برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

چرا نسبت به بدنِ خود حسِ بدی دارم؟

چرا نسبت به بدنِ خود حسِ بدی دارم؟

من خیلی لاغرم، خیلی چاق و زشتم، خیلی کوتاهم، من بینِ همه‌ی اطرافیانم از همه درشت‌تر و زشت‌تر هستم، من خیلی تنفرانگیزم. چه جملاتِ آشنایی!

چند بار برایتان پیش آمده که وقتی جلوی آینه قرار گرفتید یا به خودتان نگاه کردید، این جملات را به زبان آوردید یا دائما در ذهن‌تان آن‌ها را تکرار کردید؟ این احساس به بدنتان هر چیزی که هست، خوب یا بد صدایِ چه کسی است که تکرار می‌شود؟ چه می‌گوید؟

موضوعی که قرار است راجِبَش نوشته شود موضوعی‌ست که در حالِ حاضر در جامعه بسیار معضل شناخته شده و خانم ها و آقایانی که در دامِ صنعتِ مد گرفتار شده‌اند و حسِ تنفرِ زیادی به بدنِ خود دارند. مدت‌ها پیش به این فکر می‌کردم که اگر یک خانم یا آقا یک روز صبح که از خواب بیدار می‌شود، تصمیم بگیرد که خودش را همان طور که هست بپذیرد و دوست بدارد چه اتفاق‌هایی خواهد افتاد؟ صد البته که صنعتِ مد، تجارت، باشگاه‌ها و کلاب‌های ورزشی، عمل‌های جراحی و … ضرر زیادی را متحمل می‌شوند. البته که این به این معنی نیست که یک انسان برای بهتر شدنِ ورژنِ خودش تلاشی نکند.

متاسفانه جامعه امروزی به خاطرِ کسبِ درآمد و مشتری بیش‌تر ملاکهای زیبایی را مشخص می‌کند که همین باعث می‌شود افراد دائما خودشان را مقایسه و نقد کنند و حسِ ناکافی بودن را تجربه کنند. در حالِ حاضر خانم‌های جوانِ بسیاری را می‌بینیم که با وجودِ اندامِ زیبا و نرمال به رژیم‌های غذایی عجیب و غریب مثل آب و عمل‌های جراحی سخت روی می‌آورند.

مدت‌ها پیش با دخترِ ۱۹ ساله زیبا و لاغراندامی برخورد داشتم که به واسطه مادرش به روانشناس مراجعه کرده بود به این دلیل که خودش را چاق تصور می‌کرد و از همان سنِ کم رژیم‌های غذایی وحشتناک را امتحان کرده بود که باعثِ آسیب به سلامت جسم و روان او شده بود و از حضور در اجتماع به خاطرِ حسِ بدی که به اندام خود داشت خودداری می‌کرد. اگر نگاهی به اطرافمان کنیم افراد زیادی را میبینیم که صرفا به دلیل اینکه هیچ تاییدِ مثبتی از محیط دریافت نکرده‌اند و دائم مقایسه شده‌اند و با ظاهر ارزش دار شده اند حسِ بدی به بدن خود دارند و هیچ لذتی از زندگی نمی‌برند.

ریشه یابی

ریشه اصلی این مشکل این است که فرد دائما خود را  با ملاک‌های زیبایی و افرادِ دیگر مقایسه می‌کند و در دامِ تبلیغات صنعتِ مد و تجارت گرفتار می‌شود. مسئله بعدی این است که فرد از هنگام کودکی دائما موردِ انتقاد قرار گرفته است و از محیط فیدبک‌های منفی و انتقادی درموردِ ظاهرش دریافت کرده است و ارزشش با ظاهرش تعیین شده است، نکته قابل توجه این است که متاسفانه اولین مکانی که فرد در آن با انتقادِ بی‌رحمانه و ظاهربینانه روبه‌رو می‌شود (خانواده) می‌باشد و نقشِ خانواده در این مسئله پررنگ تر از هر موردی می‌باشد، پس در این مسئله ۲ مورد تاثیرِ عمیقی دارند اول انتقاد منفی محیطِ اطراف و ارزش دادن به یک انسان بیشتر با ملاک‌های زیبایی و در انتها اثرگذاری عمیق مدیا و تلویزیون که الگوهای متفاوتی را از زیبایی و تیپ زنان و مردان را با برنامه‌هایِ رنگارنگش به ذهن مخاطب القا می‌کند و اگر بینِ بدن مخاطب و آن ملاک و فلان سلبریتی تفاوت وجود داشته باشد به احساسِ تلخ نسبت به بدنشان می‌رسند.

یادتان باشد شما همانطوری که هستید، با هر شکل و تیپِ بدنی زیبا، بی نقص، و دوست داشتنی هستید.

داشتن حس بد نسبت به بدن خود
داشتن حس بد نسبت به بدن خود

راهِ حل

  1. برای بهتر شدن ورژن خودتان تلاش کنید ولی هیچ‌گاه خودتان را با دیگران و ملاک‌هایِ تعریف شده توسط جامعه مقایسه نکنید.
  2. هرگاه حسِ بدی به بدنِ خود پیدا کردید با یک روانشناس، یک دوستِ دلسوز یا مشاور صحبت کنید‌.
  3. بر نقاطِ مثبت و دستاوردهایِ خود متمرکز شویدو توانایی های خود را بر روی کاغذ بنویسید و از کلمات مثبت استفاده کنید و از بدنِ خود و اعضای بدنتان تشکر کنید. چیزهایی که دراین مواقع باید به بدنتان بگویید:
  • تو بدنِ خوبی هستی.
  • تو کافی هستی.
  • لازم نیست فلان جور و شبیه فلان مدل باشی.
  • من تورو همان طوری که الان هستی دوست دارم و پذیرفتم.
  • ازت ممنونم بابت کار هایی که برام انجام دادی.
  • تو ارزش دوست داشتن رو داری.

رویکرد درمانی در روانشناسی:

ما در بخشِ روان درمانی در روانشناسی از روش‌هایی همچون روانکاوی استفاده می‌کنیم به این صورت که فردی که از کودکی فید‌بک‌های منفی و تخریب‌گر از محیط دریافت کرده است دائما حس بدی به بدن خود دارد برای همین ما به روانکاوی می‌پردازیم تا در حدِ ممکن این فیدبک‌های منفی که در ذهنِ فرد ثبت شده است را کاهش دهیم و اثرات بدِ آن را کمتر کنیم .

از آنجا که به نظر می‌رسد ریشه بسیاری از اختلالات در کودکی و محیط و دریافت فیدبک‌ها و بازخورد‌های منفی از محیط می‌باشد و ریشه در ضمیرِ ناخودآگاه  و اعماق ذهنِ فرد دارد شاید درحالِ حاضر روانکاوی به همراه روان درمانی قویترین روش برای بهبودِ حالاتِ روانی فرد و ایجادِ حس خوب به بدنِ خود می‌باشد، با این روش به فرد کمک می‌شود تا برروی نقاط قوت خود و زیبایی ها و توانایی‌های خود تمرکز کند و تا حدِ امکان ذهنیت منفی که به او القا شده است کمتر می‌شود.

متخصصان و روانشناسان ویدیا همراه شما هستند.

نوشته: مهدیه سلمانی

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *