برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

دلایل، تصمیم‌گیری و راه‌حل خیانت

دلایل، تصمیم‌گیری و راه‌حل خیانت

خیانت! واژه‌ای آشنا که طی سال‌های اخیر رو به افزایش است و شاید هر چند روز یک بار این لغتِ تلخ را می‌شنویم لغتی که درلغت‌نامه دهخدا به حیله و ناراستی معنی شده است. به طور کلی خیانت هر نوع فعالیت یا رابطه‌ای است که در آن فرد لذتی را که باید با شریک خود تجربه کند با شخص سوم تجربه می کند.

اکثرِ ما گاها از اشخاصی جملاتی مانند: زنم بهم خیانت کرده است و نمیدانم چه تصمیمی بگیرم؟ توی دوراهی برای ماندن و رفتن گیر افتاده‌ام. درارتباط با خیانت داستانِ زیر که برحسبِ واقعیت است را با هم می‌خوانیم تا با مسائلی همچون دلایل خیانت، تصمیم گیری و راه حل آن روبه‌رو شویم.

آقای (م.ح) هنگامی که به دفتر روانشناس مراجعه می‌کند و بسیار آشفته است بر روی صندلی مراجع می‌نشیند و صحبت خود را با این کلمات آغاز می کند که، زنم بهم خیانت کرده است و نمی دانم چه تصمیمی بگیرم؟

او در حالی که بسیار مستأصل است ادامه می دهد آخه من برای اون هیچی کم نذاشتم همیشه بهترین لباس‌ها رو پوشیده و بهترین سفرهارو رفته و بهترین امکانات را داشته چرا باید بهم خیانت کنه؟ اصلا من به درک چه‌طور تونست چشمش رو از بچه ۴ سالم برداره و خیانت کنه؟ حالم بده زندگیم رو هواست. زنم بهم خیانت کرده است و نمی‌دانم چه تصمیمی بگیرم؟

 اگر بگذارم و برم تکلیف پسرم چی می‌شه بدون مادر چه‌جوری بزرگ می‌شه؟ و کلماتی از دهانش خارج می‌شود که نامفهوم هستند و دائم این جمله تکراری، زنم بهم خیانت کرده است و نمی‌دانم چه تصمیمی بگیرم را زمزمه می‌کند.

خب!داستانی که خواندیم ممکن است مشکل بسیاری از زوج‌ها باشد، خیانت! مسئله‌ای که دائماً در جامعه ما در حال افزایش و تکرار است.

دلایل خیانت

مهمترین انگیزه افراد متاهلی که به روابط نامشروع می‌آورند تجربه مجدد صمیمیت و روابط گرم است چیزی که مدتی است از زندگی خودشان خارج شده است، بنابراین فرد برای کسب دوباره این لذت به این عمل رو می‌آورد، خیانت معمولاً بر اثر عوامل دیگری مثل، تنوع طلبی، عدم رابطه گرم با همسر، ارضا نشدنِ اکثرِ نیازها، مغایرت احساسی و سبک زندگی، رنجش از یکدیگر و انتقام می‌باشد؛ مثل مردی که دائم همسرش را کنترل می‌کند و زن برای انتقام گرفتن از او، خیانت می‌کند.

 در ادامه داستانِ مردی که جمله زنم بهم خیانت کرده است و نمی‌دانم چه تصمیمی را بگیرم را تکرار می‌کند. پس از صحبت‌هایش با روانشناس مربوطه و صحبت‌های روانشناس با خانم معلوم می‌شود که مردم به خاطر شرایط کاری سنگین اصلاً توجه عاطفی و محبت کافی به خانم را نداشته است و فقط نیاز مالی وی تمکین می‌شده است.

ریشه‌یابی

معمولا فردی که با خیانت روبه‌رو می‌شود به جای ریشه‌یابی و مواجهه با علت آن ذهن خود را پر از سوالاتی می‌کند که به حل مسائل کمک نمی‌کند، مثلاً آقای (م.ح) آن‌قدر دچار استرس و تنفر از خود می‌شود و احساس بی‌کفایتی می‌کند که دیگر به زن خود و دلیل این‌که چرا خیانت کرده است، توجه نمی‌کند و همچنین هیچ‌گاه به این فکر نمی‌کند که ریشه اصلی مشکل در چیست و خود را دائم در نقشی قربانی بی گناه تمام‌عیار می‌بینند بنابراین فرد دچار استیصال در تصمیم‌گیری برای ماندن و رفتن می‌شود مانند مرد داستان ما دائم سوالاتی مثل زنم بهم خیانت کرده است و نمی دانم چه تصمیمی بگیرم می‌شود.

در مواجهه با خیانت بهترین کاری که می‌تواند صورت بگیرد ریشه‌یابی این موضوع است و جواب دادن به سوالات نظیر چرا و به چه علت ایجاد شده است. اگر فردِ خیانت‌دیده روی این موارد تمرکز کند قطعا می‌تواند جریانِ پیش رو را بهتر حل کند و تصمیم درستی بگیرد.

راه حل

در این شرایط توصیه‌هایی می‌شود مانند:

  • به هیچ عنوان تنها خودتان را مقصر ندانید و سرزنش نکنید، به جای این کار به دنبال ریشه یابی بروید و با یک متخصص در این باره صحبت کنید.
  • بیش از حد بر روی شخصِ سوم رابطه متمرکز نشوید بهتر است در این باره با کسی صحبت نکنید بلکه فقط با افراد قابلِ اعتماد خود و یک متخصص در این زمینه.
  • برایِ تصمیم‌گیری بهتر به ‏مشاورانی که در این زمینه تخصص دارند مراجعه کنید و از صحبت‌ها و تجربیات آن‌ها کمک بگیرید تا بتوانید بهتر مشکلات را بشناسید و راه‌حل پیدا کنید و سپس تصمیم بگیرید.

ما در این محتوا سعی کردیم تا شما عزیزان را با موضوع خیانت و سوال هایی از قبیل دلایل و تصمیم گیری در آن آشنا کنیم. برای تصمیم‌گیری بهتر و بهره‌مندی شما عزیزان از راهنمایی‌های مشاوران ما در (کلینیک ویدیا) در این زمینه با ما تماس بگیرید.

نویسنده: مهدیه سلمانی

نوشته های مرتبط
5 دیدگاه
ناشناس

4.5

ناشناس

3.5

ناشناس

5

ناشناس

1

ناشناس

0.5

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *