برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

چگونه افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنیم؟(چگونه مثبت اندیش و خوش بین باشیم؟)

چگونه افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنیم؟(چگونه مثبت اندیش و خوش بین باشیم؟)

راهکارهای زیر به ما کمک می کند تا افکار منفی را به مثبت تبدیل کرده و مثبت اندیش باشیم.

1 . زندگی شما مشکل نیست بلکه شما و نحوه برخوردتان با زندگی است که مشکل به وجود می آورد. مشکلات برای آزار شما به وجود نیامده اند بلکه باید آنها به ما کمک کنند تا تجربه کسب کنیم و کامل تر شویم. هیچگاه مشکلات و سختیهای زندگیتان را لعنت و نفرین نکنید. این فکر که دنیا سرشار از مشکل است را دور بریزید افراد مثبت شکست را می پذیرند چرا که متوجه شده اند این تنها راه برای یادگرفتن و رشد کردن است.

2 . درباره تاثیر فکر منفی در تحصیل و زندگی خودتان فکر کنید. لیستی از فکرهای منفی که در گذشته تاثیر بدی در زندگی شما داشتند بنویسید و اینطور، به خود یاد آوری می کنید که این فکر برای من فایده ای ندارد.

3 . گفتگوهای منفی با خودتان و اعتقادات منفی‌تان را بشناسید و تشخیص دهید و در یک دفتر یادداشت کنید. برای مثال. «من قدرت مالی رفتن به مسافرت را ندارم.»
از یکی از دوستانتان هم بخواهید به شما گوش دهد. هر عبارت و جمله منفی را به لیست تان اضافه کنید.
وقتی فکر کردید که لیست تان کامل شده است، صبر کنید. حالا باید روبروی هر عبارت منفی، جمله‌ای بنویسید که آن عبارت را به مثبت تغییر دهد.
مثال:«من استطاعت هزینه یک مسافرت را ندارم» تبدیل می‌شود به «می‌توانم از پس هزینه یک مسافرت برآیم.» این عبارات باید به زمان حال نوشته شوند. از نوشتن کلمه «سعی می‌کنم» خودداری کنید. اگر نوشتن این عبارات مثبت برای شما باورکردنی نیست از عباراتی مثل «روز به روز در پس انداز کردن پول بهتر می‌شوم» و از این قبیل استفاده کنید. این کار در یک روز جواب نمی دهد و باید هر روز افکار منفی را یادداشت کنید و سعی کنید بعد از چند روز جمله مثبت جلوی آن بنویسید. هر روز دفترتان و جملات مثبتی که نوشتید نگاه کنید خیلی زود نه تنها می‌گویید که خوب از پس حساب و کتاب مالی برمی‌آیید (یا هر موضوع دیگری) بلکه شروع به باور کردن آن می‌کنید.

4 . موقعیت هایی را که در آن، افکار منفی تان نسبت به خود یا دیگران فعال می شود شناسایی کنید و سریعا آن موقعیت را ترک کنید. از هم نشینی با افرادی که افکار منفی را به شما تزریق می کنند دوری کنید.

5 .وقتی فکر منفی درباره دیگران یا یک موقعیت به شما دست داد سوالهای زیر را از خود بپرسید:

الف- چه شواهد و مدارکی از تفسیر من حمایت می کند؟ آیا من برای ثابت کردن افکارم، تاکنون از او موردی دیده ام؟
ب- چه شواهدی وجود دارد که برخلاف تفسیر من است؟ آیا تاکنون رفتاری از او دیده ام که متوجه شوم درباره او اشتباه فکر می کردم؟
ج – آیا ممکن است پشت این رفتار او دلیل دیگری هم به جز آنچه من با افکار منفی تفسیر کرده ام، وجود داشته باشد؟

6 . بیشتر تنفس کنید. تنفس به شما آرامش می بخشد و شما را به زمان حال و طبیعت پیرامونتان مرتبط می سازد. حین دم به این فكر كنید من آماده ام، من مشكلی ندارم، من اینكار را دوست دارم و بعد حین بازدم با خود بگویید: من این كار را قبلا انجام داده ام پس می توانم دوباره با آن روبه رو شوم. من كاملا آماده ام این تمرین ها باعث می شود بیشتر بر روی افكار مثبت تمركز كرده و بدنتان ریلكس شود.

7 . مشغولیت فیزیکی برای خود ایجاد کنید گاهی انرژی درونی بدن شما باید به گونه ای تخلیه شود که در این موارد یک پیاده روی سریع، دوچرخه سواری طولانی و یا سریع، بازی های ورزشی، شنا و یا دویدن می تواند مفید باشد.

8 . تمرین تمرکز حواس، اجازه دهید افکار منفی براحتی از ذهن شما عبور کنند. در ذهن خود تصاویر طبیعت را تجسم کنید. تصور کردن طبیعت در ذهن به شما کمک می‌کند آرام‌تر و مثبت‌تر باشید. در ذهن خود مکانی را که دوست دارید به آن سفر کنید تصور کنید و فکر کنید که به آنجا رفته اید.

9 .صبح كه از خواب بلند می شوید در آینه نگاه كنید و بگویید: امروز من چقدر سرحال هستم. چهره ام بهتر از قبل شده است. من آنقدر باهوش و با كفایت هستم كه مطمئنا بیشتر مردم مرا دوست دارند. در طول روز هم، افكار مثبت و حتی اعمال مثبتی را كه انجام داده اید بنویسید. این كار اعتماد به نفس شما را تقویت می كند.

10 .هر روز صبح که از خواب برمی‌خیزید با نگاه کردن به یک منظره، تابلوی زیبای نقاشی و یا اسماء الله روز خود را با نشاط و خوش بینی آغاز کنید.

11 .صبح وقتی از خواب بیدار می شوید، قبل از اینکه از رختخواب بیرون بیایید با خود بیندیشید چقدر خوش شانس هستید که یک روز دیگر از خواب بیدارشدید و می‌توانید به زندگی ادامه دهید و از تجربه های تازه بهره مند شوید و بابت آن خدا را شکر کنید سپس با خود فکر کنید امروز باید چه کار مفید و سازنده ای انجام دهید تا ارزش این لحظات از بین نروند.

12 .شب، قبل از خواب، به چیزی فکر کنید که امروز انجام دادید و با آن توانسته اید شرایط خود و اطرافیان تان را هرچند اندک بهتر از قبل نمایید.

13 .فهرست ده چیزی را که در حال حاضر برای آن شکرگزار هستید، بنویسید. شکرگزار بودن به ما کمک می‌کند تا قدر چیزهایی را که داریم بدانیم.

14 .ليستي از صفات مثبت خود تهيه كنيم و راه هاي تقويت آنها را بنویسیم و سعی کنیم اجرا کنیم.

15 .به لحظات و خاطرات زيبا و دوست داشتني گذشته خود فكر كرده و سعي كنيم آنها را تكرار نماييم.

16 .سخنان مثبتی را كه شخصیت های بزرگ گفته اند بخوانید و مرور كنید. اطرافتان را پر از صحبت های مثبتی كنید كه از منابع مختلف به دست آورده اید. آنها را بنویسید و به در و دیوار اتاقتان بزنید.

17 .با عبادت و مناجات از خدای خود تشکر و قدردانی کنید و خواسته های خود را از او طلب کنید به قدرت بی‌کران خداوند ایمان داشته باشید و با خود تکرار کنید که من لیاقت بهترین‌ها را دارم و با لطف خدای بزرگ به آنها خواهم رسید.

18 .لبخند بزنید. لبخند زدن تاثیر فیزیکی بر مغز دارد و البته بر نحوه فکر کردنمان. و هورمون های شادی بخش در بدن تولید می کند.

19 .هر روز به خودت یاد آوری کن قبل از اینکه دیگران با من خوب باشند من باید به خودم احترام بگذارم. این عبارت را هر روز صبح سه بار با خودت تکرار کن و نفس عمیق همراه آن بکشید. حداقل برای ۱۰ بار عبارت را در طی روز تکرار کنید.

20 .به جامعه کمک کنید. یکی از بهترین راهها برای اینکه نسبت به داشته هایتان حس خوبی داشته باشید کمک به دیگران است و می تواند دیدگاه جدیدی را نسبت به جهان به شما ببخشد و می تواند شما را در تفکر مثبت کمک کند.

21 .هدف گذاری کنید و بر روی اهدافتان کار کنید وقتی هدفی دارید که بر رویش کار کنید, مواجه شدن با موانع و مشکلات و مثبت بودن برایتان آسانتر می شود. وقتی با مشکلی در طی مسیر برخورد می کنید اهداف به شما انگیزه کافی برای مواجه شدن با آن مشکل را می دهند.

22 .از دیگران تعریف کنید دنبال بهانه ای برای تعریف کردن از دیگران باشید. این کار حس خوبی به ما و دیگران می دهد. عیب جویی از دیگران را باید فراموش کنیم.

23 .از خود انتظار بيش از حد نداشته باشيم و خود را همه فن حريف ندانيم زیرا اگر شکست بخوریم احساس ناتوانی و درماندگی می کنیم.

نوشته های مرتبط
10 دیدگاه
ناشناس

4.5

امیر حجتی

4.5

ناشناس

1

ناشناس

2

ناشناس

0.5

ناشناس

4

ناشناس

2.5

ناشناس

3

ناشناس

3.5

ناشناس

1.5

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *