برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

چرا همسرم مرا نادیده می‌گیرد؟

چرا همسرم مرا نادیده می‌گیرد؟

در این مقاله گروه روانشناسی ویدیا به دلایل نادیده گرفته شدن از طرف همسر و ارائه راهکار برای حل آن برای شما عزیزان می‌پردازیم.

  • «حتما جذابیتم کم شده که مرا نادیده میگیرد.»
  • «شاید نقصی در من وجود دارد»
  • «من مقصر تمام مشکلات پیش آمده هستم.»

جملات بالا تصوراتی است که ممکن است ذهن افراد را در مواجهه با بی‌توجهی از طرف همسرشان درگیر کند. ممکن است برخی افراد تصور کنند ازدواج دروازه‌ی ورود به یک دنیای عاشقانه و رمانتیک است. اما نباید از کنار این حقیقت که زندگی مشترک همیشه همراه با پستی و بلندی‌های فراوان همراه است به سادگی گذشت .

یکی از مشکلاتی ‌که هر زوجی ممکن است با آن دست و پنجه نرم کند بی‌توجهی و نادیده گرفته شدن از سوی شریک عاطفی خود می‌باشد. در ادامه به بررسی ابعاد مختلف این موضوع می‌پردازیم.

چرا همسرم مرا نادیده می‌گیرد؟

بیایید اول بررسی کنیم، چند روز است که متوجه این موضوع شده‌اید؟ اگر در روزهای ابتدایی آن هستید شما را به کمی صبر دعوت می‌کنیم شاید این عدم توجه، کوتاه مدت و به دلیل مشغله شریک عاطفی‌تان است و به زودی برطرف می‌شود پس در وهله اول مطمئن شوید عجولانه برچسب بی‌توجهی به شریک عاطفی‌تان نزنید.

اما اگر این نادیده گرفته شدن به درازا کشیده یعنی زنگ خطر  زندگی مشترک‌تان به صدا درآمده و باید هرچه سریع‌تر دست به کار شوید. اجازه دهید در همین ابتدای کار به شما بگویم که تنها کسی نیستید که با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کند. زوج های زیادی مانند شما به دنبال جوابی برای سوال «چرا همسرم را نادیده می‌گیرد ؟ » هستند.

دلایل نادیده گرفته شدن از طرف همسر

درست است که در زندگی مشترک، زوجین باید بیش‌تر احساس و توجه خود را به همسر خود بدهند اما این مسئله همیشه امکان‌پذیر نیست. ممکن است دلایل متعددی برای بی‌توجهی همسران وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که لزوما دلیل بی‌توجهی او شما نیستید. ممکن است مشکلی در محل کار، خانواده یا دوستان ذهن او را درگیر کرده باشد یا از این بی‌توجهی و سکوت برای ابراز ناراحتی، تلنگر و تنبیه شما استفاده کند. به روزهای گذشته برگردید آن‌ها را دوباره بررسی کنید، شاید صحبتی یا رفتاری از شما سرزده یا مناسبت خاصی را فراموش کرده باشید که موجب رنجش او از شما شده باشد.

بی‌توجهی از طرف همسر برای طرف مقابل می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده و استرس‌زا باشد و این تفکر که «من کافی نیستم» یا «حتما نقصی در من وجود دارد که به من توجه نمی کند» و امثال این‌ها را در ذهن طرف مقابل شکل دهد که منجر به عدم اعتماد به نفس و سرخوردگی او می شود.

شما به عنوان کسی که احساس تلخ نادیده گرفته شدن را تجربه می‌کنید باید بلد باشید چگونه با این موقعیت رو به رو شوید و آن را پشت سر بگذارید.

برای حل این مشکل باید:

مرحله اول مشکل را ریشه یابی کنید:

کمی قبل دلایل احتمالی نادیده گرفته شدن از طرف همسر را برای شما بازگو کردیم. در رفتار و صحبت‌های روزهای گذشته خود جستجو کنید. اگر به مسئله‌ای برخورید که احتمالا می‌تواند دلیلی برای این رفتار از طرف همسرتان باشد در فرصت مناسب با لحنی همراه با آرامش و بدون گارد موضوع را با او درمیان بگذارید و درصدد حل آن برآیید.

 اما اگر موفق به یافتن دلیل آن نشدید باز هم در زمان مناسب با کلام همدلانه و دوستانه علت را از او جویا شوید. ممکن است همسر شما از پاسخگویی سربازند. نگران نباشید و کمی صبر کنید؛ شاید همسر شما  آمادگی و توانایی بازگو کردن مسئله با شما را نداشته باشد کمی به او فرصت دهید تا زمانی که آماده بود مشکل را با شما در میان بگذارد .

مقابله به مثل نکنید :

هیچ وقت به ذهنتان خطور نکند که شما نیز به نادیده گرفتن او بپردازید که با این کار فقط فاصله بین خودتان و همسرتان را بیش‌تر می‌کنید.

به جای سکوت یا مقابله گفت‌وگو کنید ؛ سکوت قاتل خاموش زندگی مشترک شماست. اغلب مشکلات زوجین به خاطر همین عدم گفتگو و ارتباط صحیح است. با طفره رفتن و فرار کردن از مشکل و سکوت درباره آن باعث انباشته شدن ناراحتی‌ها و انتظارات برآورده نشده و زمینه‌ساز همین بی‌توجهی به نادیده گرفتن‌ها می‌شوید. گفتگوی موثر همیشه می‌تواند راه حل مناسبی برای حل مشکلات زندگی مشترک باشد.

زمانی را به وقت گذراندن باهم اختصاص دهید:

نادیده گرفته شدن توسط همسر

اگر همسرتان با مشکل‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، شما زمانی را برای استراحت و رهایی از مشغله های ذهنی برای او فراهم آورید.

گاهی غرق شدن در مسائل کاری موجب عدم توجه به همسر از سوی شریک عاطفی‌تان می‌شود. با مشورت با همسرتان برنامه پیک نیک و یا سفری کوتاه  [البته بعد از کرونا !]  را بچینید. نیازی نیست برای آن خرج و مخارج و تدارکات آن چنانی در نظر بگیرید. اگر شرایط سفر ندارید در منزل یا در همان شهری که در آن زندگی می کنید برنامه ساده ای را برای کنار هم بودن تنظیم کنید.

به او کمی فضا دهید:

زندگی مشترک دلیل بر قطع ارتباط با دوستان یا کنار گذاشتن تفریحات زمان مجردی نیست. هر چند بعد از ازدواج روابط خارج از زندگی مشترک باید محدود شود اما هر کسی نیاز دارد زمانی را برای خودش اختصاص دهد . اگر همسر شما این فرصت را از خودش گرفته؛ با یادآوری آن و تشویق او برای پرداختن به فعالیت های مورد علاقه وی توجه و محبت خود را به او نشان دهید تا او هم احساس تنها ماندن و گرفتار شدن در آماج مشکلات را نداشته باشد .

و کلام آخر اینکه پیشنهاد ما به شما مراجعه به یک مشاور یا روانشناس معتمد در این زمینه است خصوصا اگر هیچکدام از راه حل‌های گفته شده در این مقاله نتوانسته کمکی برای حل مشکل شما باشد. ما در کلینیک ویدیا با بهره گیری از روان شناسان و مشاوران مجرب تا آخرین لحظه در کنار شما عزیزان برای حل مشکلاتتان هستیم.

نویسنده: مبینا ثامنی

نوشته های مرتبط
1 دیدگاه
ناشناس

2

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *