برای دریافت مشاوره تماس بگیرید
۰۹۱۹۰۸۱۲۱۸۸ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۱۰ ۰۲۱۹۱۰۳۱۸۰۷

چرا در مقابل همسرم نمیتوانم از خود دفاع کنم و همیشه سکوت می کنم؟

چرا در مقابل همسرم نمیتوانم از خود دفاع کنم و همیشه سکوت می کنم؟
  • 《حتما دلایلش منطقیه》
  • 《اصلا فرصت حرف زدن به من می ده؟》
  • 《اینقدر که زبون بازه》
  • 《شاید درست میگه》

دوستی می گفت: من آدم جر و بحث نیستم. به خاطر همین هم، اگه توی همچین موقعیتی گیر کنم، ترجیحم سکوته!

باید پرسید: آیا واقعا درست‌ترین راه‌حل برای پایان دادن به یک جر و بحث، سکوت است؟ باید پاسخ داد: خیر. اما بعضی از زوجین ابراز می‌کنند توانایی دفاع از خود را ندارند و در مواقع جر و بحث با همسرشان، سکوت می‌کنند. حال باید ببینیم چه دلایلی برای عدم دفاع و ابراز سکوت وجود دارد؟

دلیل اول: هراس از جنجال و داد و بیداد.

برخی از زوجین، علت فرو رفتن در لاک دفاعی و سکوت خود را، ترس از بروز جنگ و جدال و داد و فریاد می‌دانند و به خاطر همین سکوت پیشه می کنند. ضمن این‌که کاملا به این موضوع واقفند که همسرشان با سکوت آن ها، حق را به خودش می‌دهد.

دلیل دوم:کم حرف بودن فرد است (چه زن،چه مرد).

بعضی از افراد به طور کلی کم حرف هستند، مخصوصا در موقعیت‌های جنجال برانگیز نمی‌توانند حرف بزنند. چون نمی‌توانند همسرشان را متقاعد سازند که حق با آن‌ها است، پس سکوت می‌کنند.

دلیل سوم: ترس از دست دادن طرف مقابل.

دلیل دیگری که می‌توان  برای سکوت در برابر همسر بیان کرد و شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین دلایل سکوت است، ترس از دست دادن طرف مقابل و ترک کردن او می‌باشد. به این معنی که تصور می‌شود اگر در برابر عصبانیت طرف مقابل، واکنش نشان داده شود و یا داد و بیدادی به راه بیفتد، او برای همیشه می‌رود. به خاطر همین ترجیح فرد در این مواقع به خاطر هراس نبود همسرش، سکوت است.

دلیل چهارم: فرد با سکوت خود،در پی این است که خشم طرف مقابل را برانگیزاند و باعث عصبانیت بیشتر او شود(به اصطلاح عامه لج او را در بیاورد).

به عبارتی، با سکوت خود عصبانیت همسرش را صد چندان می‌کند و با این کار، احساس خوشایندی دارد، دال بر این‌که فکر می‌کند عصبانیت و خشم همسرش را به این صورت تلافی کرده است. چون گاهی اوقات، برخی از زوجین، ابراز ناراحتی کرده‌اند از این‌که همسرشان، هنگام مشاجره، باسکوتش، بیش از پیش او را ناراحت و عصبانی می‌کند. و می‌توان گفت یکی از دلایل سکوت، می‌تواند برانگيختن خشم طرف مقابل و به گونه‌ای تلافی و حالت تدافعی در مقابل داد و بیداد باشد.

دفاع در برابر همسر

حقیقت این است که عدم جر و بحث در زندگی مشترک، غیرممکن است. چون گاهی اوقات اختلاف نظرها، منجر به جر و بحث می‌شوند. اما این‌که برخی از زوجین، در برابر بدقلقی، بدزبانی و رفتارهای آزاردهنده‌ی همسرشان به طور مداوم سکوت اختیار می‌کنند، رفتار عاقلانه‌ای نیست.

زوجین باید بدانند چه زمانی سکوت کنند و چه زمانی در مقابل رفتار و سخن همسرشان ابراز عقیده و نظر نمایند و همین موضوع تعیین‌کننده رابطه هاست. نباید در برابر هر رفتاری سکوت اختیار کرد.

پس از بیان دلایل سکوت و عدم دفاع، به چند مطلب که Sam Horn در کتاب تانک فو بخش برخورد با افراد دشوار نوشته، اشاره می کنیم. Sam Horn مطالب کتابش را به4بخش تقسیم کرده:

  • بخش اول: به جا پاسخ دادن
  • بخش دوم: توضیح تفاوت آنچه باید گفت و آنچه نباید گفت.
  • بخش سوم: چگونگی آرام کردن اوضاع متشنج.
  • بخش چهارم: راهکارهای حفظ سلامت روانی فرد.

ایشان در این کتاب راهکارهایی برای برقراری ارتباط در موقعیت های مختلف، بیان کرده اند:

یکی از این راهکارها، در زمان مشاجره  به جای سکوت و جری کردن همسر و یا فرد مقابل، پیدا کردن راه‌ حل است؛ سکوت، راه حل نیست. باید با همدلی و تمام توان خود طرف مقابل را آرام کرده و اورا وادار به گوش فرا دادن به صحبت‌های خود کنیم.

راهکار دیگر ایجاد جوی آرام است تا بتوان مشکلات را بازبینی کرد.

مهمترین نکته این است که یاد بگیریم چگونه در شرایط بحرانی و جنجال برانگیز بجای سکوت، نیات و مقاصد خود را ابراز کنیم. چون در این صورت است که تقریبا توانسته‌ایم شرایط ناآرام را به جوی آرام تبدیل کنيم.

راهکار دیگری که می‌توان در این زمینه به کار برد،این است که: هنگام دعوا خود را در جایگاه طرف مقابل قرار داده و از خود بپرسیم:‌‌ “اگر به جای  او بودم چه می‌کردم؟” و یا “اگر او به جای من بود چه می‌کرد؟”

در ادامه باید گفت: رابطه ی زناشویی یکی از عمیق ترین و طولانی ترین روابط است و ارتباط کلامی صحیح بین زوجین، رضایت زناشویی را به همراه دارد و رضایت زناشویی، سلامت روان و جسم زوجین را به ارمغان می آورد.

رضایت در زناشویی

در پایان، آخرین و مهمترین راهکار، مشاوره با متخصصان علم روانشناسی در این زمینه است که به عنوان  بهترین پیشنهاد؛ کلینیک ویدیا را به شما معرفی می کنیم که با حضور اساتید و متخصصان بروز دانش روانشناسی و مشاوره، افتخار همراهی شما عزیزان را در حل مسائل و مشکلاتتان دارد.

نویسنده: طناز ابوالحسن زاده

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *