برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

چرا در اغلب اوقات روز اضطراب دارم؟

چرا در اغلب اوقات روز اضطراب دارم؟

بسیاری از افراد  دایما در مورد کوچکترین مسایل روزانه زندگی خود اضطراب دارند. اینکه فرزندم کی به مدرسه می رود، در راه مدرسه چه می کند، نتیجه امتحانم چه میشود، در مسابقه شکست نخورم و… همه موقعیت های ابهام آلودی هستند که فرد دایما برای خود مطرح می کند و دچار اضطراب می شود. اضطراب یک واکنش طبیعی به موقعیت های استرس زا است و به ما کمک می کند تا با این موقعیت ها در محل کار، دانشگاه، مدرسه و .. روبرو شویم. اما زمانی که حس اضطراب بیش از حد معمول و نرمال باشد، دلواپسی و هراس غیرمنطقی و نامعقول نسبت به همه موقعیت های متعدد ایجاد می کند که منجر به کاهش عملکرد مثبت فرد می شود. اگر شما دارای چنان اضطرابی هستید که دایما  وحشت دارید اتفاق وحشتناکی برای شما یا نزدیکانتان بیافتد احتمالا شما دچار اختلال اضطراب فراگیر شده ­اید.

اختلال اضطراب فراگیر به مانند یک رادار برای ردیابی فاجعه­ در بدن انسان طراحی شده است زمانی که این رادار دایما برای کوچکترین مسایل فعال شود، تمامی اعضای بدن برای جنگ و گریز فعال می گردنند. در بلند مدت این واکنش دایمی موجب فرسودگی در افراد می شود. وجود دایمی اضطراب برای افراد این گونه احساس می گردد که نگرانی و اضطراب هرگز دست از سر آن ها بر نخواهد داشت و شما هرگز احساس ایمنی واقعی نمی­کنید. به محض اینکه فکر نگران کننده ای بسرتان می­زند می­خواهید بلافاصله موضوع برایتان روشن شود. ممکن است که احساس کنید که از هرچه موضوع ناراحت کنندۀ  احساسی باید پرهیز کنید و برایتان دشوار است که در زمان حال باشید. علایم اختلال اضطراب فراگیر به طور دایم در زندگی روزمره با شما خواهد بود. این علایم به مرور زمان باعث می شود که مشکلات متعدد جسمانی بروز پیدا کنند که قسمتی از این مشکلات در زیر ارایه شده است.

  • بیماری های مکرر: زمانی که اضطراب دارید، بدن هورمون های اضافی تولید می کند و پس از آن باید به سختی کار کند تا سطوح این هورمون ها را تنظیم کند.اگر همواره مضطرب هستید، بدن شما باید سخت‌تر از شرایط عادی کار کند و این می تواند به تضعیف سیستم ایمنی منجر شود. همان گونه که می دانید، یک سیستم ایمنی ضعیف درها را به روی بیماری های مختلف باز می کند.
  • سردردهای بی پایان: سردردهای پایدار برای چند هفته یا حتی چند ماه می تواند نشانه ای از اضطراب باشد.
  • خستگی: افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در تمامی روزهای هفته با نگرانی مداوم مواجه هستند. قرار گرفتن در این شرایط می تواند احساس خستگی پایدار را موجب شود.
  • دردهای بدنی مداوم
  • گوارش ضعیف: اضطراب بیش از آن چه فکر کنید می تواند بر بدن انسان تاثیرگذار باشد. این شرایط می تواند موجب یبوست، نفخ، اسهال، گرفتگی های عضلانی، و دیگر مشکلات گوارشی شود.بدتر این که گوارش ضعیف خود می تواند به اضطراب و افسردگی منجر شود. از این رو، بهبود شرایط گوارش چه با اضطراب مواجه باشید یا خیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است
  • بی خوابی: همانند شرایط ضعیف گوارش، به نظر می رسد بی خوابی و اضطراب نیز یک چرخه معیوب را شکل می دهند. اضطراب به خواب رفتن یا خواب باقی ماندن را دشوارتر می سازد، در شرایطی که بی خوابی می تواند علائم اضطراب را تشدید کند.هفت تا هشت ساعت خواب شبانه می تواند به مدیریت اضطراب کمک کند.
  • آکنه: استرس و اضطراب همیشگی می توانند سطوح کورتیزول را بالا نگه دارند. پژوهش های صورت گرفته نشان داده اند که سطوح بالای کوتیزول می تواند محرک آکنه باشد.
  • مشکلات تمرکز: افراد مضطرب در تمرکز روی یک موضوع با دشواری مواجه می شوند. این شرایط انجام وظایف را دشوار می سازد و در نتیجه آن اضطراب تشدید می شود.

در صورتی که مدتهاست از اضطراب رنج می برید و علایم جسمانی بالا را در خود مشاهده کردید، این علایم را جدی بگیرید و در اسرع وقت با یک متخصص سلامت روان و روانشناس صحبت و برای دریافت درمان روانشناختی اقدام نمایید.

 

 

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه
میثم شاه حسینی

0.5

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *