مشاوره کودک و نوجوان

مشاوره کودک و نوجوان نوعی درمان است که بر کودکان خردسال، نوجوانان و نوجوانان مبتلا به یک یا چند بیماری روانی تمرکز دارد.

همچنین به جوانانی که تروما را تجربه کرده اند و یا محیط خانه ناکارآمد یا پر استرسی را تجربه می‌کنند کمک می‌کند.

بسیاری از مسائلی که کودکان و نوجوانان با آن مواجه هستند، از مسائلی است که بزرگسالان در زندگی روزمره خود با آن مواجه هستند.

برخی از این مسائل رایج عبارتند از: اضطراب، افسردگی و اندوه.

با این حال، هدف مشاوره کودک و نوجوان این است که مشکلات را به بخش‌های قابل کنترل تقسیم کند تا کودکان بتوانند بهتر آن‌ها را درک کنند و با آن کنار بیایند.

مشاور کودک و نوجوان چه کسی است؟

مشاوران کودک و نوجوان، متخصصان سلامت روان هستند که بینش ارزشمندی را در مورد رشد اجتماعی و عاطفی و سلامت روان کودک شما ارائه می‌دهند.

درک این نکته مهم است که بسیاری از اوقات ممکن است مسئله برای افراد نزدیک به کودک قابل مشاهده نباشد. اینجاست که مشاوران کودک و نوجوان وارد عمل می‌شوند.

این افراد دانش و تخصص لازم برای ارزیابی، تشخیص و درمان طیف وسیعی از مسائل مرتبط با سلامت روان را دارند.

به طور خاص، مشاوران کودک و نوجوان که گاهی اوقات به آن‌ها روانشناس کودک نیز گفته می شود، آموزش دیده‌اند که "به ذهن کودکان وارد شوند" تا بتوانند به آن‌ها کمک کنند تا آن‌چه را که در ذهن، بدن و زندگی آن‌ها جریان دارد، درک کنند.

مشاوران کودک و نوجوان خدمات متنوع و زیادی را به کودکان و نوجوانان آسیب‌پذیر انجام می‌دهند.

این متخصصان سلامت روان از همه چیز آگاه هستند تا به کودک شما کمک کنند تا برای حل مشکلات خود و از سرگیری یک زندگی سالم و سازنده، کمک لازم را دریافت کند.

درک این نکته مهم است که کودکانی که از مشکلات سلامت روان یا ناراحتی روانی رنج می برند، ممکن است این نگرانی ها را با والدین خود در میان نگذارند. نه به این دلیل که فرزند شما، شما را دوست ندارد؛ بلکه به این دلیل که او می‌ترسد شما را ناامید کند.

بنابراین، در مشاوره کودک و نوجوان هدف مشاوران این است که به کودکان کمک کنند تا مسائلی را که تجربه می‌کنند و یا آسیب‌های وارده را به نحوی بتوانند پردازش و درک کنند، که بهتر تفسیر کنند.

زمانی که مسائل اجتماعی و عاطفی و ناراحتی روانی کودک درمان نشود، می‌تواند بر چشم‌اندازهای آموزشی و نقاط عطف رشد او تأثیر منفی بگذارد.

حل نشد این مسائل ممکن است تا بزرگسالی ادامه یابد و در زندگی فرد تاثیر منفی بگذارد. البته به خاطر داشته باشید که کودکان در هر سنی، از کودکان نوپا و پیش‌دبستانی گرفته تا نوجوانان، می توانند از جلسات مشاوره بهره‌مند شوند.

در نهایت، مشاوره کودک و نوجوان با هدف کمک به کودکان برای شناخت و درک احساسات خود است.

طوری که کودک بتواند زندگی سالم و عادی بدون اثرات پایدار ترس، سردرگمی، اضطراب، و یا تروما داشته باشند. خبر خوب این است که شما می توانید نقش مهمی در سلامت روان کودک خود داشته باشید.

اگر متوجه شدید که رفتار فرزندتان به طور ناگهانی و یا به طرز چشم‌گیری تغییر کرده است، با مشاوره کودک و نوجوان مشورت کنید.

چه زمانی باید برای کودک خود به دنبال مشاوره کودک و نوجوان باشید؟

چه زمانی باید برای کودک خود به دنبال مشاوره کودک و نوجوان باشید؟

وقتی کودکی از ناراحتی و یا آسیب روانی، اجتماعی، عاطفی رنج می‌برد، کنار آمدن با آن می‌تواند سخت باشد، به‌ویژه زمانی که احساس می‌کنید هیچ چیزی کار نمی‌کند یا کاری نمی‌توانید انجام دهید تا وضعیت را اصلاح کنید.

این‌جاست که یک مشاور کودک و نوجوان می‌تواند بسیار سودمند باشد.

این متخصص سلامت روان می‌تواند مسائل اساسی را که بر سلامت و رفاه کلی فرزند شما تأثیر می‌گذارد شناسایی کند، بنابراین کودک می‌تواند به سرعت درمان مورد نیاز خود را دریافت کند تا احساس بهتری داشته باشد.

حقیقت این است که بسیاری از کودکان قادر به پردازش کامل پیچیدگی‌های مسائل عاطفی و یا روان‌شناختی نیستند، بنابراین مشاوره ممکن است همان چیزی باشد که کودک شما در جهت سلامت روان به آن نیاز دارد.

علاوه بر این، مشاوره کودک و نوجوان می تواند برای کودکانی که از اختلال وسواس فکری، اختلال استرس پس از سانحه یا اختلال اضطراب عمومی رنج می‌برند بسیار مفید باشد.

معمولاً والدین، پزشکان اطفال و معلمان اگر احساس کنند به کمک حرفه‌ای نیاز دارند، به دنبال خدمات مشاوره برای کودکان و نوجوانان هستند. چرا؟

خب، زیرا مشاوران کودک می‌توانند علت اصلی ناراحتی کودک شما را مشاهده، ارزیابی و شناسایی کنند.

به یاد داشته باشید که هدف اصلی مشاوره کودک و نوجوان استفاده از دانش و تخصص یک مشاور کودک آموزش دیده برای رفع نگرانی‌های شما و کمک به کودک شما برای دریافت کمک های مورد نیاز برای عملکرد بهتر است.

یک مشاور کودک و نوجوان می‌تواند ابزارهای مورد نیاز برای مقابله با مسائل را به روشی سالم و سازنده در اختیار شما و فرزندتان قرار دهد.

علاوه بر این، این متخصص می‌تواند به شما و فرزندتان کمک کند تا با استرس و آشفتگی کم‌تری در زمان‌های ناراحت‌کننده، ترسناک، اضطراب‌انگیز و چالش‌برانگیز رفتار کنید.

به عنوان والدین، شما چیزی جز سلامتی و شادی برای فرزندتان نمی‌خواهید، اما گاهی اوقات موقعیت‌هایی پیش می‌آید که به تنهایی نمی‌توانید آن‌ها را حل کنید؛

در این زمان‌ها است که بهتر است به فردی با تخصص در این زمینه تکیه کنید.

بنابراین، زمانی که متوجه شدید فرزندتان در حال انجام رفتار نامشخص و مبهمی است، باید از مشاوره بگیرید.

یک مشاور کودک تکنیک‌های مفیدی را به او آموزش می‌دهد که سلامت روانی و راحتی او را در کانون توجه قرار می‌دهد.

رزرو مشاوره کودک و نوجوان آنلاین

مشاوره کودک و نوجوان آنلاین ویدیا

مشاوران کودک و نوجوان چه نوع مسائلی را درمان می‌کنند؟

مشاوران کودک و نوجوان چه نوع مسائلی را درمان می‌کنند

مشاوران کودک و نوجوان مسائل مختلفی را درمان می‌کنند.

به عنوان مثال، آن‌ها با کودکانی برخورد می‌کنند که ضربه روحی یا حوادث ناراحت‌کننده‌ای مانند از دست دادن والدین، حیوان خانگی، عزیزان، خواهر و برادر، خانه و غیره داشته‌اند.

و همچنین کودکانی را که شاهد یا تجربه آزار و یا تهدید را داشته‌اند، درمان می‌کنند.

اساساً، مشاوران کودک هر موضوعی را که باعث ناراحتی اجتماعی یا عاطفی کودکان و یا هر بیماری روانی که زندگی کودک را تحت تأثیر قرار می دهد، درمان می کنند.

هدف این متخصصان این است که به کودک شما کمک کنند تا هر موضوع یا مسائلی را که با آن مواجه است به روشی سالم شناسایی کرده و با آن کنار بیاید.

برخی از رایج‌ترین مسائلی که مشاوران کودک به آن رسیدگی می‌کنند عبارتند از:

  • طلاق
  • غم و اندوه و مرگ یک عزیز، حیوان خانگی و غیره.
  • شاهد یا تجربه رویداد یا رویدادهای .تروما
  • شرایط سلامت روان و پریشانی روانی (مانند اضطراب و افسردگی).
  • قلدری.
  • آزار جنسی، عاطفی و یا فیزیکی
  • مسائل جابه‌جایی (مانند تغییر مدارس، خانه‌ها، خانواده‌ها و یا شهر و کشور)

سوء مصرف خانوادگی یا اعتیاد به مواد.

چگونه می‌توانید بفهمید که فرزندتان به مشاوره نیاز دارد؟

علائمی وجود دارد که ممکن است نشان دهد که کودک شما به مشاوره کودک و نوجوان نیاز دارد.

به عنوان مثال، کودکی که شروع به رفتار «خارج از نقش» کرده و یا کودکی که به طور ناگهانی شروع به مشکلات رشدی یا طغیان کرده است (به روشی که برای کودکان آن سن «رفتار عادی» تلقی نمی شود)، ممکن است نیاز داشته باشد با یک متخصص صحبت کنید.

علاوه بر این، اگر فرزند شما اخیراً یا در گذشته آسیب قابل توجهی (مانند آزار، مرگ یکی از عزیزان یا حیوان خانگی، طلاق، بیماری مزمن و غیره) را تجربه کرده است، اما درمانی برای آن دریافت نکرده است. او به احتمال زیاد از مشاوره کودک سود خواهد برد.

بنابراین، چه نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می دهد فرزند من در مضیقه است و می‌تواند از مشاوره بهره‌مند شود؟

علائم شایع مشکلات سلامت روان عبارتند از:

  • پرخاشگری بی‌دلیل.
  • بی‌اختیاری ادرار.
  • مشکل در سازگاری با موقعیت‌های اجتماعی و یا موقعیت‌های جدید.
  • کابوس‌های مکرر، وحشت‌های شبانه، و یا مشکلات مرتبط با خواب مانند بی‌خوابی.
  • نمرات پایین یا افت تحصیلی ناگهانی.
  • نگرانی و اضطراب دائمی.
  • دوری از فعالیت‌هایی که فرزندتان علاقه داشته است.
  • کاهش قابل توجه و یا ناگهانی اشتها و یا کاهش شدید وزن.
  • انجام مکرر آداب و رسوم و کارهای معمولی مانند شستن دست‌ها.
  • افکار خودکشی یا تلاش برای خودکشی.
  • فرزند شما به صداهایی که در سرش می‌شنود، پاسخ می‌دهد.
  • بیش‌تر وقت خود را به تنهایی یا درگیر شدن در انزوای اجتماعی داوطلبانه می‌گذراند.
  • مصرف، سوء مصرف، یا اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر.
  • افزایش بیماری، علی‌رغم گزارش سلامتی از یک متخصص پزشکی.

درگیر شدن در شیوه‌های خودآزاری، مانند بریدن خود.

مراحل مشاوره کودک و نوجوان

ارتباط و ارزیابی اولیه

در این مرحله تراپیست با نگرانی‌های شما آشنا می‌شود.

یافتن ریشه‌ی نگرانی‌ها در قدم بعدی صورت می‌گیرد.

در نهایت هدف‌گذاری مشخص و پایبندی به آن مطرح است.

اهداف مشاوره کودک و نوجوان چیست؟

اهداف مشاوره کودک و نوجوان چیست؟

اهداف مشاوره کودک و نوجوان بسته به مشکل کودک متفاوت است. با این حال، معمولاً بر روی مسائلی در زندگی کودک تمرکز می‌کند که به طور قابل توجهی بر رشد، سلامت روان و رفاه او تأثیر می گذارد.

هدف این است که به فرزندتان کمک کنید ابزارها، تکنیک‌ها و روش‌هایی را بیاموزد که می‌توانند او را برای هر چالشی که در حال حاضر و در آینده با آن روبه‌رو می‌شود، بهتر آماده کنند.

بنابراین، یک هدف رایج از مشاوره کودک و نوجوان، کمک به کودک شما برای مقابله با موقعیت‌های چالش‌برانگیز است که احساسات زیر را تحریک می‌کند:

اضطراب

یکی از مزایای اصلی مشاوره برای کودکان این است که به آن‌ها می‌آموزد چگونه به تنهایی پریشانی و اضطراب عاطفی را مدیریت کنند.

به طور خاص، کودکان یاد می‌گیرند که چگونه از حملات پانیک جلوگیری کنند و به روش‌های سالم‌تری با اضطراب مقابله کنند.

به عنوان مثال، یک کودک مضطرب ممکن است تمرینات تنفسی، تکنیک‌های مدیریت استرس، چگونگی کنترل ماهیچه‌هایش، گفتگوی درونی مثبت و اهمیت گفتگو با دیگران زمانی که تحت فشار، خسته ذهنی، گیجی، اضطراب و ... را یاد بگیرد.

یک مشاور کودک و نوجوان می‌تواند به کودک شما کمک کند تا بفهمد که نگه داشتن این احساسات در درون خود فقط همه چیز را بدتر می‌کند.

با در میان گذاشتن این نگرانی‌ها و ترس‌ها با یک دوست مورد اعتماد، کودک شما می‌تواند کمکی را که برای مقابله، مدیریت و یا حل مسائلی که باعث آشفتگی او می‌شود، دریافت کند.

بنابراین، مشاوره می‌تواند جعبه ابزار مهمی از مکانیسم‌های مقابله‌ای را در اختیار کودک شما قرار دهد که می‌تواند در مواقعی که اضطراب را تجربه می‌کند از آن استفاده کند.

ضربه روحی (تروما)

برخی کودکان در معرض موقعیت‌های آزاردهنده‌ای قرار می‌گیرند که به آن‌ها آسیب وارد می‌کند؛ رویدادهایی که هیچ کودکی نباید شاهد آن باشد یا تجربه کند.

اثرات منفی و دل‌خراش تروما می‌تواند شامل شوک، ناباوری، جدایی، بی‌حسی عاطفی یا اجتماعی، ترس، اضطراب و افسردگی باشد.

و متأسفانه در برخی موارد می تواند منجر به اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) شود.

علائم PTSD ممکن است شامل میل شدید به اجتناب از افراد و یا مکان‌های مرتبط با تروما، خاطرات شدید و ناراحت‌کننده، بازگشت به گذشته و یا کابوس‌ها، مشکلات خواب مانند بی‌خوابی، و عصبانیت غیرقابل کنترل، پرخاشگری و یا بی‌قراری باشد.

خبر خوب این است که مشاوره کودک می‌تواند به کودکان مبتلا به PTSD کمک کند تا احساسات، ترس‌ها و نگرانی‌های خود را ابراز کرده و به اشتراک بگذارند.

به عبارت دیگر مشاوره کودک و نوجوان، می‌تواند به این کودکان صدایی بدهد که در آن می‌توانند درباره آن‌چه برایشان اتفاق افتاده و احساس‌شان در آن لحظه و اکنون صحبت کنند.

همچنین می‌تواند این افراد را ترغیب کند تا احساسات خود را به راحتی، به اشتراک بگذارند، به جای این‌که آن‌ها را سرکوب کرده و در درون خود نگه دارند.

در نهایت، مشاوره می‌تواند به این کودکان کمک کند تا بفهمند که آن‌ها مقصر آن‌چه برای‌شان اتفاق افتاده نیستند. آن‌ها بازماندگان هستند، نه قربانیان یا مجرمان.

بنابراین، برای جمع بندی، مشاوران کودک و نوجوان می توانند به فرزند شما بیاموزند که صحبت کردن در مورد اتفاقی که برای او افتاده اشکالی ندارد.

و آنها می توانند مکانیسم‌های مختلف مقابله‌ای را به کودک شما آموزش دهند که او می‌تواند در زمان‌های سخت از آن استفاده کند.

به عبارت دیگر، وقتی کودک شما خاطره‌ای یا فلاش بک را تجربه می‌کند که او را ناراحت می‌کند، می‌تواند ابزاری را از جعبه ابزار خود بیرون بکشد تا با آن مقابله کند.

این ابزارها ممکن است شامل تمرین‌های تنفس عمیق، وقفه برای جمع‌بندی مجدد، صحبت با یک دوست یا خویشاوند مورد اعتماد در مورد احساس او، تمرین تکنیک‌های مدیریت استرس/آرام‌سازی، تمرکز بر موارد مثبت و نگاه کردن به رویداد یا تجربه به روشی متفاوت باشد.

طلاق

وقتی ازدواجی به پایان می‌رسد، می‌تواند برای کودک بسیار ناراحت‌کننده باشد. در واقع معمولاً بچه‌ها خودشان را مقصر طلاق می‌دانند.

همچنین معمولاً این کودکان احساس می‌کنند که چون باعث پایان ازدواج شده‌اند، دوست‌داشتنی نیستند.

پیامدهای ناگوار طلاق نیز وجود دارد؛ مسائل مربوط به حضانت فرزند. گاهی اوقات روند حضانت دوستانه است، اما گاهی اوقات پرتنش هستند و فشارهای زیادی برای کودکان دارند.

انتخاب بین والدین باعث می شود کودکان احساس ناراحتی، اضطراب و گناه کنند، به خصوص وقتی صحبت از این باشد که با چه کسی می خواهند زندگی کنند.

علاوه بر این، کودکانی که انتخاب‌هایشان با والدین یا خواهر و برادرشان همسو نیست، اغلب احساس غمگینی، سردرگمی، پریشانی و غرق شدن می‌کنند.

خبر خوب این است که مشاوران کودک و نوجوان می توانند به کودکانی که طلاق را پشت سر می‌گذارند یا پشت سر گذاشته‌اند، نحوه کنار آمدن با احساسات متناقض و گیج‌کننده خود را از طریق طیف گسترده‌ای از تکنیک‌ها آموزش دهند.

سوگ

مرگ یا از دست دادن یک عزیز، حیوان خانگی، دوست، خانه، مدرسه و یا سلامتی می‌تواند منجر به مقدار قابل توجهی غم و اندوه شود.

اگر این موارد برای یک بزرگسال ناراحت‌کننده است، می‌دانید که برای کودکی که سطح بلوغ، تجربیات زندگی یا مکانیسم‌های مقابله‌ای بزرگسالان را ندارد، ده برابر بدتر است.

در واقع، برای کودکانی که فرآیند سوگواری را پشت سر می‌گذارند، در نر گرفتن و دیدن سایر بخش‌های زندگی می‌تواند بسیار دشوار باشد.

کودکان ممکن است درگیر احساسات گیج‌کننده، متضاد و نوسانی مانند بی‌حسی، انکار، اندوه، ناامیدی، افسردگی، اضطراب و خشم شوند.

آن‌ها دلتنگ شخص، حیوان خانگی، مکان یا چیزی هستند که خیلی دوست داشتند و نمی‌دانند چگونه درد را به چیزی سالم‌تر تبدیل کنند.

این کودکان ممکن است الگوهای فکری غیرمنطقی داشته باشند، مانند این‌که آنها نیز خواهند مرد یا شخص دیگری که دوستشان دارند او را ترک خواهد کرد.

آن‌ها ممکن است صادقانه باور کنند که این ضرر به دلیل کاری بوده است که انجام داده‌اند یا انجام نداده‌اند. علاوه بر این، کودکان ممکن است احساس گناه بی‌اندازه‌ای داشته باشند که می‌توانستند کاری برای جلوگیری از ضرر انجام دهند، اما این کار را نکردند.

مشاوران کودک و نوجوان در مشاوره کودک و نوجوان به کودکان کمک می‌کنند تا فرآیند غم و اندوه را بهتر درک کنند و در عین حال به آن‌ها آموزش می‌دهند که خوب است احساسات متضاد و گیج کننده را تجربه کنند.

مشاوران به کودکان توضیح می‌دهند که غم و اندوه یک احساس عادی است که اغلب به صورت موجی بروز می‌کند.

این متخصصان همچنین کودکان را تشویق می‌کنند که تا حد امکان در مورد فقدان صحبت کنند تا زمانی که بتوانند آن را به روشی که برایشان منطقی است پردازش کنند.

هیچ محدودیت زمانی برای مدت زمانی که فرد باید غصه بخورد وجود ندارد و هیچ راه درست یا غلطی برای انجام آن وجود ندارد.

با این حال، مهم است که شما به‌عنوان والدین مراقب فرزندتان باشید و اگر به نظر می‌رسد که او بیش‌تر و بیش‌تر دور می‌شود و بعد از یک سال قدمی برای بهبودی برنمی‌دارد، با یک مشاور کودک و نوجوان مشورت کنید.

یک مشاور کودک و نوجوان به کودک شما راهبردهای مقابله‌ای را آموزش می‌دهد، مانند این‌که چقدر مهم است احساسات خود را با یک عزیز یا دوست مورد اعتماد در میان بگذارید، غم و اندوه را به سمت فعالیت‌های خلاقانه مانند موسیقی، روزنامه‌نگاری و یا هنر هدایت کنید.

مشاوره کودک و نوجوان به کودکان عزادار می‌آموزند که لایه‌های زیادی در فرآیند سوگواری وجود دارد و هر یک از آن‌ها مهم است و برای درمان موفقیت‌آمیز باید تجربه شود.

تغییر

برای بسیاری از کودکان، تغییر (مانند تغییر مدرسه، نقل مکان به یک شهر یا کشور جدید، فرزندخواندگی، ازدواج مجدد، طلاق، از دست دادن یک عزیز یا حیوان خانگی و غیره) می‌تواند آسیب‌زا باشد.

بزرگسالان، مانند من و شما، ابزارهایی برای پذیرش و انطباق با این تغییرات در اختیار دارند، اما بسیاری از اوقات، کودکان این‌گونه نیستند.

بنابراین، اگرچه ممکن است تغییر بر عملکرد شما آسیب قابل توجهی نرساند، می‌تواند تأثیر کاملاً متفاوتی روی فرزند شما داشته باشد.

چه تاثیری؟ کودکانی که تغییر بزرگی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند، ممکن است برای بیان احساس واقعی خود در مورد آن، مشکل داشته باشند.

به طور خاص، یک تغییر بزرگ می‌تواند منجر به اضطراب، عزت نفس پایین، شک به خود، عدم اطمینان، افسردگی، ترس، فوبیا، نگرانی و یا عصبانیت نسبت به والدینشان و هر کس دیگری شود.

در حالی که این‌ها واکنش‌های طبیعی به تغییر هستند، به طور کلی، برخی از کودکان ممکن است به سختی از کنار این احساسات به تنهایی عبور کنند. اینجاست که مشاوره کودک وارد عمل می شود.

مشاوران کودک و نوجوان به کودکان می‌آموزند که چگونه با تمرکز بر جنبه‌های مثبت (و تغییر ناپذیر) زندگی خود به طور موثر با تغییر کنار بیایند.

در نهایت، آن‌ها به کودکان می‌آموزند که چگونه در هنگام کنار آمدن با "جدید بودن" همه چیز، نفس عمیق بکشند.

هدف این متخصصان این است که به کودک شما کمک کنند تا بفهمد (و بپذیرد) که تغییر طبیعی است و احساسات آن‌ها موقتی است. در نهایت، او سازگار می‌شود و این احساسات محو می‌شوند.

عزت نفس و اعتماد به نفس پایین

برخی از کودکان با عزت نفس و اعتماد به نفس پایین دست و پنجه نرم می‌کنند.

هنگامی که این اتفاق می‌افتد گاهی منجر به اضطراب، افسردگی، سوء مصرف مواد، اختلالات خوردن و حتی افکار آسیب رساندن به خود و خودکشی می‌شود.

کودکی که عزت نفس پایینی دارد ممکن است احساس پوچی و بی‌ارزشی کند.

در نتیجه، او ممکن است تصور کند که عزیزان و دوستانش بدون او "بهتر" خواهند بود.

مشاوران کودک و نوجوان در مشاوره کودک و نوجوان می‌توانند به روش‌های بی‌شماری به این کودک کمک کنند تا عزت نفس و اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

به عنوان مثال، یک مشاور کودک ممکن است به کودکی که عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارد، آموزش دهد که چگونه به تصویر بزرگ نگاه کند و برای یافتن علت اصلی مشکلات عمیق‌تر ببیند.

همچنین مشاور به کودک کمک می‌کند تا درک کند که چگونه افکار منفی باعث ایجاد احساس بد در او از نظر روحی و جسمی می‌شود.

برخی از چیزهایی که فرزند شما در مشاوره کودک و نوجوان خواهد آموخت شامل مزایای استفاده از جملات تاکیدی مثبت برای تقویت اعتماد به نفس و پذیرش خود و اهمیت صحبت با یک دوست عزیز یا دوست مورد اعتماد در مورد احساسات و افکار ناراحت‌کننده است.

حتی اگر اعتماد به نفس و عزت نفس پایین او ناشی از چیز جدی‌تری مانند اختلال خوردن باشد، یک مشاور کودک می‌تواند به کودک شما کمک کند.

انواع مختلف مشاوره کودک و نوجوان چیست؟

انواع مختلفی از مشاوره کودک و نوجوان وجود دارد، مانند درمان شناختی-رفتاری، درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر تروما، و درمان‌های جایگزین.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

هدف درمان شناختی رفتاری (CBT) کمک به کودکان در تغییر الگوهای فکری و رفتارهای منفی از طریق قالب‌بندی مجدد طرز تفکر آن‌ها در مورد مسائل و رویدادها است.

هدف این است که به کودکان کمک کنیم افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنند تا بتوانند پاسخ سالم‌تری به مسائل، خود و دنیای اطراف خود داشته باشند.

به طور خاص‌تر، CBT کودکان را تشویق می‌کند تا نظام ارزشی خود را به چالش بکشند، تا بتوانند خود و موقعیت را از طریق یک لنز واقعی‌تر و مثبت‌تر ببینند.

بنابراین، CBT می‌تواند ابزارهایی را که کودک شما برای مقابله مؤثر با موقعیت‌های چالش‌برانگیز و استرس‌زا نیاز دارد، فراهم کند.

درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر تروما (TF-CBT)

هدف از درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر تروما (TF-CBT) کمک به کودکان برای بهبود اثرات تروما است.

مشابه CBT، این مشاوران به کودکان می‌آموزند که چگونه تروما را به شیوه‌ای واقع‌بینانه‌تر و بدون این‌که خودشان را سرزنش کنند، ببینند.

TF-CBT همچنین به کودکان تکنیک‌هایی را آموزش می‌دهد که در صورت تجربه خاطره در گذشته، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

در نتیجه، TF-CBT می‌تواند توانایی استفاده از این ابزارها را در زمانی که از خاطره تروما مضطرب می‌شود، برای کودک شما فراهم کند.

درمان‌های جایگزین

کودکی که مشکلات سلامت روانی را تجربه می‌کند ممکن است از درمان‌های جایگزین مانند موسیقی و یا هنر درمانی، ورزش، ورزش درمانی، ذهن آگاهی و ... بهره‌مند شود.

در انتخاب مشاور کودک و نوجوان چه نکاتی اهمیت دارد؟

در انتخاب مشاور کودک و نوجوان چه نکاتی اهمیت دارد؟

اولین و مهم‌ترین نکته این است که باید راحتی کودک خود را با مشاور در نظر بگیریئ. در غیر این صورت ارتباط کودک شما با مشاور تحت تاثیر خجالت و ترس کودک قرار خواهد گرفت و نتیجه نخواهد داد.

حقیقت این است که ممکن است مدتی طول بکشد تا کودک شما احساس راحتی کند، بنابراین مشاور باید بداند چگونه با او ارتباط برقرار کند.

اگر فرزندتان در ارتباط با مشاور ابراز ناراحتی یا نارضایتی کرد، باید مشاور کودک و نوجوان دیگری پیدا کنید.

دلیل این امر این است که اگر کودک شما به فرآیند مشاوره کودک و نوجوان و مشاور خود اعتماد نداشته باشد، مشاوره نتیجه نخواهد داد.

تخصص، تجربه و نظر سایر مراجعان به مشاور، یکی دیگر از معیارهایی است که به شما در انتخاب مشاور کمک خواهد کرد.

خیلی مهم است که مشاور در زمیه مشاوره کودک و نوجوان تخصص داشته باشد زیرا در این صورت می‌داند که چگونه از تکنیک‌ها و روش‌های درمانی به نحوی استفاده کند که واقعا به کودک شما کمک کند.

تصمیم گیری برای مراجعه به مشاوره کودک و نوجوان تصمیم آسانی نیست، و پیدا کردن مشاور مناسب ممکن است کار را دشوارتر کند.

بنابراین، هنگام تحقیق در مورد مشاور کودک و نوجوان تحقیق کنید. به عبارت دیگر، از سایر والدین، معلمان و پزشکان درخواست راهنمایی و معرفی مشاور کنید.

سوالات متداول

چه زمانی باید از مشاوره کودک و نوجوان استفاده کرد؟

علائمی وجود دارد که ممکن است نشان دهد که کودک شما به مشاوره کودک و نوجوان نیاز دارد.

به عنوان مثال، کودکی که شروع به رفتار خارج از نقش کرده و یا کودکی که به طور ناگهانی شروع به مشکلات رشدی یا طغیان کرده است، ممکن است نیاز داشته باشد با یک متخصص صحبت کنید.

علاوه بر این، اگر فرزند شما اخیراً یا در گذشته آسیب قابل توجهی (مانند آزار، مرگ یکی از عزیزان یا حیوان خانگی، طلاق، بیماری مزمن و غیره) را تجربه کرده است، اما درمانی برای آن دریافت نکرده است. او به احتمال زیاد از مشاوره کودک سود خواهد برد.

در مشاوره کودک و نوجوان به چه مسائلی پرداخته می شود ؟

در مشاوره کودک و نوجوان معمولاً بر روی مسائلی در زندگی کودک تمرکز می‌کند که به طور قابل توجهی بر رشد، سلامت روان و رفاه او تأثیر گذاشته است. 

اضطراب، ضربه روحی (تروما)، طلاق، سوگ، تغییرات بزرگ، عزت نفس و اعتماد به نفس پایین از مهم‌ترین مسائلی است که در مشاوره کودک و نوجوان به آن پرداخته می‌شود. 

آیا امکان دریافت مشاوره کودک و نوجوان آنلاین نیز در گروه مشاوره ویدیا وجود دارد؟

بله. شما به راحتی می‌توانید نوبت دریافت مشاوره کودک و نوجوان آنلاین دریافت کنید و با متخصص مورد نظر خود روند مشاوره خود را آغاز کنید.