برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

حل تعارض (حل اختلاف) قسمت دوم

حل تعارض (حل اختلاف) قسمت دوم

برای اینکه بدانیم آیا تعارض بصورت مفید و سازنده حل شده یا نه باید چند نشانه را بررسی کنیم:
آیا بعد از حل تعارض روابط دو طرف بهتر شده است؟ آیا بهتر می توانند با هم کار کنند؟
آیا بعد از حل اختلاف علاقه دو طرف به هم بیشتر شده است؟ آیا اعتماد آنها به هم بیشتر شده است؟
آیا دو طرف از نتیجه حل اختلاف احساس رضایت و خشنودی دارند؟
آیا دو طرف احساس می کنند توانایی آنها در حل اختلاف به شیوه سازنده بیشتر شده است یا نه؟
اگر جواب به این سوالها مثبت باشد تعارض مفید و سازنده حل شده است و هر چقدر جواب منفی به سوالها بیشتر شود شیوه ای که استفاده کردیم نتیجه ضعیفتری داشته و شیوه سازنده نبوده و یکی از دو طرف یا هر دوی آنها راضی نیستند.
چند نکته مفید درباره حل اختلاف:
1 . از کسی که با او مشکل و اختلاف دارید برای حل تعارض دعوت کنید.
2 .ابتدا درباره قواعد حل اختلاف با هم توافق کنید.
3 .زمانی را انتخاب کنید که هر دو طرف راحت باشند و اگر عصبانیت بالا گرفت از هم فاصله بگیرید و قرار بگذارید سر یک ساعت خاص برگردید.
4 .به نوبت گوینده و شنونده باشید و در هر حالت از قواعد پیروی کنید. صحبتهای طرف مقابل را قطع نکنید همان اندازه که فکر می کنید باید صحبت های شما شنیده شود به طرف مقابل هم فرصت بدهید تا صحبت کند.
5 .وقتی گوینده هستید توضیح بدهید که مشکل را چگونه می بینید و بر مشکل تمرکز کنید نه بر شخص مقابل.
6 .سوال بپرسید تا کاملا بفهمید موضوع چیست و موضوع را آنطور که فهمیدید خلاصه کنید و به طرف مقابل بگویید تا برداشت ها یکسان باشد.
7 .گوش کنید و از قضاوت کردن درباره آنچه طرف مقابل می گوید خودداری کنید. بر شخص به وجود آورنده اختلاف تمرکز نکنید بر مشکل تمرکز کنید.
8 .به طرف مقابل هجوم نیاورید و به او احترام بگذارید و با او با احترام رفتار کنید حتی اگر نظر شما مخالف نظر او باشد.
9 .خودتان را در رقابت با فرد مقابل نبینید و به جای رقابت با او به ازبین بردن اختلاف و مشکل فکر کنید.
10 .هر فردی باید نظرش را بگوید .
11 .بر زمینه های مشترک بین دو طرف تاکید کنید. اگر برزمینه های اختلاف تاکید کنید اختلاف بیشتر می شود.
12 .از گذشته حرف نزنید درباره آینده صحبت کنید. صحبت از گذشته اختلافها را بیشتر می کند.
13 .سعی نکنید بر طرف مقابل غلبه کنید سعی کنید هر دو طرف توانمند شوند و برنده شوند.
14 .همدلی کنید نشان دهید احساسات و طرز فکر طرف مقابل را درک می کنید.
15 .آمادگی برای گذشت را فراموش نکنید همه انسانها محدودیت هایی دارند.محدودیت ها را بپذیرید و بخشی از مشکل را به حساب محدودیت ها بگذارید و گذشت کنید.
16 .باید به یک تعریف مشترک و یکسان از اختلاف و مشکل برسید تا بتوانید آن را حل کنید.
17 .وقتی مشکل کاملا برای دو طرف روشن شد، راه حل ها را هرچه که به نظرتان رسید بگویید.
18 .بگویید که حاضر هستید چه اقداماتی برای حل اختلاف انجام بدهید و از طرف مقابل بخواهید بگوید حاضر است چه اقداماتی انجام دهد.
19 .در مورد راه حلی که با نیازهای هر دو طرف سازگار باشد به توافق برسید اما برای رسیدن به راه حل مشترک عجله نکنید. خوب فکر کنید و همه جوانب را بررسی کنید.
20 . در مورد نحوه عمل کردن به راه حل به توافق برسید.
21 . تاریخی را برای شروع نتایج و عمل به راه حل مشخص کنید. شروع کنید و عمل کنید.
22 .به پاسخ های فیزیکی بدنتان توجه کنید اگر قلبتان تند می زند یا تند تر نفس می کشید به خودتان استراحت بدهید و از اتاق بیرن بروید و سعی کنید عصبانیت خود را با ندای دورن و گفتگوی درونی کنترل کنید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *