ما در درمانکده روابط عاطفی با استفاده از رویکردهای علمی و اثربخش رواندرمانی و مشاوره به شما کمک می کنیم، تا از اضطراب، افسردگی، مشکلات زناشویی و روابط عاطفی خود رهایی پیدا کرده و مسیر توسعه فردی خود را رقم بزنید.
سرد شدن رابطه

رابطه یکی از نیازهای زندگی بشریت است که انسان به سبب نیازهای عاطفی و جنسی به سمت آن سوق پیدا می­کند. اما نکته مهم پایداری یک رابطه است که متاسفانه در حال حاضر شاهد سرد شدن رابطه و یا روابط زیادی هستیم، برای همین می­‌خواهیم به نشر مطالبی به منظور جلوگیری از سرد شدن رابطه بپردازیم.

آیا تا به حال وارد رابطه‌­ای شده‌­اید که حس کنید به مرور زمان در حال فروپاشی است و لحظه به لحظه قوای سابق خود را از دست می­‌دهد.

علل­ مختلفی هستند که می‌­توانند به عنوان نشانه‌­های سرد شدن رابطه تلقی شوند، اما در این میان تنها شناسایی این علل­ نمی­‌تواند کفایت کند و نیاز است برای جلوگیری از سرد شدن رابطه اقدام شود.

چرا که واقعیت امر این است که روابط زیادی هستند که می­توان به بازسازی آن­‌ها کمک کرد و به اصطلاح حیف است که به علت دلایل ناکافی پایان پیدا کنند.

اما با این وجود باز هم دسته‌­ای از روابط دیده می­‌شوند که به هیچ وجه نمی‌­توان به بازگشت آن رابطه امید داشت و تمام شدن آن به نفع هر دو نفر است.

از این رو می‌­خواهیم در ادامه این مطلب تمام نکات و فاکتورهای مربوط به سرد شدن رابطه را مورد بررسی قرار دهیم.

رابطه

رابطه

پیش از این که بخواهیم نشانه­‌های سرد شدن رابطه را بررسی کنیم، خوب است که یک تعریف جامع از رابطه داشته باشیم.

بسیاری هستند که در وهله اول حتی تعریف درستی از رابطه و چگونگی جلو رفتن روند آن ندارند؛ بدیهی است که در این حالت جریان چنین رابطه‌­ای مطلوب نخواهد بود.

رابطه چیست؟.. پیش از این که ادامه متن را بخوانید، سعی کنید خودتان به این سوال پاسخ دهید.

رابطه به معنای پیوند خوردن یک زندگی مشترک در کنار دو زندگی فردی است.

تعاریف متعددی از رابطه وجود دارد که از نظر علم روانشناسی رابطه­‌ای که بتواند فردیت افراد را حفظ کند و لطمه­‌ای به زندگی خصوصی و روح درونی افراد وارد نکند، سالم است.

شاید تصور کنید که این تعریف اشتباه است و رابطه تنها یک زندگی مشترک است که هر دو نفر باید تمام محوریت زندگی خود را در این راستا قرار دهند.

اما درست زمانی که یک نفر از خود، انتظارات، نیازها، استقلال، آرامش و دیگر نیازهای اولیه روحی و روانی دست می‌­کشد، آن رابطه به مرحله پایان نزدیک می­‌شود.

رابطه به معنای شکل­‌گیری یک حس بهتر است که شما را وارد یک زندگی بهتر می­‌کند، نه این دغدغه­‌ها و درگیری­‌های جدیدی را به زندگی فردی شما وارد کند.

قبول داریم که مشکلات همیشه حضور دارند و نمی­توان صراحتا اعلام کرد که یک رابطه بدون بحث، دعوا یا درگیری ادامه پیدا می­‌کند. خیر، منظور ما ابدا چنین چیزی نیست.

توجه داشته باشید که یک رابطه سالم، رابطه­‌ای نیست که از هفت روز هفته، شش روز آن بحث و دعوا باشد و یا شش روز رابطه غرق در سکوت طرفین باشد.

رابطه جریانی است که درست مانند یک زندگی معمولی مملوء از حس‌­های مختلف است.

با این اوصاف اگر حس می­‌کند یک رابطه عادی ندارید و حجم ناراحتی­‌هایتان به میزان چشمگیری از خوشحالی­‌هایتان بیشتر است، جای درستی آمده‌­اید، این مقاله می­تواند بسیار برای شما مفید و کاربردی باشد.

نشانه‌­های سرد شدن رابطه

نشانه های سرد شدن رابطه
نشانه های سرد شدن رابطه

از جمله نشانه‌­های سرد شدن رابطه می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود فاصله

اولین دلیلی که می­‌تواند شما را متوجه سرد شدن رابطه کند، فاصله‌­ای است که به وجود آمده است.

زمانی که همسر یا نامزد شما تمایلی به نزدیکی با شما دارد یا ترجیح می­‌دهد در بسیاری از امور تنها باشد، شما می­‌توانید متوجه شوید که رابطه شما سرد شده است.

چرا که در روابط عادی در همه مسائل نزدیکی وجود دارد و طرفین برای جدایی و فاصله تلاش نمی­‌کنند.

در واقع فاصله عامل مخرب رابطه است که در خفا آن را به اتمام می‌­رساند.

به طوری که می‌­توان گفت یک درگیری یا دعوا برای دوام یک رابطه بهتر از سکوت و فاصله است. چرا که بحث و دعوا می­‌توانند جزء نشانه‌­های اهمیت داشتن آن رابطه برای هر دو طرف به شمار آیند.

در اولویت نبودن برای طرف مقابل

زمانی که شما برای همسر خود در اولویت نیستید و او ترجیح می­‌دهد به جای رسیدگی به شما به مسائل دیگری بپردازد، می‌­توانید به یکی از دلایل سرد شدن رابطه دست پیدا کنید.

هرچقدر هم که مسائل دیگر مهم و اورژانسی باشند، اگر همسر شما موارد دیگر را با یک دلیل غیرمنطقی نسبت به شما در اولویت قرار داد، ممکن است که از شما سرد شده باشد.

البته گاهی هم بخش عمده‌­ای از این در اولویت نبودن به سبب ناراحتی آن شخص صورت می‌­گیرد.

یعنی همسرتان از شما به یک دلیلی ناراحت است و به همین دلیل شما را در اولویت قرار نمی­‌دهد تا متوجه این فرآیند شوید.

برای جلوگیری از سرد شدن رابطه در چنین موردی اگر نسبت به علت ناراحتی همسر خود آگاهی دارید، خوب است که برای رفع ناراحتی اقدام کنید.

عدم کنجکاوی درباره اتفاقاتی که برای طرف مقابل رخ می‌­دهند

عدم کنجکاوی درباره اتفاقات
عدم کنجکاوی درباره اتفاقات

معمولا هنگامی که دو نفر وارد یک رابطه می‌­شوند و همدیگر را دوست دارند، درباره مسائل مربوط به هم کنجکاو می‌­شوند و عملا دوست دارند که در جریان عمده مسائل مربوط به یکدیگر قرار بگیرند.

بحث ما اصلا چنین تعریفی ندارد که طرفین اصطلاحا درباره هم فوضولی کنند و یا کنجکاوی بیش از حد به خرج دهند.

در واقع می­‌خواهیم بگوییم که زمانی که یک شخص برای شخص دیگر مهم باشد، دوست دارد که راجع به او بیشتر بفهمد و در مورد مسائل مربوط به او بی اهمیت نیست.

نداشتن رابطه جنسی مطلوب

اگر رابطه جنسی رضایت بخشی ندارید و یا نسبت به هم تمایل کافی ندارید، باید به این موضوع پی ببرید که رابطه شما در حال سرد شدن است. معمولا افرادی که یکدیگر را دوست دارند و یا کسانی که از احساسات عاطفی نسبت به هم برخوردار باشند، از میل جنسی بالایی نسب هم نیز بهره می­برند. یعنی اگر شما در یک رابطه زناشویی هستید که عملا برای لمس یکدیگر تلاشی نمی­کنید و یا دوست ندارید رابطه فیزیکی و جنسی برقرار کنید، باید به سالم بودن رابطه خود شک کنید.

عدم برنامه ریزی برای آینده مشترک

ذوق و شوق پایه­های احساسی یک رابطه را به خود اختصاص می­دهند. اگر در یک رابطه­ای باشید که عشق و علاقه در آن در جریان است، هیچ­گاه امکان ندارد که ذوق و شوق خود را برای آن رابطه از دست بدهید. به عنوان مثال در دوران نامزدی هم دختر و هم پسر دوست دارند که برای آینده مشترکی که قرار است با یکدیگر بسازند، برنامه ریزی کنند و از رویاها، آرزوها و هدف­های خود صحبت می­کنند. برای همین اگر در رابطه­ای هستید که برای آینده مشترک خود برنامه ریزی نمی­کنید و یا تمایلی به صحبت کردن در رابطه با آینده ندارید، یک رابطه نرمال و کامل ندارید و به احتمال زیاد احساسات شما نسبت به هم سرد شده است.  

بحث و جدل بسیار

بحث و جدل بسیار
بحث و جدل بسیار

­همان­طور که در مبحث مربوط به تعریف رابطه اشاره کردیم، بحث، درگیری و جدل بسیار نمی­توانند نشانه­های خوبی در یک رابطه سالم باشند، رابطه شما باید دوستانه باشد و باید هر دو طرف از درگیری بیش از حد جلوگیری کنند تا کیفیت رابطه از بین نرود. چرا که معمولا بحث و جدل فراوان عوارضی چون از بین رفتن احترام و عادی سازی دعوا را در پی دارد که بسیار مخرب هستند.

علت سرد شدن زن از مرد

از جمله مواردی که می­‌توان برای علل­ یا علت سرد شدن زن از مرد نام برد، می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس خیانت

می­‌گویند که زن‌­ها حس ششم قوی دارند و خیانت را از طرق مختلف احساس می­‌کنند.

این یعنی حتی اگر یک دلیل و مدرک موثق هم وجود نداشته باشد، باز هم ممکن است که خیانت را احساس کنند.

به هر حال ممکن است که این احساس اشتباه باشد و تنها به واسطه وجود این حس، آن رابطه قوای سابق خود را از دست بدهد.

بنابراین اگر حس می­‌کنید که همسرتان چنین حسی دارد و این مسئله حقیقت ندارد، برای ثابت کردن خود تلاش کنید تا روند رابطه از حالت سرد و بی‌­روح خارج شود.

عدم حمایت شدن

ما قبول داریم که زن­‌ها می­‌توانند به تنهایی هر عملی را انجام دهند و نیازی به حمایت کسی ندارند.

اما این مورد در خصوص کسانی که ازدواج می‌­کنند، آن­چنان صدق نمی­‌کند؛ در یک رابطه سالم زن‌­ها به حمایت مردان نیاز دارند و یا حداقل انتظار این حمایت را دارند.

شاید بسیاری از فعالیت­‌هایی که یک زن بتواند در طول روز به تنهایی انجام دهد، آن­‌چنان سخت و انجام ناپذیر برای یک زن نباشند، اما با این حال انتظارات زن از مرد در خصوص مسائل مختلف و نیاز به حمایت همچنان وجود دارد.

با این حساب اگر همسر یک زن هستید، او را در کوچک­ترین و بزرگ­ترین مسائل روز همراهی و حمایت کنید.

عدم برآورده کردن نیازهای عاطفی

مردان و زنان در رابطه یک سری نیازهای عاطفی و احساسی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

افراد زیادی هستند که تصور می­‌کنند یک رابطه یا یک ازدواج تنها به مسائل جنسی و برطرف کردن این نیازها ختم می‌­شود اما در واقع پس از شروع یک زندگی مشترک متوجه خواهید شد که نیازهای عاطفی و احساسی بخش عمده­ای از روابط سالم را به خود اختصاص می­‌دهند.

نیاز به گفتگو و صحبت کردن، شنیده شدن، بغل کردن، بوسیدن، ابراز علاقه، ابراز اهمیت، در اولویت قرار دادن و.. از نمونه نیازهای عاطفی هستند که می‌­توانند در پیش بردن صحیح یک رابطه بسیار موثر واقع شوند و معجزه کنند.

عدم دریافت توجه کافی

عدم دریافت توجه کافی
عدم دریافت توجه کافی

زمانی که شما وارد یک رابطه می­‌شوید، از طرف مقابل یک سری انتظارات دارید، توجه به عنوان یکی از این انتظارات شناخته می­‌شود که اگر طرفین در یک رابطه آن را به حد کافی دریافت نکنند، از رابطه خود سرد می‌شوند و به این صورت می‌­توان گفت که آن رابطه به سبب عدم دریافت توجه کافی سرد شده است.

از سوی دیگر زمانی که دو نفر نسبت به هم احساساتی داشته باشند، خواه ناخواه بخش عمده‌­ای از توجه خود را وقف یکدیگر می­‌کنند.

برآورده نکردن نیازهای مالی

متاسفانه هنوز هم در جامعه ما رسم مرد نان‌­آور خانه است در جریان می‌­باشد و به وفور مشاهده می‌­شود که مردان مسائل بیرون از خانه و زنان مسائل داخل خانه را مدیریت می­‌کنند.

در این حالت است که زنان از مردان توقع برآورده کردن نیازهای مالی را دارند و در اکثر مواقع به سبب اقتصاد کنونی جامعه این نیازها برآورده نمی­‌شوند و رابطه به سبب بحث و درگیری­‌های مادی و مالی رو به سرد شدن می­‌رود.

همچنین که از سوی دیگر برخی از مردان هستند که برای برآورده کردن نیازهای مالی خانه و همسر خود خساست به خرج می­‌دهند و این مورد موجب سرد شدن زن از آن رابطه خواهد شد.

در اولویت نبودن

زن‌­ها دوست دارند که برای همسر خود در اولویت باشند.

اگر بخواهیم نسبت به این قضیه نگاه منطقی داشته باشیم، متوجه می­‌شویم که این مورد حق مسلم آن‌­ها است.

هیچ­کس دوست ندارد که همسرش مسائل یا افراد دیگری را نسبت به او در اولویت قرار دهد.

برای همین اگر زنی برای همسر خود در اولویت نباشد ممکن است از رابطه سرد شود و از سوی دیگر مردی که همسر خود را در اولویت قرار نمی­‌دهد هم نسبت به رابطه موجود احساسات خوبی ندارد.

دروغ گویی

دروغ گویی
دروغ گویی

دروغ گویی و پنهان کاری جزء مواردی هستند که می­‌توان گفت بیشترین آسیب را برای رابطه شما به دنبال دارند.

اگر مرد در رابطه خود با همسرش بیش از حد دروغ بگوید و یا در مسائل مختلف پنهان کاری کند، بدیهی است که زن از آن رابطه به مرور زمان سرد خواهد شد.

علت سرد شدن مرد از زن

از جمله مواردی که می­توان برای علل­ یا علت سرد شدن مرد از زن نام برد، می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم برآورده کردن نیازهای عاطفی

ذهنیت عامه مردم در این راستا است که مردان احساسات ندارند.

اما در واقع مردان با احساس‌­ترین و حساس‌­ترین موجودیت جهان به لحاظ روحی و روانی هستند.

فشاری که در طول زندگی به مردان وارد می­‌شود و عدم دریافت توجه کافی در طول زندگی سبب می‌­شود که از همسر خود انتظار توجه و برآورده کردن نیازهای عاطفی را داشته باشند.

با این حساب عدم برآورده کردن نیازهای عاطفی می­‌تواند به عنوان یکی از دلایل سرد شدن رابطه از سوی مردان تلقی شود.

عدم دریافت توجه کافی

عدم دریافت توجه کافی از همسر
عدم دریافت توجه کافی از همسر

همان‌­طور که در پاراگراف قبلی اشاره کردیم، مردان نیاز به توجه و محبت دارند.

اگر حس می­کنید همسرتان از رابطه سرد شده یا مانند سابق به شما ابراز علاقه نمی­‌کند، احتمالا توجه کافی دریافت نمی­‌کند.

در واقع عدم دریافت توجه کافی می­‌تواند از سوی هر دو طرف به عنوان یکی از مهم­ترین نشانه­‌های سرد شدن رابطه به شمار آید.

برآورده نشدن نیازهای جنسی

زمانی که در یک رابطه زناشویی نیازهای جنسی مرد برآورده نشود، ممکن است خیانت صورت بگیرد و این مورد خود می­تواند دلیلی برای سرد مرد از رابطه و در پی آن سرد شدن زن از رابطه باشد.

البته توجه داشته باشید که نیازهای جنسی و توانایی برطرف کردن آن­ها از سوی هر دو طرف یکی از عوامل مشترک بین زن و مرد محسوب می­‌شود که از درجه اهمیت بالایی در روابط زناشویی و زندگی بعد از ازدواج برخوردار است.

انتظارات بیش از حد زن

گاهی انتظارات مادی و مالی زنان بیش از آن­چه که باید است و در صورتی که این انتظارات ادامه پیدا کنند، مرد خانواده به سبب سختی‌­ها و احساس ناتوانی و ضعف حس کم بودن کمبود می­‌کند؛ در همین حالت است که برای آرام ساختن روح خود ترجیح می‌­دهد که این بار مسئولیت را با پس زدن رابطه‌­ای که دارد کم کند.

احساس خیانت

احساس خیانت
احساس خیانت

معمولا حساسیت مردان نسبت زنان بیشتر است و در حالت کلی تعصبی‌تر هستند.

بنابراین در صورتی که احساس خیانت به آن­‌ها دست بدهد، بسیار عوارض و عواقب بدی را برای رابطه موجود پیش بینی می­‌کنیم.

البته در بیشتر مواقع این مشکل از سمت مردان است که توانایی کنترل تفکر خود را ندارند و به همین سبب است که با افکار پوچ و دروغ خود، زندگی را برای زن هم سخت می­‌کنند.

به همین علت است که پیشنهاد می­‌شود پیش از ازدواج حتما به مشاوره ازدواج مراجعه کنید.

دروغ گویی

کلیه انسان‌­ها از دروغ شنیدن خوشحال نمی‌­شوند و این طبیعت انسان است که با شنیدن یک حرف دروغ ناراحت و ناامید می­‌شود.

بنابراین اگر زن سر مسائل مختلف مدام در حال دروغ گفتن به همسر خود باشد، احتمال سرد شدن مرد از رابطه وجود خواهد داشت. 

جلوگیری از سرد شدن رابطه

جلوگیری از سرد شدن رابطه
جلوگیری از سرد شدن رابطه

از نمونه فاکتورهایی که می‌­توان برای جلوگیری از سرد شدن رابطه مثال زد، موارد زیر هستند:

  • خود را به جای طرف مقابل بگذارید.
  • خود را فراموش نکنید.
  • میزان توجه خود را افزایش بدهید.
  • برای درک کردن طرف مقابل تلاش کنید.
  • مراجعه به مشاور روانشناس و روانکاو.
  • تلاش برای موفقیت طرف مقابل.
  • همراهی کردن طرف مقابل در مسائل مختلف.
  • ابراز علاقه بیشتر.

در نهایت لازم است اشاره کنیم که اگر احساس کردید که رابطه شما سرد شده و به دنبال­ راهکارهای جلوگیری از سرد شدن رابطه هستید، خوب است که پیش از انجام هرکاری به مشاوره مراجعه کنید و رابطه خود را از نو به صورت اصولی بازسازی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.