برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

اگر بهترین نیستی پس بدترینی!

اگر بهترین نیستی پس بدترینی!

دونیم‌سازی (Splitting) از مهم‌ترین دفاع‌های روانی، شایع‌تر در بیماران مرزی ولی نه محدود به آن‌هاست. در این دفاع فرد تصویر خود و ابژه را به دو قطب مخالف خوب و بد تقسیم می‌کند و قادر به یکپارچه کردن خودپنداره و دگرپنداره و در نتیجه اتخاذ یک دیدگاه نسبی نسبت به افراد، و به طور کلی‌تر رویدادها نیست.

اما این دفاع از ایگو در برابر چه چیزی محافظت می‌کند؟

تصور کنید ده فنجان قهوه دارید. اگر هشت تای آن‌ها شیرین و دو تای آن‌ها تلخ باشند، و با فرض مطلوب بودن قهوهٔ بیشتر و شیرین‌تر، آیا حاضرید قهوه‌ها را با هم قاطی کنید؟ جواب منطقی آری است!

قطعاً دو فنجان قهوهٔ تلخ نمی‌تواند حجم هشت فنجان قهوهٔ شیرین را تلخ کند و با قاطی کردن قهوه‌ها به ده فنجان قه‍وهٔ، هرچند نه به شیرینی قبل، ولی به اندازهٔ کافی شیرین می‌رسیم.

اکنون حالت عکس آن را تصور کنید. اگر هشت فنجان قهوهٔ تلخ و دو فنجان قهوهٔ شیرین داشته باشید، و با همان فرض مطلوبیت بیشتر و شیرین‌تر بودن، آیا حاضرید آن‌ها را با هم قاطی کنید؟ بدیهی است که خیر. حجم ناکافی قهوهٔ شیرین قادر به خنثی کردن تلخی هشت فنجان قهوه نیست و تنها دو فنجان قهوهٔ شیرینمان را از دست داده و آنچه عایدمان می‌شود صرفاً ده فنجان قهوهٔ تلخ است.

قهوه‌های شیرین همان تجربهٔ مادر خوب و قهوه‌های تلخ همان تجربهٔ مادر بد هستند. در بهترین حالت، با تجربهٔ مادر به اندازهٔ کافی خوب، تجربهٔ ناکامی نسبی را در تصویر بزرگ‌تر مراقبت شدن حل می‌کنیم و تصویری یکپارچه از دیگری و متعاقباً خود نسبتاً خوب در ذهن می‌پرورانیم. اما اگر کودکی‌مان سراسر قهوه‌های تلخ و ترومای ارتباطی باشد چه؟ آیا بهتر است یک مادر بد داشته باشیم یا دو مادر، یکی خوب و دیگری بد؟ قطعاً حاضر نخواهیم بود معدود مادران خوبمان را با مادران بد بی‌شمار قاطی کنیم و از آن‌ها یک مادر بد بسازیم، چرا که با مادر بد زنده نمانده و از هم می‌پاشیم. پس بهتر است دو مادر و متعاقباً دو خود داشته باشیم. یکی آرمانی‌شده، ارضاکننده

و قدیسی فرشته‌خو؛ و دیگری تخطئه‌شده، ناکام‌کننده و فاحشه‌ای شیطان‌صفت.

 

دو نیم سازی چیست
نوشته های مرتبط
1 دیدگاه
ناشناس

0.5

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *