برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

4 دلیل اصلی خیانت و 4 راه جلوگیری از خیانت

4 دلیل اصلی خیانت و 4 راه جلوگیری از خیانت

نکات کلیدی در مقاله 4 دلیل اصلی خیانت و 4 راه جلوگیری از خیانت :

  • حدود یک سوم مردان و یک چهارم زنان به ارتباط عاطفی، عاشقانه و یا آنلاین با شخص دیگری اعتراف می‌کنند.
  • افراد اغلب با شریک زندگی خود در مورد انتظارات خود صحبت نکرده‌اند.
  • مقاومت در برابر جذابیت دیگران نیازمند تلاش است بنابراین محرک‌های خود را بشناسید.

اکثر افراد در روابط، انتظار دارند که رابطه آن‌ها منحصر به فرد باشد – بدون هیچ شریک دیگری.

آن‌ها لزوماً انتظار ندارند که این رابطه برای همیشه ادامه یابد، اما در مدت زمان رابطه، بیش‌تر افراد می‌خواهند که شریک زندگی آن‌ها از نظر عاشقانه و جنسی “وفادار” باشد.

با این حال، نرخ خیانت هم برای مردان و هم برای زنان بالاست.

حدود یک سوم مردان و یک چهارم زنان به خیانت خود اعتراف می‌کنند. ارتباط عاطفی، عاشقانه و یا آنلاین با فردی غیر از شریک زندگی‌شان و به‌ شکلی که رابطه آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

حتی با در نظر گرفتن این موضوع که اکثر زوجین به احتمال زیاد در مورد آن‌چه که آن‌ها خیانت می‌دانند و مرزهایی که می‌خواهند بحث چندانی صریح ندارند، درک مشترکی از آن‌چه خیانت محسوب می‌شود، وجود دارد.

از بسیاری جهات، وقتی خیانت را می‌بینیم، آن را می‌شناسیم.

چه کسانی مستعد خیانت هستند؟

چه کسانی مستعد خیانت هستند؟
چه کسانی مستعد خیانت هستند؟

برخی افراد قطعاً بیش‌تر مستعد خیانت به شریک زندگی خود هستند. و مطمئناً، اگر شما و شریک زندگی‌تان قبل از این‌که هر دوی شما از روابط قبلی رها شده باشید، با هم رابطه برقرار کرده‌اید (mate poaching)، احتمال بیش‌تری وجود دارد که یکی از طرفین در رابطه جدید خیانت کند.

خیانت مثل عادت است. کسی که یک بار آن را انجام داده امکان دارد آن را تکرار کند. اگر کسی را انتخاب کنید که در روابط گذشته خیانت کرده است، باید درک کنید که ممکن است دوباره تکرار کند. البته این موضوع در رابطه با همه افراد صادق نیست.

همچنین ویژگی‌هایی مانند خودشیفتگی و سازگاری کم و نگرش‌هایی مانند علاقه و تمایل به داشتن چند شریک عاطفی وجود دارد که در تمایل به خیانت تاثیرگذار هستند. به نظر می‌رسد تاثیر این عوامل کاملاً واضح است.

با این حال، خیانت به قدری گسترده است که تعداد انگشت شماری از ویژگی‌های شخصیتی یا نگرشی نمی‌تواند به طور موثر دلیل خیانت افراد را نشان دهد.

4 دلیل اصلی خیانت

اخیراً مطالعاتی انجام شده است که از افراد در مورد انگیزه های آن‌ها برای خیانت سؤال کرده است و این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. چهار دلیل اصلی خیانت وجود دارد که عبارتند از:

  1. نارضایتی جنسی: فرد می‌خواهد رابطه جنسی مکرر یا با تنوع بیشتری داشته باشد. (چیزی متفاوت).
  2. نارضایتی عاطفی: از دست دادن احساس مثبت نسبت به شریک اصلی خود. فرد به سمت دیگری کشیده می‌شود زیرا به هم اعتماد می‌کنند و اطلاعات خصوصی خود را با یکدیگر در میان می‌گذارند.
  3. نادیده گرفته شدن: احساس طرد شدن یا نادیده گرفته شدن توسط شریک اصلی.
  4. خشم: میل به آسیب رساندن یا تنبیه شریک زندگی به دلیل بدرفتاری.

فرصت خیانت فراهم می‌شود!

فرصت خیانت فراهم می‌شود!
فرصت خیانت فراهم می‌شود!

فرصت و امکان خیانت لازم است اما کافی نیست. در واقع، اکثر مردم به طور موثر در برابر جذابیت افراد دیگر مقاومت می‌کنند. با این حال، اگر هیچ فرد جذاب دیگری در اطراف وجود نداشته باشد (یا به صورت آنلاین در دسترس نباشد)، مطمئناً خیانت نمی‌تواند اتفاق بیافتد.

ما نباید قدرت فرصت‌ها را دست کم بگیریم، به خصوص در موقعیت‌هایی که احساس مسئولیت کم‌تری می‌کنیم یا بعید است که پاسخ‌گو باشیم. موقعیت‌هایی مانند مست بودن، مهمانی در جمعی ناشناس، بودن در جایی دور از خانه و … می‌تواند منجر به خیانت شود.

رابطه ما عالی بود تا این‌که فلانی آمد!

درک این نکته مهم است که حتی افرادی که در روابط رضایت‌بخش هستند نیز می‌توانند درگیر خیانت شوند.

ما افراد پیچیده‌ای هستیم و جذب یک فرد جذاب که به ما علاقه نشان می‌دهد چیز قدرتمندی است. هیچ رابطه واحدی نمی‌تواند تمام نیازهای یک فرد را برطرف کند.

و تازگی؟! حتی اگر به خوبی آن چیزی که «در خانه» داریم، نباشد، مقاومت در برابر تعاملات جدید معمولاً بسیار دشوار است.

در واقع، اگر می‌خواهید در برابر خیانت مقاومت کنید، بدانید که عشوه(flirting)  و به خصوص دلبری متقابل می‌تواند مسیری لغزنده باشد.

مطالعه در رابطه با وفاداری دیدگاه رمانتیک در مورد عشق را به چالش می‌کشد. این‌که فرد عاشق به طور طبیعی، همیشه، فقط به معشوق خود توجه دارد. خیر، این طور نیست.

تک‌همسری به مقدار قابل توجهی تلاش وجدانی می‌طلبد. اراده برای مقاومت در برابر چیزی یا کسی که ما را به سمت خود می‌کشاند، به‌ویژه در مواقعی که رابطه ما کمی به هم ریخته است.

ما می‌دانیم که افراد در به حداقل رساندن خیانت عالی هستند. اما برای اکثر مردم حفظ یک رابطه 100 درصد انحصاری، بدون لحظه‌ای مبادله، جرقه یا ارتباط با فرد جذاب دیگری، فوق العاده دشوار است. به خصوص با توجه به زمان زیادی که در محل کار یا دور از شریک زندگی خود می گذرانیم.

نکات مهم در رابطه با خیانت

نکات مهم در رابطه با خیانت
نکات مهم در رابطه با خیانت
  1. اگر انحصار برای شما مهم است، با شریک زندگی خود در مورد معنای دقیق آن صحبت کنید. (هیچ نوعی از flirting مجاز است؟ ارتباط با پارتنرهای قبلی چه طور؟ برنامه ناهار به تنهایی با یک دوست جذاب؟)
  2. اگر مستعد انحراف هستید و می‌دانید که شریک زندگی‌تان به شدت از این موضوع ناراضی است، محرک‌های خود را کشف کنید. (دوست دارید مطمئن شوید که جذاب هستید؟ اطمینان از این‌که شریک عاطفی قبلی شما هنوز از شما گذر نکرده است؟ تا همراه کسی کار می‌کنید و به اهداف‌تان می‌رسید و در شرایط سخت و زمان‌هایی که اعتماد به نفس پایینی دارید به شما حس خوبی می‌دهد؟)
  3. درک کنید که ما استانداردهای متفاوتی نسبت به شریک عاطفی‌مان داریم. چیزی که شاید برای ما هیچ معنایی نداشته باشد می‌تواند برای شریک عاطفی‌مان به معنی خیانت باشد و برعکس. آیا می توانید این ایده را که شریک زندگی شما افراد دیگر را جذاب می‌بیند، تحمل کنید؟
  4. آیا می‌توانید با شریک خود برای یک توافق معقول در صورت لغزش خود یا او مذاکره کنید؟ تحقیقات نشان می‌دهد آن‌هایی که در روابط غیرتک‌همسری توافقی هستند نسبت به کسانی که بر انحصار 100 درصدی اصرار دارند روابط قوی‌تری دارند. غیرتک‌همسری به معنای “روابط کامل جنسی یا عشقی” نیست.
  5. بسیاری از ما در طول زندگی خود بیش از یک رابطه صمیمی، متعهد و طولانی مدت خواهیم داشت. ما ممکن است آن ایده‌آل عاشقانه کسی بودن را بخواهیم، اما این به ندرت اتفاق می‌افتد. ساخت یک رابطه بلندمدت و عاشقانه نیاز به تلاش بسیار دارد تا بتواند از سختی‌های زیادی عبور کند.

با گفتگوی بیش‌تر و بیش‌تر و کمی انعطاف، نتایج بهتری در روابطمان خواهیم داشت.

منبع: سایت psychologytoday

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *