برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

همسرم به صورت پنهانی خودارضایی می کند!

همسرم به صورت پنهانی خودارضایی می کند!

شاید جمله “همسرم به صورت پنهانی خودارضایی می کند!” برایتان آشنا باشد یا شاید خودتان درگیر این مسئله باشید. امروزه با وجود این‌که اکثر ازدواج‌ها اختیاری و حتی عاشقانه هستند، مراجعین زیادی را در مراکز مشاوره می‌بینیم که از خودارضایی همسرشان ابراز ناراحتی و دلسردی می‌کنند، نمی‌دانند چه واکنشی نشان دهند و به دنبال راهی برای خاتمه دادن به این رفتار هستند.

خودارضایی در زنان و مردان بعد از ازدواج شایع است، این موضوع امر مهمی است که نیازمند بررسی دقیق می‌باشد زیرا ابتدا باید علت آن ریشه‌یابی شود و سپس مداخلات درمانی صورت گیرد. ناگفته نماند که اگر زوجین برای درمان اقدام نکنند، دچار سردی در روابط زناشویی و گاهی حتی مجبور به طلاق می‌شوند.

خودارضایی چیست؟

خودارضایی یعنی تحریک اندام جنسی خود برای برانگیخته شدن و به دست آوردن لذت جنسی.

خودارضایی چیست

چرا همسرم خودارضایی می کند؟

برای این‌که بتوانیم خودارضایی را ترک کنیم یا کمک کنیم تا همسرمان این کار را ترک کند، قبل از هرچیزی باید علل و ریشه‌های خودارضایی را بیابیم. وقتی دلیل خودارضایی را پیدا کنیم، قطعا راهکار ترک خودارضایی نیز پیدا می شود. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی مهم‌ترین علل و راهکارهای درمان خودارضایی همسران بپردازیم:

 اعتیاد به خودارضایی در دوران مجردی که در زندگی متاهلی نیز پابرجا مانده است:

راهکار: در این شرایط باید بدانید که خودارضایی همسرتان ریشه در عادت و اعتیاد به این کار دارد؛ پس بهتر است به جای ناراحتی و دلسردی، کنار همسرتان باشید و او را تشویق کنید تا با کمک یک مشاور برای ترک این رفتار اقدام نماید.

خودارضایی به دلیل فشارهای روحی و عصبی مثل افسردگی و اضطراب:

این حالت ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که به دلیل آشفتگی های روانی، دغدغه‌های فکری، اضطراب و افسردگی تمایل به رابطه جنسی با همسرتان نداشته باشید و بخواهید فقط از طریق خودارضایی به نوعی آرامش مقطعی دست یابید.

راهکار: درصورتی که علائمی از این اختلالات روحی را در خود یا همسرتان مشاهده کردید، بهتر است با کمک یک مشاور ابتدا مسئله فکری و اضطراب و افسردگی را درمان نمایید تا تمایل به خودارضایی نیز کاهش یابد. تحقیقات نشان می‌دهد برای درمان خودارضایی که ریشه در اضطراب، افسردگی یا وسواس دارد، تکنیک شناختی رفتاری و طرحواره درمانی موثرترین راه است. بدین شکل که روان درمانگر اضطراب و احساسات منفی و مخرب شما را درمان کرده و به اصلاح الگوهای رفتاری غلط می پردازد.

خودارضایی به دلیل وجود وسواس:

طبق تحقیقات انجام شده، در بیش‌تر مراجعان، خودارضایی به صورت مکرر، ریشه در وسواس دارد. در این شرایط، فرد وسواسی دیگر از انجام خودارضایی احساس لذت نمی‌کند و برای این رفتار خود احساس اجبار می‌کند. حتی ممکن است با وجود تمایل به ترک این رفتار، باز هم توانایی آن را نداشته باشد. از جمله نشانه‌های خودارضایی وسواسی این است که فرد به صورت مکرر (مثلا روزانه بین ۵ تا ۱۵ مرتبه) خودارضایی می‌کند، فرد نمی‌تواند وسوسه تحریک اندام های جنسی‌اش را کنترل کند، خودارضایی فرد آن‌قدر زیاد است که روابط عاطفی، کاری و اجتماعی او مختل می‌شود و بعد از خودارضایی رضایت جنسی کسب نمی‌کند.

راهکار: خود را مشغول فعالیت‌های مختلف کنید. فعالیت‌هایی را پیدا کنید که برای‌تان هیجان‌انگیز است و به آن‌ها علاقمند هستید (مثل ورزش، یوگا، گردش و…)، در خودارضایی وسواس‌گونه چون دفعات خودارضایی زیاد است، باید به تدریج آن را کم کنید. همچنین دیدن هر آنچه که برای‌تان تحریک‌کننده است را ممنوع کنید. و برای درمان خودارضایی که ریشه در وسواس دارد، طرحواره درمانی یک روش درمانی موثر است.

خودراضایی به دلیل وسواس

لذت نبردن از رابطه جنسی با همسر

این عامل می تواند مهم‌ترین دلیل خود ارضایی در زنان باشد. متاسفانه برخی مردان از نحوه تحریک‌پذیری و ارضای جنسی همسرشان آگاهی ندارند و نمی‌دانند زنان نیازمند زمان بیش‌تری برای تحریک شدن هستند و ممکن است بدون توجه به اهمیت معاشقه، دخول را آغاز نمایند که این نحو برای زنان لذت‌بخش و مورد رضایت نمی‌باشد و می‌تواند زنان را به سمت خودارضایی بکشاند.

همچنین در مردان و زنان ممکن است یکنواخت بودن رابطه جنسی، عدم توجه یکی از طرفین به خواسته‌های طرف مقابل، بی‌توجهی شریک به وضعیت ظاهری و بهداشت فردی، عدم صمیمیت و عاطفه بین زن و شوهر، غر زدن و عدم اشتیاق در رابطه جنسی و… باعث ایجاد سردی در رابطه زناشویی و در مقابل تمایل به خودارضایی گردد.

راهکار: در این حالت باید ابتدا ببنید مشکل لذت نبردن خود یا همسرتان به چه دلیل است، سپس با تغییر در رفتار جنسی و با استفاده از روش های درست و با کمک درمانگر، تلاش کنید تا رابطه جنسی با همسرتان را همانند روزهای اول پرشور و جذاب نمایید.

خودارضایی به دلیل اختلالات جنسی مثل زود انزالی، دیر انزالی یا نعوظ:

در این حالت مردان احساس ناتوانی و شرم و گوشه‌گیری می‌کنند و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند و ممکن است خودارضایی را به رابطه جنسی با همسر ترجیح دهند.

راهکار: در این شرایط شما به عنوان شریک زندگی و شریک جنسی، نباید همسرتان را بخاطر مشکلش سرزنش یا طرد کنید، بلکه باید کنارش باشید، به او اعتماد بنفس بدهید تا اضطراب و گوشه‌گیری‌اش کاسته شود سپس می‌توانید با کمک یک درمانگر جنسی یا سکستراپیست در رفع این اختلال اقدام نمایید.

نتیجه گیری:

در این مقاله خواندیم که خودارضایی یکی از عواملی است که می‌تواند باعث بروز مشکلات در روابط زناشویی شود. اگر خودارضایی زنان و مردان متاهل درمان نشود می‌تواند پایه و اساس زندگی مشترک را تخریب نماید. در بسیاری از موارد با صحبت متقابل طرفین می‌توان این مشکل را برطرف کرد. اما در بعضی موارد وخیم‌تر نیاز است که از یک فرد با تجربه برای درمان و ترک خودارضایی کمک گرفته شود.

کلینیک ویدیا مفتخر است با بهره گیری از روانشناسان و مشاوران مجرب، در راستای ارتقای سطح دسترسی شما مراجعین عزیز، علاوه بر خدمات حضوری، خدمات غیر حضوری نیز ارائه دهد. همچنین می توانید به مقاله‌های دیگر سایت نیز رجوع نمایید. از حسن انتخاب شما صمیمانه سپاس‌گذاریم.

نویسنده: فاطمه ستاری نژاد

نوشته های مرتبط
5 دیدگاه
ناشناس

4.5

ناشناس

5

ناشناس

2.5

ناشناس

1

ناشناس

0.5

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *