برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

حل تعارض (حل اختلاف) قسمت اول

حل تعارض (حل اختلاف) قسمت اول

تعارض یا اختلاف یعنی عدم توافق و مخالفت دو نفر با یکدیگر. دو انسان دو دنیای متفاوت از هم دارند و تعریف آنها از دنیای ایده آل و کامل و خواسته ها و نیازها و علاقه های آنها متفاوت است در نتیجه دچار اختلاف می شوند.
هر فرد شخصیت و رفتار و انتظارات و اعتقادات و نیازهایی دارد که با دیگران متفاوت است و این، اختلاف نظر بین افراد به وجود می آورد. اختلاف یا در اثر اختلاف در نظر و ارزشها بوجود می آید یا بر اثر رقابت بین دو نفر.
اختلاف اگر همراه با یک دید منطقی باشد و منجر به یک فضای همکاری برای مشارکت و مذاکره برای حل اختلاف باشد مفید است و ایده های جدیدی به وجود می آورد و روابط ما با دیگران را تقویت می کند.
برای حل تعارض (اختلاف ) باید به سه سوال پاسخ بدهیم:
1- چه کسی درگیر تعارض است؟
2- منبع و علت تعارض چیست؟
3-سطح تعارض در چه حد است؟
بعد از جواب دادن به این سوالها از روشهای حل تعارض استفاده می کنیم. سه روش مذاکره و میانجیگری و داوری:

مذاکره

در این روش دو طرف راه حل های مختلف را برای حل اختلاف بررسی می کنند تا به راه حلی که برای دو طرف قابل قبول باشد برسند. دو نوع مذاکره داریم:
1 . مذاکره برد – برد : به دنبال رسیدن به حداکثر نقاط اشتراک بین دو طرف است و از روش مشارکت استفاده می شود.
2 .مذاکره برد – باخت: یک طرف می برد و یک طرف می بازد و از روش زور و تقلب و دادن اطلاعات ضعیف استفاده می شود.

میانجیگری

در این روش از یک فرد سوم بی طرف به عنوان میانجی استفاده می شود تا به دو طرف در پیدا کردن راه حل کمک کند.

داوری

اگر در روش میانجیگری دو طرف نتوانند به نتیجه برسند آن گاه فرد سوم به داور تبدیل می شود و راه حلی ارائه می دهد که دو طرف باید قبول کنند.

انواع سبک های حل تعارض (اختلاف)

1 . سبک مشارکتی (سبک جغد): هم منافع دیگران و هم منافع خود مهم می‌باشد و حل تعارض به نفع دو طرف است. به افراد کمک می کند تا به روشی کنار هم کار کنند. این روش مزایای زیادی دارد اما عیب آن این است که زمان زیادی می گیرد و انرزی زیادی مصرف می کند. جغد بخاطر دانایی و هوشیاری این روش را استفاده می کند. جغد به دنبال راهی است که هر دو طرف راضی باشند و روابط حفظ شود و تنش و احساسات منفی کاملا حل شود.
2 . سبک رقابت جویی و زور (سبک کوسه): فرد به طور یک طرفه علاقه ها و خواسته های خودش را مهمتر از خواسته های دیگران می داند. این روش ممکن است تعارض را بطور موقت حل کند اما در استفاده از آن باید محتاط بود. چون ممکن است تعارض را افزایش دهد و فرد بازنده را به اقدامات تلافی جویانه وادار سازد. کوسه همیشه سعی می کند نظر خود را بر دیگران تحمیل کند.
3 . سبک اجتناب یا بی تفاوتی (سبک لاک پشت): فرد احساس می کند هدفهای خودش و ارتباط با دیگران اهمیتی ندارد. به راحتی از تعارض کنار می‌کشد. این روش بیشتر وقتی استفاده می شود که موضوع پیش پا افتاده و جزئی باشد و درگیر شدن و تعارض به صدمات زیاد منجر شود. البته همانطور که لاک پشت تا ابد نمی تواند در لاک خود فرو برود و پنهان شود فرد هم نمی تواند تا ابد از تعارض دوری کند.ل اک پشت ترجیح می دهد در لاک خود فرود و از مشکل فرار کند.
4 . سبک گذشت یا تطبیق (سبک خرس کوچولو): افرادی که این سبک را انتخاب می کنند از علاقه ها و خواسته های خود می گذرند و به دیگران اجازه می دهند تا به خواسته هایشان برسند و در واقع تمرکز این سبک بر حفظ روابط شخصی با دیگران است. البته ممکن است با این روش اعتبار و نفوذ خود را از دست بدهیم. خرس کوچک روابط با دیگران برایش مهم است و می گوید من از خواسته هایم می گذرم تا تو من را دوست داشته باشی و سعی می کند اختلاف را کم رنگ کند چون می ترسد رابطه خراب شود.
5 . سبک مصالحه یا توافق (سبک روباه): زمانی از این روش استفاده می شود که بدنبال بدست آوردن تمام خواسته ها و علاقه های خود نیستیم یعنی بدست آوردن برخی خواسته ها برای ما کافیست. در این روش انعطاف پذیری و مذاکره و مبادله اهمیت زیادی دارد. روباه هم نگران اهداف خود است و هم نگران رابطه. بنابراین دنبال توافق دوجانبه است از بخشی از اهداف خود می گذرد و دیگران را هم مجبور می کند تا از بخشی از اهداف خود بگذرند که هر دو طرف سود ببرند.

اگر تعارض بین افراد حل نشود، احساس خشم و عصبانیت و عدم اطمینان و دوست نداشتن بوجود می آید.

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه
ناشناس

0.5

ناشناس

1.5

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *