برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

آیا شخصیت ما تغییر می کند؟

آیا شخصیت ما تغییر می کند؟

شخصیت، صفات شخصیتی و تغییرات آن

شخصیت، آن دسته از ویژگی های فرد است که شامل الگوهای ثابت فکری، عاطفی و رفتاری اوست.

همه ما گاهی آرزو می کنیم که ای کاش می توانستیم شخص دیگری باشیم. یا اینکه نقاط ضعف مان را از بین ببریم و اگر خجالتی هستیم آرزو داشته باشیم که بیشتر در مهمانی های شرکت کنیم و اگر غمگین هستیم آرزو داشته باشیم که شادتر و خوشبین تر باشیم.
تغییر صفات اصلی شخصیت بسیار دشوار است، ولی می توان رفتار خودمان را تغییر داد و الگوهای قدیمی را در هم شکست. هیچ گاه برای تغییر و آنچه که می خواهید انجام دهید دیر نیست و با کمی تلاش می توانید چیزی باشید که می خواهید.

ویژگی های شخصیتی، کلید اصلی تفاوت بین افراد محسوب می شود. مثلاً افرادی که به دنبال تجربیات جدید هستند به دنبال موقعیت های جدید و چیزهای جدید می روند، در برابر این افراد کسانی هستند که علاقه ای به تجربیات جدید نداشته و زمانی که در معرض افراد و موقعیت های جدید قرار می گیرند احساس خجالت به آنها دست می دهد.

صفات شخصیتی به این دلیل اهمیت دارند که نسبتاً ثابت اند و این به معنای آن است که دانستن چیزی در مورد ویژگی های شخصیت یک فرد شما را در پیش بینی رفتار او و اینکه در موقعیت های مختلف چگونه عمل خواهد کرد، کمک می کند.

در مقاله ای که در سال 2107 در  نشریه شخصیت و روانشناسی اجتماعی چاپ شده است، بینش ها و اطلاعات جدیدی در مورد اینکه چه اتفاقی در شخصیت نوجوانان و در طول این دوره رخ می دهد، بیان شده است. این مطالعه در طول چندین سال در بین نوجوانان سنین 12 تا 22 سال در کشور هلند انجام گرفته است و شرکت کنندگان پرسشنامه ویژگی های شخصیتی پنج گانه را تکمیل کردند که شامل پنج ویژگیِ پذیرا بودن، برونگرایی، توافق پذیری، مسئولیت پذیری و روان رنجوری(ثبات هیجانی)است.

پژوهش گران بررسی کردند که کدام ویژگی های شخصیتی در طول این چند سال تغییر کرده است. نتایج نشان داد که:
1- در ویژگی توافق پذیری، که نشان می دهد فرد تا چه حد احساس همدردی و نوعدوستی داشته و دیگران را دوست دارد، در طول زمان در پسران و دختران افزایش می یابد.

2- مسئولیت پذیری، که نشان دهندۀ کوششی منظم برای اهداف و پیروی جدی از اصول است، در طول زمان در دخترها افزایش می یابد. در پسرها این ویژگی در هنگامی که وارد سن بلوغ می شدند کاهش پیدا می کرد و زمانی که بزرگ تر می شدند افزایش می یافت، با این حال پسرها در این ویژگی به طور میانگین از دخترها در این مطالعه پایین تر بودند.

3- پسرها در طول زمان اندکی به سمت روان رنجوری گرایش داشتند و گزارش هایی از نگرانی و ناراحتی اعلام کردند. دخترها پس از رسیدن به نوجوانی، کاهش اولیه در روان رنجوری داشتند و پس از نوجوانی در این ویژگی افزایش نشان دادند.

همچنین تحقیقات نشان می دهد که روان درمانی و مداخلات روان شناختی نیز در تغییر صفات شخصیتی موثر است.
پژوهشی که توسط رابرتز و همکارانش، با بررسی و مرور 200 تحقیق انجام گرفته، نشان دادند پس از یک دوره روان درمانی که 24 هفته به طول می انجامد، نتایج زیر حاصل شده است:

1- درمان های روان شناختی می تواند شخصیت را تغییر دهد. این تغییر از محدودۀ کم تا متوسط بود و تاثیرات بدون در نظر گرفتن سن و جنس، مشابه بودند.

2- تغییرات شخصیتی در طول زمان اتفاق افتاده بود. به طوری که پس از یک دوره پیگیری پس از درمان، تغییرات ثابت مانده و حتی افزایش یافته بود.

3- برخی صفات شخصیتی بیشتر به درمان پاسخ دادند. به طوری که تاثیرات بیشتری بر صفت پایداری عاطفی و تاثیرات اندکی بر پذیرا بودن داشتند. صفت برونگرایی نیز تغییرات بسیاری را نشان داد. در واقع می توان گفت که این ها صفاتی هستند که بیشتر احتمال دارد تا تغییر کنند.

4- طیف وسیعی از مداخلات منجر به تغییر شخصیت شد. اگرچه درمان های شناختی رفتاری و درمان های حمایتی تاثیرات بیشتری داشت، اما درمان های دیگر نیز موثر بودند و درمان های دارویی کمترین تاثیرات را نشان دادند.

5- افراد مبتلا به اضطراب و اختلالات شخصیت بیشترین تغییر را نشان دادند، در حالی که درمان برای اختلال خوردن و مصرف مواد کمترین تغییرات را در بر داشتند.

در واقع می توان این طور بیان کرد که پیامد این یافته ها این است که تغییرات شخصیت می تواند نسبتاً سریع رخ دهد.

در صورتی که تمایل دارید شما هم از پنج ویژگی بزرگ شخصیتی خودتان آگاهی داشته باشید، می توانید در آزمون مربوط به آن شرکت کرده و نتیجۀ آن را ببینید و خودتان را بهتر بشناسید و اگر نیاز به تغییر در برخی از صفات دارید آن را بهتر و سریع تر انجام دهید. اگر می خواهید در این آزمون خود شناسی شرکت کنید، لطفاً بر روی کلمۀ اینجا کلیک کنید.

منبع:

Roberts, B. W., Luo, J., Briley, D. A., Chow, P. I., Su, R., & Hill, P. L. (2017, January 5). A systematiAdvance online publication. doi:10.1037/bul0000088

www.psychologytoday.com

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *