ما در درمانکده روابط عاطفی با استفاده از رویکردهای علمی و اثربخش رواندرمانی و مشاوره به شما کمک می کنیم، تا از اضطراب، افسردگی، مشکلات زناشویی و روابط عاطفی خود رهایی پیدا کرده و مسیر توسعه فردی خود را رقم بزنید.
ازدواج برای فرار از خانواده

با توجه به اینکه ازدواج به عنوان یکی از مراحل مهم زندگی تلقی می­شود که شما را از یک موقعیت به موقعیت دیگری منتقل می­کند، وسواس برای درست انجام گرفتن آن، جزء ملزومات است. چرا که یک ازدواج غلط می­تواند منجر به یک عمر پشیمانی شود و حتی با وجود راهکاری موسوم به طلاق، باز هم آثار مخرب خود را بر جای خواهد گذاشت. لذا مهم­ترین قانونی که برای ازدواج درست تعریف می­‌شود، آگاهانه ازدواج کردن است. متاسفانه از مواردی که می­تواند شما را به سمت ازدواج غلط سوق دهد، دلایل حاشیه­‌ای در زندگی است. منظور از دلایل حاشیه­‌ای، هر دلیلی است که شما به سبب آن مجبور به ازدواج می‌شوید. رایج­ترین این موارد، ازدواج برای فرار از خانواده به شمار می­‌آید.

یکی از بدترین راه­هایی که برای فرار از خانه و خانواده می­توان انتخاب کرد، ازدواج است. چرا که در واقع ازدواج خود به عنوان یک معقوله مهم و حساس تلقی می­شود که در صورت اشتباه انجام گرفتن، زیان­بار است. حال تصور کنید که تنها دلیل شما برای ازدواج، فرار از خانه باشد. در بهترین حالت ممکن، تنها علاقه­‌ای به همسر خود نخواهید داشت و این را بعدها متوجه می­شوید که نباید شریک عاطفی خود را به واسطه فرار انتخاب می­کردید. در بدترین حالت ممکن نیز از یک چاه بیرون می­آیید و درون چاله دیگر سقوط می­کنید. به منظور درک بیشتر فرآیند ازدواج برای فرار از خانواده، لازم است فاکتورهای متعددی مورد نقد و بررسی قرار بگیرند. از این رو اگر شما هم یکی از افرادی هستید که ازدواج را یک راه حل برای رهایی از خانواده خود می­دانید، لازم است در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چرا برای فرار از خانواه، ازدواج را یک راه حل می¬دانیم؟
چرا برای فرار از خانواه، ازدواج را یک راه حل می¬دانیم؟

چرا برای فرار از خانواده، ازدواج را یک راه حل می­دانیم؟

در وهله اول، نمی­توان منکر این قضیه شد که ازدواج شما را از شرایط و مسائل خانه پدری­تان دور می­کند. در واقع می­خواهیم بگوییم که ماهیت ازدواج هیچ مشکلی ندارد و اگر آگاهانه صورت بگیرد، می­تواند بهترین اتفاق زندگی شما باشد. اما در مقابل همان­قدر که ازدواج آگاهانه می­تواند یک اتفاق خوب باشد، ازدواج برای فرار از خانواده نیز می­تواند اشتباه و حتی در بسیاری از موارد جبران­ناپذیر باشد.

در نود درصد مواقع این جنس مونث است که ازدواج برای فرار از خانه را به عنوان یک راه حل می­شناسد. چرا که متاسفانه در کشور ما همچنان فضای مرد سالاری حاکم است و جنس لطیف زن در برخی از خانواده­ها مورد آزار قرار می­گیرد. به بیانی دیگر دسته­ای از مشکلات و مسائلی که دختر در فضای خانه و خانواده تجربه می­کند، سبب می­شوند که او بخواهد به ازدواج فکر کند تا از شرایط حکم بر خانه فرار کند. تصور کنید، دختری با سن کم جوانی که موقعیت شغلی و اجتماعی ندارد و فعلا تنها هویت او خانواده­اش است، حس می­کند که باید از این خانه و خانواده فرار کند، چه راهکاری می­تواند فورا نتیجه دهد؟.. بدیهی است که ازدواج اولین راه حل بی­دردسر است که شاید انتخاب آن بی­دردسر باشد، اما اگر آن را انتخاب کنید، بعد متوجه می­شوید که این انتخاب چطور از پایه با دردسر آمیخته شده است.

کشف علت طلاق

دلایل روی آوردن به ازدواج برای فرار از خانه

همان­طور که گفتیم، دسته­ای از مشکلات و اتفاقاتی که در خانه و خانواده رخ می­دهد، منجر به این می­شود که فرد به سمت ازدواج برای فرار از خانواده سوق پیدا کند. لذا اگر دختر جوانی در منزل دارید و نمی­خواهید که او این تصمیم اشتباه را برای آینده خود بگیرد، سعی کنید عوامل سوق دهنده به سمت این فرآیند را شناسایی کرده و برطرف کنید. چند نمونه از دلایل روی آوردن به ازدواج برای فرار از خانه، شامل موارد زیر می­شوند:

خشونت­‌های خانگی

متاسفانه هنوز هم در برخی از خانواده­های مشاهده می­شود که خشونت در جریان است و در صورت به وجود آمدن دعوا نیز، امکان خشونت­های فیزیکی و حمله وجود دارد. ما بسیار متاسف هستیم که برخی از پدر و مادرها، فضای حاکم بر خانه را با خشونت مدیریت می­کنند و چنین تصور می­کنند که این عمل تنها آسیب جسمی را برای فرزندانشان به دنبال دارد. اما آیا این پدر و مادرها تا به حال به این قضیه فکر کرده­اند که ممکن است همین رفتارشان، منجر به ازدواج برای فرار از آن­ها شود؟.. البته لازم می­دانیم که اشاره کنیم، کاملا قبول داریم که این مورد آزاردهنده است و پسر یا دختر در خانواده، مورد آزار قرار می­گیرند، اما توجه داشته باشید که ازدواج هم نمی­تواند راه حل مناسبی برای نجات از این وضعیت باشد و چه بسا که ممکن است حتی شرایط بدتر و غیرقابل تحمل­تری را نیز به وجود آورد.

به هر حال خشونت در خانواده مانند، رفتار تحقیرآمیز، دعواهای فیزیکی، فحش و ناسزا و.. هرکدام با شدت کم یا زیاد، می­توانند دلیل باشند که فرزند خانواده را برای رهایی از وضعیت به وجود آمده به فکر ازدواج بی­اندازند.

مشکلات فرهنگی

از دیگر مواردی که منجر به ازدواج برای فرار از خانواده می­شوند، می­توان به مشکلات فرهنگی اشاره کرد که بسیار مخرب و آزاردهنده است. مواردی چون بی­‌سوادی، آموزش­های نادرست و ناکافی، باورهای غلط، پافشاری بر روی عقاید و.. همه و همه دست به دست هم می­دهند تا فضای غیرقابل تحملی برای فرزندان ایجاد شود و آن­ها نیز برای رهایی از این شرایط به ازدواج فکر کنند و چه بسا آن را یک راهکار قطعی بدانند.

شاید در وهله اول چنین فکر کنید که مشکلات فرهنگی نمی­توانند منجر به چنین تصمیم اشتباهی شوند؛ اما در واقع ریشه بسیاری از ازدواج­های نادرست و ناآگاهانه از همین خلاء­های موجود در فرهنگ، نشأت گرفته است.

گاها حتی عقاید خانواده نیز می­تواند فرزند را برای ازدواج تحریک کند. به عنوان مثال دختری که به سبب عقاید خانواده خود، نمی­تواند پوشش دلخواه خود را داشته باشد و در بند عقاید دیگران زندانی می­شود، چنین تصوری خواهد داشت که اگر ازدواج کند می­تواند هر لباسی که دوست دارد بپوشد و شاید همین دلیل کوچک اما حساس، ازدواجی غلط را رقم بزند. چرا که بالطبع فردی که به واسطه پوشش دلخواه انتخاب شود، نمی­تواند آن همسر ایده­آلی باشد که انتظار می­رود.

لازم به ذکر است که مشکلات فرهنگی، طیف گسترده­ای از آسیب­ها را در برمی­گیرد؛ به عنوان مثال وجود اعتیاد در یکی از اعضای خانواده نیز می­تواند دلیلی باشد که فرزند به واسطه آن به ازدواج روی می‌­آورد. کاملا مشخص است که مسئله­ای مانند اعتیاد افزون بر این برچسب معتاد بودن یکی از اعضای خانواده می­تواند مشکلات روحی و روانی، دعوا، بحث و درگیری­های زیادی را به بار آورد که مجموعه آن­ها برای فرزندان آزاردهنده و غیرقابل تحمل می­شود و همین مسئله آن­ها را به سمت ازدواج برای فرار از خانواده سوق سوق می­دهد.

تحمیل حس اضافی بودن

یکی از بدترین حس­هایی که می­توان به افراد منتقل کرد، حس اضافی بودن است. متاسفانه برخی از خانواده­ها، این حس را به فرزند خود منتقل می­کنند که دیگر بزرگ شده است و نباید سرباری برای خانواده باشد. همین حس به مرور زمان می­تواند آن­قدر بزرگ و آزاردهنده شود که شخص تصمیم بگیرد، خود را از این حس رها کند و وارد خانواده دیگری شود.

مسائل اقتصادی

از دیگر مواردی که منجر به ازدواج برای فرار از خانه می­شود، مشکلات اقتصادی است. این مشکل به ظاهر یک مورد را به خود اختصاص می­دهد، اما گاها می‌تواند مواردی چون اعتیاد در خانواده، فقدان فرهنگ و تحمیل حس اضافی بودن را نیز با خود به دنبال آورد. گذشته از آن، زمانی که در خانه پدری شرایط درست برای دستیابی به آرزوها فراهم نمی­شود، فرد تصمیم می­گیرد در خانه دیگری و توسط فرد دیگری به آرزوهای نرسیده خود دست پیدا کند. در هر حالت اینکه ازدواج برای فرار از خانواده غلط است، در این مورد نیز به وضوح حس می­شود. چرا که در این حالت شخص طرف مقابل خود را تنها برای فاکتوری موسوم به پول انتخاب می­کند و آن را پُلی برای ترقی می­شمارد، بدیهی است که این ازدواج نمی­تواند سرانجام مطلوبی داشته باشد.

خوب است اشاره کنیم که در تمام این موارد، حتی اگر بدترین حالت را تجربه می­کنید، به هیچ وجه ازدواج برای فرار از شرایط پیش آمده نمی­تواند راه حل مناسبی باشد و تایید نمی­شود.  

ازدواج برای فرار از خانه به کجا ختم می¬شود؟
ازدواج برای فرار از خانه به کجا ختم می¬شود؟

ازدواج برای فرار از خانه به کجا ختم می‌شود؟

حال زمان آن رسیده است که به آینده سفر کنیم. فرض کنیم یک شخص به اشتباه تحت یک سری شرایط، تصمیم به ازدواج برای فرار از خانه می­گیرد، چه اتفاقی برای زندگی آینده او می­افتد؟ آیا از وضعیت پیش آمده راضی خواهد بود؟.. جواب این سوالات بسیار واضح است. می­توانیم چند حالت را باهم بررسی کنیم.

افزایش امکان طلاق

در بیشتر موارد، زمانی که شما ازدواج را انتخاب می­کنید تا از خانه و خانواده خود فرار کنید، واقعیت و اهمیت ازدواج را نادیده می­گیرید. ازدواج خود یک مسئله مهم و حائز اهمیت است که باید با دقت و حساسیت بسیاری انجام شود و اگر ناآگاهانه صورت بگیرد، امکان این وجود خواهد داشت که حتی شرایط بسیار بدتری از خانه پدری، در خانه همسرتان ایجاد شود. برای ازدواج درست شما باید فاکتورهایی چون، وضعیت مالی، عقاید، اخلاقیات، حساسیت­ها، خانواده، روابط و.. را برای انتخاب شخص مقابل خود در نظر بگیرید؛ و دقیقا زمانی که روی همه این موارد چشم می­بندید و تنها برای رها شدن از خانواده و شرایط خانه ازدواج می­کنید، با مسائل و مشکلات جدی­تری روبه­رو می­شوید. چون وقتی که وارد خانه خود و همسرتان می­شوید و زندگی مشترک را آغاز می­کنید، دیگر نمی­‌توانید مانند وقتی که پدر و مادرتان باهم دعوا می­کردند، به اتاقتان بروید و از فضا دور شوید، شما دقیقا در بطن ماجرا هستید و اگر دعوایی صورت می­گیرد، اگر حس می­کنید که اوضاع اقتصادی خوبی ندارید، اگر رفتار، روابط و اخلاق همسرتان آزاردهنده و غیر قابل است، دیگر هیچ چاره­ای ندارید و این بار به جای ازدواج، برای فرار از مشکلات پیش آمده، به طلاق می­اندیشید.

مشکلات روحی و روانی

ازدواجی که بدون آگاهی و بدون علاقه باشد، روند دلنشینی نخواهد داشت. در این حین ممکن است مشکلات روحی و روانی زیادی گریبان­گیرتان شود. چرا که اگر ازدواج برای فرار از خانواده را انتخاب کرده باشید، در واقع زمانی که در خانه پدری خود بودید، حداقل روزنه­ای از امید در زندگی شما وجود داشت که می‌توانید با ازدواج از وضعیت پیش آمده فرار کنید و روزی خوشبخت می­شوید؛ اگر تنها یک درصد زندگی مشترکتان با همسترتان آن­طور نباشد که تصور می‌کردید، دیگر خود را یک بازنده می­خوانید که هیچ امیدی ندارد و تنها راه فرار خود را نیز باخته­اید. در این حالت است که مشکلات روحی و روانی زیادی برای شما به وجود می­آید که تک تک آن­ها روز­به‌­روز فردی افسرده و ناامید از شما می­سازند.

زندگی آینده ناموفق

تصور کنید با کلی شور و ذوق و امید ازدواج می­کنید و نتیجه خلاف باورهایتان می­شود. شرایط جوری کنار هم صف می­ایستند که دیگر نمی­توانید آن­طور که دوست دارید، کار کنید، به تحصیلتان ادامه بدهید یا بچه دار شوید و این یعنی داشتن یک زندگی آینده ناموفق که هیچ حس مطلوبی برایتان ندارد.

در همین حین بدترین چیزی که می­توانید تجربه کنید این است که همان اشخاصی که رفتار آن­ها منجر به ازدواج غلط­تان شده است، به شما بگویند «دیدی ما بهتر بودیم؟.. فکر می­کردی تو خونه ما داری شکنجه می­شی! قدر ما رو ندونستی و این بلا سرت اومد.».. و همین طرز تفکر از دیگران است که ضربه نهایی را به شما و روح و جسمتان وارد می­کند. لطفا این آثار و نتایج زیان­بار حاصل از ازدواج برای فرار از خانه را دست کم نگیرید، این حرف­ها به هیچ ­وجه شوخی نیستند. ما نمی­خواهیم بگوییم که ازدواج نکنید، در واقع اصل مطلب این است که باید آگاهانه و درست ازدواج کنید تا درگیر این مسائل نشوید.

ازدواج درست با مراجعه به مشاوره
ازدواج درست با مراجعه به مشاوره

ازدواج درست با مراجعه به مشاوره

بهترین تصمیمی که در همان مرحله ناامیدی از خانه و خانواده می­توانید بگیرید، این است که به مشاور مراجعه کنید و کاملا آگاهانه و طبق اصول شرایط به وجود آمده را مدیریت کنید.

بر همین اساس، مرکز روانشناسی ویدیا به عنوان یک درمانکده برتر در حیطه روابط عاطفی، می­تواند همراه شما باشد تا زندگی آینده خود را فدای یک تصمیم غیرمنطقی و عجولانه نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.