مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج شکلی از زوج درمانی است که می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای ازدواج آماده شوید.

در  مشاوره پیش از ازدواج تلاش بر این است که به شما و شریک زندگی‌تان کمک شود تا در مورد چندین موضوع مهم، از مسائل مالی گرفته تا فرزند گفت‌وگو کنید و به اشتراک برسید.

همچنین مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شناسایی چالش‌ها و تعارض‌های احتمالی کمک کند.

علاوه بر شناسایی چالش‌ها و تعارض‌های احتمالی فرآیند مشوره تلاش می‌شود تا شما و شریک زندگی‌تان با ابزارهایی برای هدایت موفقیت‌آمیز آن‌ها مجهز شوید. هدف مشاوره قبل از ازدواج کمک به شما برای ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج است.

سابرینا رومانوف، روانشناس مشهور این حوزه در رابطه با مشاوره پیش از ازدواج می‌گوید: «مشاوره پیش از ازدواج به زوج‌ها کمک می‌کند تا طرحی برای زندگی مشترک خود ایجاد کنند.»

انواع مشاوره پیش از ازدواج

انواع مختلفی از زوج درمانی وجود دارد و بسیاری از آن‌ها را می‌توان به طور جهانی در هر مرحله از رابطه زوج‌ها از جمله مشاوره قبل از ازدواج به کار برد.

روانشناس‌ها لازم است به رویکردهای مختلف زوج درمانی مسلط باشند و بسته به نیازهای منحصربه‌فرد مراجعان از چندین روش مختلف استفاده کنند.

برخی از انواع درمانی که ممکن است مشاور پیش از ازدواج از آن استفاده کند، عبارتند از:

روش گاتمن (Gottman Method)

روش گاتمن شامل انجام یک ارزیابی دقیق از شما و شریک زندگی‌تان و سپس استفاده از یک چارچوب درمانی برای رسیدگی به تعارض‌ها و چالش‌ها است.

این شکل از درمان با هدف بهبود کیفیت دوستی بین شما و شریک زندگی‌تان، افزایش صمیمیت و مجهز کردن شما به مهارت‌های حل مسئله است که می‌تواند به شما در ایجاد یک رابطه قوی‌تر کمک کند.

درمان متمرکز بر هیجان (EFT)

درمان متمرکز بر هیجان، نوعی درمان کوتاه مدت است. هدف آن بهبود وابستگی و پیوند بین شما و همسرتان است که منجر به ارتباط بهتر و یک رابطه قوی‌تر می‌شود.

زوج درمانی روان پویشی

زوج درمانی روان پویشی مسائل اساسی را که چرخه‌های تعامل را برمی‌انگیزد بررسی می‌کند. شناسایی و پرداختن به عواملی مانند امید به صمیمیت، عشق، قدردانی و ترس از رها شدن و عدم تایید می‌تواند به شما و شریک زندگی‌تان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کرده و بپذیرید.

رزرو مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج آنلاین ویدیا

تکنیک‌های مشاوره قبل از ازدواج

تکنیک‌های مشاوره قبل از ازدواج

در مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است شما و همسرتان به صورت جداگانه و با هم مورد ارزیابی قرار بگیرید.

در طول دوره مشاوره، هر دوی شما تشویق می‌شوید تا تجربیات و رویدادهای از زندگی‌تا را که می تواند به روشن کردن انتظارات و انگیزه های شما در رابطه کمک کند، به اشتراک بگذارید.

مشاوره پیش از ازدواج همچنین شامل بحث در مورد جنبه‌های مهم ازدواج می‌شود، از جمله برنامه‌ریزی مالی، نقش‌ طرفین در ازدواج، فرآیندهای تصمیم‌گیری، روابط خانوادگی، این‌که آیا قصد داشتن فرزند دارید و چگونه می‌خواهید آن‌ها را بزرگ کنید.

ارزیابی شما و شریک زندگی‌تان

مشاوره قبل از ازدواج اغلب از شما و شریک زندگی‌تان می‌خواهد که پرسشنامه‌ای را جداگانه پر کنید تا مشخص شود که چه احساسی نسبت به یکدیگر دارید و چه انتظاراتی از رابطه خود دارید.

این پرسشنامه‌ها می‌تواند به مشاور شما کمک کند تا نقاط قوت، ضعف، زمینه‌های سازگاری و زمینه‌های مشکل بالقوه شما را شناسایی کند.

مشاور شما همچنین پویایی بین شما و همسرتان را در طول جلسات مشاوره ارزیابی می‌کند و از این موضوع برای هدایت دوره درمان استفاده می‌کند.

به اشتراک گذاری رویدادها و تجربیات زندگی

مشاوره پیش از ازدواج همچنین می‌تواند شامل «شناسایی و کاوش رویدادهای مهم زندگی و تجربیات اولیه دوران کودکی باشد که بر رابطه و نحوه ارتباط هر یک از طرفین با دیگری تأثیر می‌گذارد».

به عنوان مثال، شرکا اغلب یکدیگر را به دلایلی انتخاب می کنند که کاملاً آگاه نیستند.

تنها با بررسی بیش‌تر است که آن‌ها ممکن است بفهمند که چگونه جنبه‌های آشنای شریک زندگی خود با تعارض‌های حل نشده در گذشته مرتبط است.

بحث در مورد مسائل مهم

مشاوره قبل از ازدواج فرصتی برای بحث در مورد چندین جنبه مهم ازدواج فراهم می‌کند، از جمله:

امور مالی: پول می‌تواند یک موضوع استرس‌زا و بحث‌برانگیز برای زوج‌ها باشد، بنابراین تصمیم‌گیری در مورد نحوه مدیریت مالی از قبل، می‌تواند به جلوگیری از مشکلات بعدی کمک کند.

باورها، ارزش‌ها و مذهب: به اشتراک گذاشتن عقاید، ارزش‌ها و احساسات مذهبی با شریک زندگی‌تان می‌تواند به تقویت درک و احترام کمک کند. شما همچنین می‌توانید در مورد پیامدهای این جنبه‌ها در زندگی روزمره خود صحبت کنید.

نقش‌ها در ازدواج: مهم است که درباره نقش‌هایی که از خود و شریک زندگی‌تان انتظار دارید که در ازدواج‌تان بازی کنید صحبت کنید تا از تعارض‌های بعدی جلوگیری کنید.

فعالیت‌ها و زمانی که با هم می‌گذرانید: شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید در مورد چگونگی برنامه‌ریزی برای گذراندن وقت با هم و این‌که از انجام چه فعالیت‌هایی لذت می‌برید، صحبت کنید.

فرزندان: زوج‌ها گاهی اوقات پس از ازدواج متوجه می‌شوند که در مورد بچه‌دار شدن یا عدم تمایل‌شان با هم موافق نیستند.

تصمیم گیری قبل از ازدواج در مورد این‌که آیا می خواهید بچه داشته باشید یا نه و چگونه می خواهید آن‌ها را بزرگ کنید مهم است.

روابط خانوادگی: مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما این فرصت را بدهد که در مورد روابط خود با خانواده خود و همچنین هرگونه نگرانی در مورد خانواده شریک زندگی خود صادق باشید.

مشاوره قبل از ازدواج چه کمکی به شما می‌کند؟

مشاوره پیش از ازدواج می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای زندگی مشترک آماده شوید. در زیر برخی از جنبه‌هایی که مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به آن‌ها کمک کند آورده شده است.

مشاوره قبل از ازدواج به شناسایی باورهای اصلی، تعیین انتظارات واقع‌بینانه از ازدواج، برنامه‌ریزی برای آینده و تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی مشترک کمک می‌کند.

درک شریک زندگی خود:

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از شریک زندگی خود داشته باشید. به ویژه، می‌تواند به شما کمک کند تا باورها، ارزش ها، انتظارات، انگیزه‌ها، اولویت‌ها و روتین شریک زندگی خود را درک کنید.

تعیین انتظارات واقع‌بینانه:

این شکل از مشاوره به شما این امکان را می‌دهد که در مورد تمام جنبه‌های مهم زندگی زناشویی با شریک زندگی خود صحبت کنید تا هر دو بدانید که چه انتظاری دارید. همچنین به شناسایی نقاط قوت و ضعف شما به عنوان فرد و زوج کمک می‌کند.

برنامه‌ریزی برای آینده:

همان‌طور که شما و همسرتان برای برنامه‌ریزی جشن عروسی از افراد متخصص کمک می‌گیرد، دیدن یک مشاور پیش از ازدواج می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی ازدواج و زندگی مشترک‌تان کمک کند.

مراحل مشاوره پیش از ازدواج

ارتباط و ارزیابی اولیه

در این مرحله تراپیست با نگرانی‌های شما آشنا می‌شود.

یافتن ریشه‌ی نگرانی‌ها در قدم بعدی صورت می‌گیرد.

در نهایت هدف‌گذاری مشخص و پایبندی به آن مطرح است.

مزایای مشاوره پیش از ازدواج

مزایای مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج به این منظور طراحی شده است که شما و همسرتان را به ابزارهایی مجهز کند تا زندگی زناشویی مشترک را طی کنید. این‌ها برخی از مزایای این مشاوره هستند:

یادگیری ارتباط سازنده:

یکی از جنبه‌های اصلی مشاوره قبل از ازدواج، ارتباط است، زیرا زوج‌ها یاد می‌گیرند که مواضع خود را به وضوح بدون حمله به طرف مقابل بیان کنند.

یادگیری مهارت‌های حل تعارض:

مشاوره پیش از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگی‌تان مهارت‌های حل مشکل و حل تعارض را می‌آموزد.در ابتدا ممکن است ارتباط به درگیری و تعارض بیش‌تر منجر شود، اما با گذشت زمان، شما می‌توانید بحث‌های سازنده‌تری داشته باشند.

تمرکز روی جنبه‌های مثبت:

مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا بر جنبه‌های مثبت رابطه خود تمرکز کنید تا جنبه‌های منفی.

از بین بردن رفتارهای ناکارآمد:

مشاوره قبل از ازدواج می تواند رفتارها و الگوهای ناسالم در یک رابطه را شناسایی کرده و به شما در اصلاح آن‌ها کمک کند.

ایجاد فرآیندهای تصمیم‌گیری:

مشاوره قبل از ازدواج می تواند به شما و همسرتان کمک کند تا فرآیندهای تصمیم‌گیری سالم و عادلانه‌ای را توسعه دهید.

کاهش ترس‌های مربوط به ازدواج:

اگر شما یا شریک زندگی‌تان در مورد زندگی زناشویی مضطرب هستید، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد مسائل مهم بحث کنید و به شما شفافیت بدهد.

هدف از مشاوره قبل از ازدواج بهبود روابط شما با شریک زندگی و کمک به شما در ایجاد پایه‌ای قوی برای ازدواج است.

مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد که زوج‌هایی که در مشاوره پیش از ازدواج شرکت می‌کنند سطوح بالاتری از رضایت را در رابطه خود گزارش می‌کنند.

مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگی‌تان اجازه می دهد تا قبل از تبدیل شدن به یک چالش، در مورد جنبه‌های مهم رابطه تصمیم بگیرید.

در حالی که زوج‌درمانی می‌تواند در صورت بروز مشکلات ازدواج مفید باشد، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد موضوعات مهم برای رابطه بدون اینکه تحت تأثیر فوری مشکل قرار بگیرید، بحث کنید.

این موضوع می‌تواند کار شما و شریک زندگی‌تان را برای حل مشکلاتتان آسان‌تر کند.

شروع مشاوره پیش از ازدواج

اگر در مشاوره قبل از ازدواج شرکت می کنید، ممکن است متوجه شوید که شما همچنین می‌خواهید به طور جداگانه به یک مشاور یا درمان‌گر مراجعه کنید تا با مسائلی که در جلسات مشترک خود با آن مواجه می شوید، مقابله کنید. این موضوع کاملا طبیعی است.

زوج‌درمانی اغلب واکنش‌ها و تجربیات شخصی غیرمنتظره‌ای را آشکار می‌کند که برای هر فرد مخفی بوده‌اند. اغلب، زوج‌ها تصمیم می‌گیرند که درمان فردی را شروع کنند تا فضای مخصوص به خود را برای بررسی همه‌جانبه خود داشته باشند.

همچنین شایان ذکر است که در حالی که هدف مشاوره پیش از ازدواج کمک به تقویت پیوند بین شما و همسرتان است، می‌تواند تفاوت‌های آشتی‌ناپذیری را در شخصیت یا انتظارات شما آشکار کند.

به عنوان مثال، عدم تمایل به بچه‌دار شدن می تواند برای یکی از شما مشکل‌ساز باشد.

در این صورت، بهتر است شما و همسرتان قبل از ازدواج، این مسائل را کشف کرده و در مورد آن بحث کنید.

چه طور باید شروع کرد؟

مشاوره قبل از ازدواج مستلزم مشارکت شما و شریک زندگی‌تان است، بنابراین هر دوی شما باید آن را امتحان کنید.

اگر شریک زندگی‌تان بی‌میل است، توضیح دهید که چرا برای شما مهم است و امید دارید چه چیزی از آن به دست آورید.

شما می‌توانید از طریق دوستان، خانواده، همکاران و ... یک مشاور پیش از ازدواج پیدا کنید. اما در نهایت این شما هستید که مشاور خود را انتخاب می‌کنید.

هنگام انتخاب مشاور، شما باید جلسات مشاوره خود را در زمان و مکانی برنامه‌ریزی کنید که هم شما و هم همسرتان بتوانید در آن شرکت کنید.

به خاطر داشته باشید:

مشاوره پیش از ازدواج فضایی خنثی را برای شما و شریک زندگی‌تان فراهم می‌کند تا در مورد جنبه‌های مهم ازدواج‌تان بحث و برنامه‌ریزی کنید.

یک مشاور می تواند شما را در این بحث‌ها راهنمایی کند تا مفید واقع شوند.

علاوه بر این، مشاوره قبل از ازدواج شما را با ابزارهایی مجهز می‌کند که می تواند به شما و شریک زندگی‌تان کمک کند تا بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنید و تعارض‌ها را به طور سازنده حل کنید.

یکی از مؤثرترین جنبه‌های مشاوره قبل از ازدواج، فرصتی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی است.

سوالات متداول

در مشاوره پیش از ازدواج به چه مسائلی پرداخته می‌شود ؟

هدف اصلی مشاوره پیش از ، کمک به آمادگی شما و همسرتان برای ازدواج است. به همین منظور نیاز است به طیف گسترده ای از مسائل و مهارت‌ها پرداخته شود.

امور مالی، باورها و ارزش‌ها، نقش‌ها در ازدواج، فرزندان، روابط خانوادگی و .... از جمله این موضوعات است. 

مشاوره پیش از ازدواج چه مدت است؟

مدت زمان مشاوره پیش از ازدواج پس از ارزیابی اولیه مشخص می‌شود. گاهی نیاز است یکی از زوجین در جلسات انفرادی بیش‌تری شرکت کند. 

آیا امکان دریافت مشاوره پیش از ازدواج آنلاین نیز در گروه مشاوره ویدیا وجود دارد؟

بله. شما به راحتی می‌توانید نوبت دریافت مشاوره پیش از ازدواج آنلاین دریافت کنید و با متخصص مورد نظر خود روند مشاوره خود را آغاز کنید.