ما در درمانکده روابط عاطفی با استفاده از رویکردهای علمی و اثربخش رواندرمانی و مشاوره به شما کمک می کنیم، تا از اضطراب، افسردگی، مشکلات زناشویی و روابط عاطفی خود رهایی پیدا کرده و مسیر توسعه فردی خود را رقم بزنید.
ترس از ازدواج

ازدواج یک مرحله از زندگی است که شما را با چالش‌­های جدیدی مواجه می‌سازد، یکی از این چالش‌­ها ترس از ازدواج است که افراد به دلایل گوناگونی دچار آن می‌­شوند.

ازدواج و تعهد یکی از مراحل تقریبا ثابت در زندگی انسان­‌ها به شمار می­‌آیند که ترس از آن‌­ها نیز یک امر طبیعی است؛ اگر بخواهیم به صورت منطقی به این موضوع بی­اندیشیم می‌­بینیم که ترس از ازدواج برای مردان و زنان ممکن است رخ دهد، اما نکته مهم اینجاست که چه عواملی سبب به وجود آمدن این ترس می‌­شوند و یا راه حل درمان ترس از ازدواج چیست.

به طور کلی ترس از ازدواج برای مردان و زنان کمی متفاوت است و نمی‌­توان نشانه‌­های کلی را برای هر دو طرف در نظر گرفت. ناگفته نماند که در علم روانشناسی به ترس از ازدواج گاموفوبیا گفته می­‌شود که در ادامه می‌خواهیم آن را به صورت دقیق‌­تر مورد بررسی قرار دهیم.

ازدواج

ازدواج
ازدواج

تعاریف مختلفی از ازدواج و شروع یک رابطه زناشویی وجود دارد. اما به صورت کلی ازدواج یعنی دو نفر به همراه هم یک زندگی مشترک را آغاز کنند و به لحاظ معنایی زندگی خود را با یکدیگر تقسیم کنند.

اما قطعا ازدواج نمی‌­تواند به این سادگی باشد، ازدواج برای افراد مسئولیت، ناراحتی، خوشحالی، وظیفه، بحث و از این دست موارد را به دنبال دارد. ازدواج پیوند دو نفر را رقم می‌­زند و مسائل مختلفی از زندگی انفرادی را تحت شعاع خود قرار می­‌دهد.

به بیانی دیگر ازدواج می‌­تواند نقطه آغاز یک خانواده چند نفره را رقم بزند و اتفاقات و مسئولیت­‌های جدیدی را برای طرفین به ارمغان آورد. برای همین است که ترس از ازدواج رخ می­‌دهد؛ چرا که ازدواج مانند مهاجرت از یک کشور به کشور جدید است. شما زندگی کنونی خود را ترک می‌­کنید و وارد زندگی جدیدی می­‌شوید.

نشانه‌­های ترس از ازدواج

نشانه‌­های علنی زیادی برای ترس از ازدواج یا گاموفوبیا وجود دارد که معمولا خود افراد می­‌توانند به راحتی متوجه آن شوند. پیشنهاد می­‌شود که پس از متوجه شدن، هرچه سریع‌­تر برای درمان ترس از ازدواج اقدام کنید.

از جمله نشانه­‌ها و علائم ترس گاموفوبیا می‌­توان به احساس فوری اضطراب، ترس و وحشت بسیار، استرس غیر قابل کنترل، تمایل به فرار کردن و.. اشاره کرد که در افراد نزدیک به دوره ازدواج به شدت مشهود است.

قابل ذکر است که رفتار افراد هم می­‌تواند نشانه‌­های ترس از ازدواج را به وضوح نمایان کند. برای مثال هنگامی که افراد در موقعیت­های در ارتباط با ازدواج قرار می­‌گیرند به وسیله یک سری از رفتارهای کلی ترس خود را نشان می­‌دهند.

فاصله گرفتن از دیگران، قطع ارتباطات خود آن شخص یا خانواده­ای که درخواست ازداوج داده‌­اند، رد کردن قرارهای ملاقات و..  از نمونه این رفتارها هستند که نشان از موجودیت ترس از ازدواج در میان احساسات دیگر فرد دارند.

دلایل ترس از ازدواج در مردان

دلایل ترس از ازدواج در مردان
دلایل ترس از ازدواج در مردان

همان­طور که ذکر کردیم دلایل ترس از ازدواج در مردان و زنان می­‌تواند متفاوت باشد، اما به صورت کلی یک سری از دلایل مشابه هستند. از جمله دلایل ترس از ازدواج در مردان، می­‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مسئولیت

مسئولیت چیز ترسناکی است. زمانی که یک فرد وارد زندگی مشترک می­‌شود، موظف است مسئویت کارهای گوناگون را در زندگی تقبل کند و باید از عهده انجام آن­‌ها نیز بربیاید.

این ترس معمولا برای مردان پررنگ­تر و ملموس‌­تر است. چرا که در یک زندگی مشترک، به صورت عمده وظایف مالی بر عهده مرد خانواده می­‌باشد و این مسئله می­‌تواند ترس را در مردان به وجود آورد.

فکر اینکه “اگر نتوانم اجاره خانه را بپردازم”، “اگر نتوانم خرج خورد و خوراک و پوشاک را تامین کنم”، “اگر نتوانم هزینه نیازهای تفریحی را بپردازم”، “اگر نتوانم….”، و همین اگر نتوانم‌­ها هستند که یک غول بزرگ از ازدواج را در ذهن مرد تداعی می­‌کنند.

عوامل ژنتیکی و تاثیرات خانواده

عوامل ژنتیکی و ویژگی­‌های ارثی مرد می­‌توانند منجر به بروز ترس از ازدواج در او شوند. از سوی دیگر مواردی مانند رفتار، نوع نگرش خانوده و افکار، برخورد آن­ها با ازدواج، فرهنگ، رسم و رسومات و.. هستند که در قالب تاثیرات خانواده بانی بروز ترس از ازدواج در مرد می‌­شوند.

ترس از پدر شدن

پدر شدن در کنار اینکه می­‌تواند حس شیرین و دل‌پذیری داشته باشد، یک نوع ترس را نیز با خود به دنبال دارد. در واقع پدر شدن به معنای مسئولیت­‌های بیشتر است و مسئولیت بیشتر سبب ترس بیشتر می­‌شود.

گاهی آقایان با خود فکر می­‌کنند که پس از پدر شدن آن استقلال و آزادی خود را از دست می­‌دهند و دیگر نمی­‌توانند مانند سابق به فعالیت­‌های خود ادامه دهند.

شاید بتوان تا حد زیادی به آن­ها در این باره حق داد. اما باز هم چنین ترسی نباید مانع از شکل­‌گیری یک خانواده گرم و صمیمی شود.

حس از دست دادن استقلال

حس از دست دادن استقلال
حس از دست دادن استقلال

همان­طور که در پاراگراف قبلی اشاره کردیم مردان از اینکه آزادی و استقلال خود را از دست بدهند می­‌ترسند و دوست دارند که همیشه حس استقلال خود را محفوظ نگه دارند.

این دقیقا مشابه حس پدر شدن است. به این صورت که مردان پیش از ازدواج با خود تصور می‌­کنند که اگر وارد یک زندگی رسمی شوند باید به واسطه تعهدی که وجود دارد، تا ابد زندانی موسوم به ازدواج بمانند.

این تحلیل واقعا اشتباه است و در صورتی که یک مرد چنین ذهنیتی از ازدواج داشته باشد باید به مشاوره مراجعه کند. البته ایجاد چنین ذهنیتی به طرف مقابل و رفتارهای او نیز بستگی دارد. اگر طرف مقابل شکاک باشد و مدام شما را چک کند، به وجود آمدن چنین حسی کاملا طبیعی خواهد بود.

تاثیر روابط شکست خورده و تجربیات منفی

گاهی روابط پیشین و تجربیات منفی می­‌توانند تاثیر مخربی برای روابط آینده داشته باشند. اغلب کسانی که تجربه خوشایندی از رابطه قبلی خود ندارند، به صورت کلی نسبت به رابطه سرد می­‌شوند و اشتیاق خود را برای یک شروع جدید از دست می­‌دهند.

در واقع چنین عاملی از اینجا نشأت می­‌گیرد که افراد مدام فرد حاضر را با آن شخصی که در گذشته با او رابطه داشته‌­اند، مقایسه می­‌کنند و در نهایت این مقایسه­‌ها منجر به ایجاد ترس از ازدواج می­‌شود که فرد تصور می‌کند قرار است وارد رابطه‌­ای مانند رابطه قبلی خود شود.

اگر درگیر چنین موضوعی هستید و خودتان هم می­‌دانید که آثار مخرب روابط گذشته همچنان باقی هستند، خوب است که به مشاوره و تراپیست مراجعه کنید تا گذشته‌­تان، آینده زیبایی که ممکن است داشته باشید را نسوزاند.

ترس از تعهد

در واقع ترس از تعهد یکی از مواردی است که پیش از این به آن اشاره شد، می‌­توان به صورت کلی گفت که تعهد با خود مواردی چون مسئولیت و وظیفه را به دنبال دارد که سبب ایجاد ترس می­‌شود.

از سوی دیگر افراد می‌­ترسند که نتوانند متعهد باقی بمانند و با سرد شدن از رابطه به سمت خیات سوق پیدا کنند. در این مورد در قسمت راه­‌های مقابله با ترس از ازدواج بیشتر صحبت خواهیم کرد.

دلایل ترس از ازدواج در زنان

دلایل ترس از ازدواج در زنان
دلایل ترس از ازدواج در زنان

اغلب ترس از ازدواج در زنان به روابط جنسی و کمبود اعتماد به نفس از لحاظ بدنی مربوط می‌­شود. اما باز هم یک سری از فاکتورها وجود دارند که درست مانند آقایان به لحاظ منطقی زنان را درگیر می­‌کنند.

مسئولیت

در مورد ترس از ازدواج در مردان هم بیان کردیم که  مسئولیت می‌­تواند ترسناک باشد. در واقع در مورد زنان این مسئولیت‌­ها متفاوت هستند، اما به هر حال باز هم می‌­توان گفت که مسئولیت به عنوان یکی از علل­ ترس از ازدواج در زنان شناخته می‌­شود.

به عنوان مثال زن­‌ها با خود فکر می­‌کنند که دیگر مانند سابق نمی­‌توانند در خانه پدری خود، غذایی را که مادرشان تهیه کرده را بخورند و خودشان باید غذا درست کنند، خانه را مرتب کنند و از میهمان‌­ها پذیرایی کنند و..

می­‌دانیم که بخش عمده­ای از دلایل مطرح شده خنده دار هستند اما در هر صورت این­ها واقعا از جمله دلایلی هستند که شاید یک دختر به سبب آن­ها از ازدواج بترسد.

دوری و جدایی از خانواده

به صورت کلی دختران بیشتر از پسران حس تعلق خاطر به خانواده دارند و حس اینکه بعد از ازدواج باید از خانواده خود جدا شوند و دیگر اینطور نخواهد بود که آن­ها را هر روز ببینند، سبب ایجاد ترس می­‌شود.

برای همین بهتر است که خانواده‌­ها اجازه دهند که فرزندانشان در دوران مجردی مستقل­تر باشند تا این حس وابستگی مانع روابط آینده آن­ها نشوند.

به عنوان مثال دخترانی که دوره دانشجویی خود را در شهری دیگر و در خوابگاه گذرانده‌­اند، راحت­‌تر می­‌توانند با پدیده ازدواج روبه‌­رو شوند و احتمال اینکه دچار فوبیای ازدواج یا گاموفوبیا شوند، کمتر است.

الگوهای دلبستگی نامناسب

گاهی این مورد دیده می‌­شود که تجربیات خود فرد عملا تاثیری در ازدواج او ندارند و مواردی مانند الگوهای دلبستگی نامناسب سبب ایجاد فوبیای ازدواج می­‌شود. به عنوان مثال تجربه ناخوشایند یک دوست از رابطه، ناراضی بودن بستگان از ازدواج و یا شکایت‌­های خواهر از همسرش، می‌­توانند جزء این موارد باشند که در آن­ها تجربه خود شخص سبب این دسته از آسیب­‌ها نخواهد شد و این تجربیات دیگران است که رابطه فعلی شخص را تحت تاثیر قرار می‌­دهد.

ترس از مادر شدن

ترس از مادر شدن
ترس از مادر شدن

همان­طور که برای مردان این موضوع وجود دارد که ممکن است از پدر شدن بترسند، در مورد زنان هم این مسئله صدق می­کند و احساس ترس به سبب مسئولیت­‌های مادرانه در این دوران یک فرآیند کاملا طبیعی است.

البته حتما در رابطه با افسردگی بعد از زایمان چیزهایی را شنیده­‌اید، این همان ترس از مادر شدن است که به در دوران­‌های مختلف امکان بروز آن وجود دارد.

زنان هم مانند مردان از مسئولیت می­‌ترسند و دوست ندارند که استقلال خود را از دست بدهند. شاید باور نکنید اما برخی از زنان از اینکه مجبور هستند توجه همسر خود را با کودکی وارد زندگی­‌شان می­‌شود تقسیم کنند می‌­ترسند، این یک ترس از رده اختلالات روانی است که برای رفع آن باید به پزشک مشاور مراجعه شود.

البته قابل بیان است که این ترس در خصوص مردان نیز صادق است و گاها پیش می­‌آید که مردان هم دوست دارند تمام توجه همسر خودشان را برای خود داشته باشند.

ازدواج با مرد خسیس

یکی از جالب­‌ترین ترس‌­هایی که پیش از ازدواج وجود دارد، ترس از ازدواج با مرد خسیس است.

کاملا طبیعی است که زنان دوست نداشته باشند با یک مرد خسیس ازدواج کنند و از اینکه همسرشان در مورد خرج و مخارج زندگی خسیس باشد، بترسند.

در مواردی طرف مقابل با رفتارهای خود این حس را به زن القا می­‌کند. اما باز هم قابل ذکر است که افراد مانند یکدیگر نیستند و نمی­‌توان انتظار داشت که همه رفتار برابر داشته باشند.

عوامل ژنتیکی و تاثیرات خانواده

طبق مطالبی که برای ترس از ازدواج در مردان بیان کردیم، عوامل ژنتیکی و تاثیرات خانواده می­‌توانند تا حد زیادی در گاموفوبیا موثر واقع شوند.

البته این تاثیرات در زنان بیشتر هستند، چرا که در حالت کلی تاثیر پذیری و حرف شنوی دختران از خانواده بیشتر است و همین امر باعث می­شود که به گاموفوبیا یا همان فوبیای ازدواج دچار شوند.

حس از دست دادن استقلال

حس از دست دادن استقلال
حس از دست دادن استقلال

اغلب ذهنیت زنان در رابطه با ازدواج به این شکل است که استقلال خود را به سبب تعصبات مردانه از دست خواهند داد. در حالی که اگر طرف مقابل را به دستی انتخاب کنید، نه تنها چنین اتفاقی رخ نمی­‌دهد، بلکه مسیر موفقیت و پیشرفت نیز برای شما هموار خواهد شد.

تاثیر روابط شکست خورده و تجربیات منفی

طبق چیزی که پیش از این بیان کردیم، تجربیات منفی و روابط غلطی که در گذشته وجود داشته­اند، می­توانند به اشکال دیگری ظاهر شوند و تاثیر مخرب خود را نشان دهند.

از جمله تاثیرات مخرب روابط شکست خورده و تجربیات منفی، این است که زنان از شروع یک رابطه جدید می­ترسند و گمان می­‌کنند که رابطه جدیدی که قرار است شروع کنند، درست مانند قبلی خواهد بود.

مقایسه کردن، عدم اعتماد، شکاکی و.. نیز از دیگر آثاری هستند که روابط گذشته برای شما در پی دارند.

ترس از تعهد

ممکن است که زنان هم از تعهد بترسند و تصور کنند که رابطه یک حصار یا زندان است که آن­ها را در بند خود می­‌گیرد و اجازه هیچ عمل دیگری را به آن­ها  نمی‌­دهد.

توجه داشته باشید که این دست از افکار برای همگان وجود دارند، اما در عده­ای با شدت بیشتری نمایان می‌­شوند و سرانجام گاموفوبیا رخ می‌­دهد.

راه­های مقابله با ترس از ازدواج

از جمله راه‌­هایی که می‌­توان برای مقابله و درمان ترس از ازدواج پیشنهاد کرد، موارد زیر هستند:

مشاوره و مراجعه به روانشناس

در گام اول باید به تراپیست یا روانکاو مراجعه کنید تا آن بخش از افکار شما را که با تصورات منفی و غلط پر شده است برای شما روشن سازد.

در واقع عده زیادی هستند که دچار گاموفوبیا می­‌باشند، اما این ترس را نمی­‌شناسند و از وجود آن آگاه نیستند.

یک مشاوره ازدواج می­تواند این ترس را به شما نشان دهد و در وهله بعدی کمک کند که به این ترس غلبه کنید. در هر صورت مراجعه به افراد متخصص بهتر از خوددرمانی است.

تفکر در رابطه با تعهدات بلند مدت

تفکر در رابطه با تعهدات بلند مدت
تفکر در رابطه با تعهدات بلند مدت

گفتیم که ممکن است هم مردان و هم زنان از تعهد در رابطه بترسند؛ به منظور رفع این مشکل به روابط بلند مدت و پایدار خود فکر کنید.

دوستی‌­های چند ساله بهترین گزینه هستند. می‌­توانید با یادآوری روابط بلند مدت خود این ترس را کنار بزنید.  

پیدا کردن سرچشمه ترس

همان­طور که گفتیم، مراجعه به یک فرد متخصص در این حیطه برای شما بهترین گزینه است.

چرا که بدین وسیله می‌­توانید سرچشمه ترس خود را شناسایی کنید و شناختن منبع ترس برای برطرف کردن آن، یک قدم عالی است.

استفاده از تکنیک­‌های آرام سازی

حرف­های مثبت و انرژی بخش، گوش کردن موزی‌ک­های شاد، فیلم دیدن، کتاب خواندن، پیاده روی و هر عملی که بتواند فکر و ذهن شما را آرام کند تا قدرت تفکر داشته باشید برای شما بهترین گزینه است.

در واقع تکنیک­‌های آرام سازی می‌­توانند روح شما را تقویت کنند تا در مواجهه با مشکلات به خوبی فکر کنید و افکار غیر منطقی خود را پس بزنید.

فکر کردن به نیازها

فکر کردن به نیازها
فکر کردن به نیازها

هدف شما از ازدواج چیست؟.. نیاز عاطفی؟ نیاز جنسی؟ یا نیاز مالی؟.. در واقع ما نمی­‌خواهیم وارد مسائل جزئی شویم و بررسی کنیم که آیا هدف شما درست است یا خیر، ما فقط می­‌خواهیم بگوییم که نیازها همچنان وجود دارند و اگر بخواهید عاقلانه فکر کنید، پس زدن ترس منتهی می‌­شود با برآورده شدن نیازهایتان.

عوارض ترس از ازدواج

متاسفانه ترس از ازدواج می‌­تواند به عنوان یک بیماری روحی شناخته شود که در پی خود عوارض و زیان­‌هایی را برای فیزیک بدنی به دنبال دارد.

در واقع گاموفوبیا تنها برای روح شما نیست و عوارض جسمی هم دارد. برخی از زیان­هایی که ترس از ازدواج با خود به همراه دارد، شامل موارد زیر هستند:

  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • ضربان قلب بالا
  • نفس نفس زدن
  • احساس خفگی
  • عرق کردن بیش از حد
  • حس افسردگی
  • سبکی سر
  • لرز
  • سوء هاضمه و ناراحتی معده

در نهایت امیدواریم که مطالب ذکر شده مفید واقع شده باشند و توانسته باشیم شما را در مسیر شناخت گاموفوبیا و درمان ترس از ازدواج به خوبی همراهی کنیم.

در صورت نیاز به مشاوره در رابطه با ترس از ازدواج با متخصصان درمانکده روابط عاطفی ویدیا در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.