برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

راه های عبور از بحران شکست عاطفی

راه های عبور از بحران شکست عاطفی

شکست عاطفی برای انسان فشار روانی سنگینی را به همراه دارد که حمل آن امری کاملاً طاقت فرسا می باشد و می تواند ما را در مسیر مبهم و مه‌آلود افسردگی و خروج از زندگی روزمره و شاد کنونی قرار دهد برای خروج از بحران شکست عاطفی می‌توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

۱. گریه کردن

با گریه کردن باعث می‌شوید تا فشار روانی وارده کمتر شده و به تسکین و آرامش برسید.

۲. ریشه‌یابی

با تفکر در مورد رابطه و به دنبال آن ریشه‌یابی کردن مسائل و نگاهی منطقی می‌توانید به درستی به حقیقت موضوع پی برده و به آرامش برسید.

۳. پاسخ به نیازهای‌خود

با تفکر به این موضوع متوجه برخی از نیازهای خود خواهید شد که آیا این نیازهای ما حقیقی بوده است یا خیر و برای پاسخ دادن به این نیازها لزوماً احتیاج نیست که آنها را در رابطه گذشته خود جستجو کنید کافیست که با دیدی منطقی به دنبال پاسخ به نیازهای خود در جای دیگری باشید و به رفع آن نیازهای حقیقی خود بپردازید.

۴. قبول واقعیت

با پذیرش واقعیت کنونی زندگی خود و شرایط به وجود آمده می‌توانید بهتر از این بحران عبور کنید.

۵. فعالیت داشتن

سعی کنید به فعالیت‌های روزمره خود بپردازید و همچنین فعالیت‌های جدیدی را در برنامه‌های روزانه خود قرار دهید.

۶. قطع ارتباط و دوری از فضای مجازی

سعی کنید راه‌های ارتباطی با طرف مقابلتان را قطع کنیم و همچنین از فضاهای مجازی دوری کنید چرا که در فضای مجازی بسیاری از مطالب یا فعالیت‌هایی وجود دارد که می تواند به بدتر شدن شرایط شما و یادآوری خاطرات آزاردهنده دامن بزند.

۷. فاصله گرفتن از چیزهایی که می‌تواند یادآور شرایط بحرانی شما شود

فاصله گرفتن از شرایطی که باعث تداعی بحران گذشته و یادآوریِ خاطرات تلخ و ناگوار شما می شود یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به شما کمک فراوانی برای عبور از بحران شکست عاطفی کند.

۸. دوستی ممنوع

سعی کنید به هیچ عنوان با شخصی که از زندگی شما خارج شده و باعث چنین مشکلاتی در زندگی شما و نادیده گرفتن شما و ارزش‌های شما شده است، دوستی نکنید و هر گونه ارتباط با او را قطع کنید حتی دوستی.

۹. حفظ ارزش‌های شخصی

سعی کنید به خودتان احترام بگذارید و با یادآوری رفتارهای اشتباه طرف مقابل نسبت به خود این موضوع را یادآور شوید که شما سزاوار این‌گونه رفتار نبودید.

۱۰. از فرصت جدید نهایت بهره را ببرید

در شرایط کنونی به وجود آمده به این فکر کنید که چه کارهایی را می‌خواستید انجام دهید که در طول این مدت زمان مناسب و کافی و یا شرایط مناسب برای انجام آن کارها را نداشته‌اید مثلاً رفتن به سفرهای مجردی با دوستان خود یا رفتن به استادیوم ورزشی با دوستان.

۱۱. یاد آوردن اشتباه و خطاهای طرف مقابل

با فکر کردن به اشتباهات و خطاهای طرف مقابل نسبت به خود و یادآوری آن دید منطقی‌تری نسبت به شرایط به وجود آمده برای شما باز می‌شود و می‌توانید از احساسات مخرب با دیدی منطقی عبور کنید.

۱۲. دوری از کینه

با دوری کردن از کینه در واقع از به وجود آمدن نشخوارهای فکری و مخرب دوری می‌کنید که این امر باعث می‌شود تا شما بحران پیش رو را آسان تر پشت سر بگذارید.

۱۳. تلاش برای گذشتن از بحران

سعی کنید بخواهید که از این بحران در زندگی‌تان عبور کنید و به سلامتی کامل ذهنی برسید. وقتی که شما می‌خواهید که از این بحران عبور کنید و این تفکر را در ذهن خود می‌پرورانید در واقع بزرگ‌ترین قدم را در گذشتن از این بحران برداشت.

۱۴. ارتباط دوباره با دوستان

سعی کنید زمان بیش‌تری را با دوستان خود سپری کرده و در مورد خاطرات خوش گذشته خود با دوستان صحبت کنید و سعی کنید که دوباره خاطرات خوشی را در کنار دوستان‌تان بسازید.

۱۵. دوری از مشاجره

سعی کنید از مشاجره کردن دوری کنید و در مسائل مشابه با بحران خود ورود نکنید و از این مسائل دوری کنید.

۱۶. فرصت دادن به خود

تلاش کنید تا زمانی را به خودتان اختصاص دهید و در تنهایی با خود سپری کنید و سعی کنید که ذهن خود را از آشفتگی خارج کرده و به سمت آرامش سوق دهید.

۱۷. تجسم کردن رابطه تمام شده

در ذهن خود تجسم کنید که رابطه گذشته تمام شده و آن را در گذشته بگذارید و برای خود نگاهی رو به آینده داشته باشید و از یادآوری خاطرات گذشته دوری کنید و در عوض به آینده ای که می‌توانید بسازید تمرکز کنید.

۱۸. مسافرت برای عبور از بحران شکست عاطفی

به سفر بروید و سعی کنید نهایت لذت را ببرید برنامه سفر خود را طوری بچینید که مثلاً جایی بروید که مدت‌ها دوست داشتید به آن‌جا بروید و یا قبلاً رفته این و خاطرات خوشی را آن‌جا گذرانده‌اید.

۱۹. تجسم آینده‌ای بدون او

در ذهن خود آینده ای را بدون او تجسم کنید و بهترین شرایط ممکن را در آن دخیل کنید و برنامه‌ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت؛ برای رسیدن به هدفی شفاف و درخشان در آینده خود طرح‌ریزی کنید.

۲۰. تغییر و جابجایی

سعی کنید در زندگی خود یک تغییر و جابجایی ایجاد کنیم مثلاً اگر توانایی آن را دارید منزل خود را جابه‌جا کنید و یا حداقل دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید و وسایلی جدید برای منزل خود بگیرید.

در آخر اگر راهکارهای پیشنهادی برای شما برای عبور از شرایط بحران شکست عاطفی به وجود آمده به اندازه کافی کارآمد نبود می‌توانید از متخصصان و افراد دارای صلاحیت و دانش کافی و تحصیل کرده در این باره کمک بگیرید، کلینیک ویدیا با بهره‌گیری از افراد متخصص و مجرب در زمینه روانشناسی و مشاوره آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

نویسنده: مجتبی فخار

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه
ناشناس

1

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *