همسر هستید تا یک زندگی سالم و فارغ از درگیری­های بیهوده و مخرب داشته باشید. نکته قابل ذکر دیگر، این است که برای ماندگاری رابطه زناشویی، حرف­ها می­توانند معجزه کنند. در واقع اگر بشر بتواند به اهمیت و تاثیر شگرف کلمات دست یابد، آن موقع مشکلات بسیاری که از بطن بحث­های بی­نتیجه شکل می­گیرند، رفع خواهند شد. از همین رو قصد داریم در ادامه این مطلب به نقد و بررسی تکنیک­های فن بیان با همسر بپردازیم.

اهمیت فن بیان با همسر

پیش از بررسی روش­ها و تکنیک­های فن بیان با همسر، خوب است کمی در خصوص اهمیت این موضوع صحبت کنیم. در واقع درصد بسیاری از مشکلات زن و شوهری، ریشه در ناتوانی آن­ها در درست صحبت کردن دارد. اگر یک آقا یا یک خانم بداند که دقیقا چطور می­تواند همسر خود را آرام کند یا با کلمات او را بیشتر نرنجاند، بسیاری از مشکلات آن­ها برطرف خواهد شد.

مهم­ترین دلیل اهمیت فن بیان با همسر، ارتباط خوب و اصولی طرفین است. در حقیقت می­خواهیم بگوییم که اگر با همسر خود رابطه کلامی خوبی داشته باشید، علاوه بر همسر، یک دوست خواهید داشت که می­توانید راجع به هر چیز و هر کسی بدون ترس از نفهمیده شدن، صحبت کنید. البته لازم است اشاره کنیم که رابطه کلامی خوب و موثر، مانند همه روابط دیگری که می­شناسید، دو سویه است. یعنی اگر انتظار دارید که در رابطه زناشویی با شما درست صحبت شود، شما نیز باید بر این درست صحبت کردن پایبند باشید و از سوی دیگر اگر با طرف مقابل خود درست حرف می­زنید و حد و مرز او را با کلمات نمی­شکنید، کاملا بدیهی است که انتظار داشته باشید به همین شکل با شما رفتار شود.

تکنیک­های فن بیان با همسر  

همان­طور که اشاره کردیم، فن بیان با همسر، مورد بسیار مهم و حساسی است که در عین حساس بودن، بسیار ساده نیز هست. به این صورت که تکنیک­های فن بیان با همسر به هیچ جه عجیب و پیچیده نیستند و اگر رعایت شوند، شما می­توانید یک ارتباط کلامی بسیار دلپذیر با همسر خود داشته باشید که بی­شک بر روی روابط زناشویی و دیگر ابعاد زندگی مشترک تاثیرگذار خواهد بود. به همین سبب، تکنیک­های فن بیان با همسر شامل موارد زیر می­شوند:

خوب گوش دادن

اولین گام برای داشتن یک مکالمه صحیح، درست شنیدن است. در واقع مهارت خوب گوش دادن می­تواند بخش زیادی از رابطه را نجات بدهد. خوب گوش دادن سبب عدم قضاوت کردن می­شود و از سوی دیگر می­توان از طریق شنیدن از نیاز­ها، خواسته­ها و مشکلات طرف مقابل آگاه شد.

از جمله ویژگی­های مثبت خوب گوش دادن، این است که به همسر خود نشان می­دهید که چقدر برای شما اهمیت دارد و ارزشمند است. از سوی دیگر لازمه اینکه بتوانید با همسر خود درست صحبت کنید، این است که در وهله اول حرف­های او را خوب شنیده باشید؛ در بسیاری از موارد مشاهده می­شود که زوجین با ممانعت از شنیدن، تنها با پرخاشگری حرف­های خود را با صدای بلند و همراه با ناسزا بیان می­کنند. این حالت به هیچ وجه نمی­تواند یک شکل درست از رابطه باشد. بنابراین اولین تکنیک فن بیان با همسر، این است که بشنوید و برای شنیدن درست نیز باید گوش دادن را به نحو فعال انجام دهید؛ یعنی لازم است که در حین شنیدن سر تکان دهید و از ارتباط چشمی موثر و ادامه دار، غافل نشوید.

خوب گوش دادن

احترام گذاشتن

فراموش نکنید که احترام گذاشتن می­تواند کلید طلایی یک رابطه خوب و مطلوب باشد. برای همین هم در درجه اول هر کاری که می­کنید یا هر حرفی که می­زنید، باید احترام شخص مقابل را نگه دارید. به بیانی دیگر، زمانی که احترام رابطه شکسته می­شود و هرآنچه که نباید گفته شود، گفته می­شود، دیگر نمی­توان آنچنان امید زیادی به آن رابطه داشت. چرا که در برخی موارد تنها احترام نمی­شکند و این دل­ها هم هستند که همراه احترام می­شکنند. برای اینکه احترام همسر خود را نگه دارید، باید با او رفتار درست داشته باشید و در عین حال از او بابت زحماتی که در زندگی مشترکتان می­کشد، تشکر کنید و همیشه قدردان محبت­های او باشید.

ارتباط چشمی

یکی از بهترین تکنیک­های فن بیان با همسر که در آن هیچ صوتی ایجاد نمی­شود و هیچ واژه­ای بیان نمی­شود، ارتباط چشمی است. به همین دلیل بسیاری بر این باورند که چشم­های سخن می­گویند و نمی­توان از قدرت نگاه افراد چشم­پوشی کرد. همچنین چشمان ما تنها عضوی هستند که می­توانند به صورت همزمان از احساسات و افکار ما سخت بگویند و این احساسات را به طرف مقابل نیز منتقل کنند. بنابراین در هنگام صحبت کردن با همسر، خوب است که حتما با او ارتباط چشمی برقرار کنید و از این طریق حس خوبی را به او منتقل کنید.

بحث­های دیگر را وسط نکشیدن

متاسفانه یکی از تخریب­ کننده­ترین عاداتی که برخی از زن و شوهرها دارند، فراموش نکردن و قاطی کردن مسائل است. شاید در بسیاری از موارد اینکه یک حرف از گذشته را به میان آورید، حق شما باشد اما به هیچ وجه راه حل درستی نیست و بی­شک به جنگ و دعوای موجود دامن خواهد زد. زمانی که بحثی رخ می­دهد، آن بحث یک موضوع دارد و شما باید سعی کنید که همان موضوع را حل کنید؛ نه اینکه با به میان آوردن مسائل دیگر، آن یک موضوع را به چند موضوع غیرقابل حل تبدیل کنید. شاید در آن لحظه که از چنین جمله­ای استفاده می­کنید «یادته خودتم اون دفعه چیکار کردی…..»، حس خوب پیروز شدن داشته باشید و گمان کنید که بحث را به نفع خود پیش برده­اید. اما در این حالت شما از یاد برده­اید که این یک جنگ نیست و طرف مقابل شما نیز دشمن­تان نیست. او همسر شما است و شما باید جوری رفتار کنید که بحث تمام شود و در نهایت هر دوی شما برنده باشید. توجه داشته باشید که ما هرگز نمی­گوییم که از حق خود دفاع نکنید و مدام در حال کوتاه آمدن باشید، اما باید این حقیقت را بپذیرید که در اکثر مواقع به میان کشیدن بحث­های قبلی نه تنها کارساز نیست، بلکه همه چیز را بدتر می­کند.

استفاده از الفاظ زیبا، تاثیرگذار و محبت آمیز

همان­طور که پیش از این هم اشاره کردیم، حرف­ها می­توانند تاثیر چشم­گیری بر روی روابط افراد داشته باشند؛ به همین دلیل استفاده از الفاظ زیبا و محبت آمیز می­تواند علاقه و شور صحبت کردن را در طرفین افزایش دهد. ایجاد حس خوب با اضافه کردن یک صفت عاشقانه در انتهای هر جمله­ای که بیان می­کنید، می­تواند یک تکنیک موثر و بسیار کاربردی برای فن بیان درست با همسر باشدو در واقع هر بار که شما از الفاظی چون (عزیزم، عشقم، قشنگم و..) استفاده می­کند، به طرف مقابل ثابت می­کنید که برای شما اهمیت دارد. ناگفته نماند که در زمان­های که از سوی طرف مقابل مخاطب قرار داده می­شوید، بهتر است حتما از واژه کوتاهی چون جانم برای جویا شدن کار او استفاده کنید. شاید چنین تصور کنید که این الفاظ بی­معنی هستند، اما در واقع بیشترین تاثیر را در حس و حال روزانه شما دارند.

استفاده از الفاظ زیبا، تاثیرگذار و محبت آمیز

بیان درخواست به صورت واضح

لطفا به هیچ وجه در یک رابطه تصور نکنید که طرف مقابل علم غیب دارد و به صورت خودکار متوجه خواسته­ها و درخواست­های شما می­شود. متاسفانه این باور غلط که «اگر دوستم داشته باشه، حتما خودش می­فهمه که چی می­خوام..»، پایه و اساس بسیاری از روابط را متزلزل کرده است و در چنین شرایطی است که دیگر شخص مقابل شما نمی­داند باید چه کاری انجام دهد و عاجز می­شود. از سوی دیگر، بیان درخواست به صورت واضح، کاری است که انسان­های فهیم و عاقل انجام می­دهند. آن­هایی که می­دانند فرد مقابلشان، قبل از اینکه همسرشان باشد، یک انسان است و برای خود درگیری­ها و مشکلاتی دارد که به واسطه آن­ها نمی­تواند همیشه آن ورژن از خود را ارائه بدهد که شما دوست داشته باشید. لذا لازم است به این نتیجه برسید که زندگی مشترک نیازمند درک است و درخواست­های شما باید کاملا منطقی و واضح بیان شوند، تنها در این صورت است که شما می­توانید انتظار برآورده شدن درخواستتان را از سوی طرف مقابل داشته باشید.

بیان درخواست به صورت واضح

توانایی عذرخواهی کردن

زندگی مشترک، نیاز به از خود گذشتگی دارد، شما نمی­توانید همیشه و در همه حال بر روی قله غرور بایستید و حتی اگر اشتباهی از شما سر زد، انتظار داشته باشید که شخص مقابل منتظر عذرخواهی شما نباشد. در واقع ببخشید گفتن یک مهارت است که در طول زندگی شاید نیاز باشد در طول روز چندین بار از این مهارت خود استفاده کنید.

قدردان بودن

یکی از عواملی که منجر به تخریب پایه­های یک رابطه­ می­شود، قدردان نبودن است. واقعیت امر این است که ما انسان هستیم و انتظار داریم که قدر و ارزش لطف­ها و محبت­هایی که حتی اگر از سر وظیفه باشند، دیده شود و اطرافیان ما حداقل قدر دانسته و کم­لطفی نکنند. در زندگی مشترک بین زن و شوهر نیز همین قانون وجود دارد؛ زمانی که همسر شما با کیسه­هایی پر از خرید از در خانه وارد می­شود، بدترین کاری که می­توانید انجام دهید، این است که خریدهایش را به پای وظیفه بگذارید و حتی یک تشکر خشک و خالی از او نکنید. در مقابل مردها نیز برخی مواقع ظرف شستن، لباس شستن و بسیاری از کارهای خانه برای بانوان را وظیفه آن­ها می­دانند و به همین صورت است که با نداشتن فن بیان درست با همسر، آن زندگی دیگر لطف و محبت سابق را نخواهد داشت. در چنین شرایطی تنها کافی است کمی محبت به خرج بدهید و با استفاده از الفاظی چون (خسته نباشی عزیزدلم، دستت درد نکنه بشین برات چایی بریزم و..)، به او نشان دهید که قدر کاری را که کرده است، می­دانید.

قدردان بودن

بخشندگی

یکی از ویژگی­های تاثیرگذار در فن بیان با همسر، بخشندگی است. در همین مطلب بین معیارهایی که به عنوان تکنیک­های فن بیان با همسر شرح کردیم، می­توان رنگ و بویی از بخشندگی را مشاهده کرد که اگر در هر کدام بخشش وجود نداشته باشد، بیان درست نیز صورت نخواهد گرفت.

استفاده از زبان بدن

زبان بدن در یک زندگی مشترک، تنها به معنی تکان دادن سر و دست و استفاده از حالت­های مختلف چهره نیست. در یک رابطه عاطفی زبان بدن می­تواند بغل کردن، بوسیدن، گرفتن دست یا هر نوع نزدیکی فیزیکی باشد که شور و علاقه را در طرفین ایجاد می­کند.

استفاده از زبان بدن

در نهایت لازم است ذکر کنیم که تمام این تکنیک­ها دست به دست هم می­دهند تا سرانجام فرآیند فن بیان با همسر، به درستی انجام شود.  

مراجعه به مرکز مشاوره برای فن بیان خوب با همسر

در صورتی که از مشکلات زیادی که به واسطه نداشتن فن بیان درست با همسر ایجاد می­شوند، رنج می­بردید و خودتان هم فبول دارید که فقدان درست صحبت کردن در زندگی شما، آسیب­ها و مشکلات زیادی را به دنبال دارد، پیشنهاد می­شود که به مشاوره مراجهه کنید تا این مشکل به صورت ریشه­ای و اصولی برطرف شود.

مرکز روانشناسی ویدیا به عنوان یک درمانکده روابط عاطفی می­تواند یکی از بهترین راه­ حل­هایی باشد که به شما کمک می­کند تا فن بیان با همسر را بیاموزید. اگر در شرف ازدواج هستید، بهتر است در همین ابتدا اقدام به مراجعه به مشاوره کنید تا تکنیک­های فن بیان با همسر را به صورت ریشه­ای و درست بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.