ما در درمانکده روابط عاطفی با استفاده از رویکردهای علمی و اثربخش رواندرمانی و مشاوره به شما کمک می کنیم، تا از اضطراب، افسردگی، مشکلات زناشویی و روابط عاطفی خود رهایی پیدا کرده و مسیر توسعه فردی خود را رقم بزنید.
روش های صحیح برای تخلیه هیجان
هیجانات باید به شکل صحیحی تخلیه شوند در غیر اینصورت ساکن ماندن آنها باعث بروز رفتارهایی مثل خشونت و پرخاشگری در فرد می شود.داشتن تحرک و انجام فعالیت های بدنی باعث می شود انرژی فرد مصرف شده و به آرامش برسد.خنديدن سبب افزايش ترشح اندورفين شده و تسکين‌دهنده درد و افزايش‌دهنده حس شادي است. در ضمن تاثير مثبتي بر سلامت قلب، ريه، ماهيچه‌ها و سيستم ايمني بدن دارد.بیست ثانيه خنديدن به اندازه 3 دقيقه ورزش ايروبيک به بدن شما اکسيژن مي‌رساند.
● راه‌های تخلیه خشم و کسب آرامش
1 . ریلکس کردن تک‌تک اعضای بدن(روش جاکوبسن)

2 . مشت کوبیدن:می‌توانید بالش را بردارید و روی پاهای خود بگذارید و سپس تا می‌توانید به روی آن بکوبید. به این شکل نیز به‌طور کامل از خشم، تخلیه می‌شوید.
3 .تکنیک فریاد زدن:الف) باز می‌توانید یا بالشی را بردارید و جلوی دهان خود بگذارید و تا جائی که می‌توانید درون آن فریاد بزنید تا به‌طور کامل از خشم تخلیه شوید. ب) به کوه یا دشت بروید و در آن‌جا، تا می‌توانید فریاد بزنید.
4 .ماساژ دادن شقیقه‌ها:می‌توانید شقیقه‌های خود را با کمی روغن”اسطوخدوس“ بسیار ملایم و نرم و به شکل دایره‌ای به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید. این کار برای رفع سردردها و فشارهای درون سر و به خصوص سردردهای میگرنی، بسیار مفید است.
5 .خنک کردن بدن و خون:دوش گرفتن، وضو گرفتن، غسل کردن، شست‌وشوی دست و صورت و یا نوشیدن آب خنک می‌تواند علاوه بر متعادل کردن انرژی در بدن، به میزان زیادی باعث خنک شدن بدن و خون گردد که خود در کاهش خشم، بسیار مفید است.
6 .نوشتن آن‌چه که باعث خشم شده است و سوزاندن آن یا پاره کردن و دور انداختن آن نیز معجزه می‌کند.
7 .سرگرم کردن خود:از آن‌جائی که ذهن، نمی‌تواند دو کار را هم‌زمان انجام دهد، پس ما می‌توانیم، با سرگرم کردن خود، خود را از فکرهای منفی دور ساخته و میزان خشم را از بین ببریم و یا دست کم کاهش دهیم. انجام اموری مانند:
ـ نواختن و یا گوش دادن به یک ساز و موسیقی ملایم مورد علاقه ـ انجام یک کار هنری مورد علاقه مانند نقاشی، خطاطی، خیاطی و…
ـ تماشای طلوع و غروب خورشید ـ رفتن به طبیعت، نگاه کردن به یک شاخه گل و انرژی گرفتن از طبیعت .
8 .کمی صبر کردن و کشیدن چند نفس عمیق:جدا کردن خود از آن محیط و فاصله گرفتن تا کم‌کم آرام گیرید؛ ولی قبل از آن، اعلام کنید که ”هر گاه عصبانی باشم، از آن محیط فاصله می‌گیرم تا آرام شوم“ وگرنه طرف مقابل، این کار را نوعی توهین به حساب آورده و بیشتر عصبانی می‌گردد .
9 .تکنیک شمردن و بعد بروز خشم:به خود بگویید: ”من خشم خود را بیرون خواهم ریخت، ولی اول باید از یک تا صد بشمارم“ و بعد شروع به شمردن کنید. تا پایان شمارش، خشم شما فرونشسته است.
10 .تکنیک آئینه:در آئینه نگاه کنید و یا در خیال خود؛ بعد هر چه‌قدر خواستید به کسی که از دست او عصبانی هستید، بدوبیراه بگویید و یا دلیل‌های عصبانیت خود را برایش مطرح کنید. این تکنیک نیز ما را بسیار آرام می‌کند.
11 .دیدن عصبانیت خود به شکل آگاهانه و ریشه یابی کردن آن و سپس برخورد با آن به شکل منطقی:بهتر است بنشینید و کمی فکر کنید و ببینید که این عصبانیت از کجا آمده است. از چه کسی، برای چه مدتی است که شروع شده است. سپس از روش مذاکره استفاده کنید؛ یعنی در زمانی که هنوز خیلی عصبانی نشده‌اید و یا زمانی که عصبانیتتان فروکش کرده است؛ در شرایطی مناسب و محیطی آرام به بیان احساس‌ها و فکرهای خود با کلام و منطق درست بپردازید. در این روش: ـ محیط باید به‌طور کامل آرام و دور از تشنج باشد. ـ هر دو طرف باید آرام گرفته باشند. ـ بهتر است با جمله‌هائی مانند ”من هم اشتباه کرده‌ام و می‌خواهم اوضاع را بهتر کنم“، شروع کنید.
ـ و بعد به بیان احساس خود که عصبانیت یا رنجیدگی است به این شکل بپردازید: ”من از این کار یا حرف تو عصبانی یا رنجیده شده‌ام“، ولی هرگز نمی‌گوییم که: ”من از دست تو عصبانی هستم یا رنجیده‌ام“. ما انسان‌ها همیشه از رفتار و کردار یا گفتار کسی عصبانی می‌شویم، ولی ماهیت کار یا نوع رفتار او را به خود او تعمیم می‌دهیم و نمی‌توانی با خود او ارتباط خوبی برقرار کنیم. حال آن‌که فقط کار یا رفتار او غلط و بد است و او خودش آدم بدی نیست.
12 . ابراز علاقه کردن به کسانی که دوست‌شان داریم: همان‌گونه که گفته شد، ما نمی‌توانیم دواحساس متضاد را در آنِ واحد در خود داشته باشیم. بنابراین اگر به‌طور عمد تلاش کنیم تا احساس مهر را در خود بیدار کنیم، دیگر جائی برای احساس کینه و یا خشم باقی نمی‌ ماند.روش های صحیح برای تخلیه هیجان
روش ساده براي تخليه استرس
1 . برقراري روابط اجتماعي بر کاهش استرس تاثير مي‌گذارد. گروهي دوست پيدا کنيد و در مورد مشکلات زندگي با آنها صحبت کرده و نظراتشان را جويا شويد. البته در انتخاب دوست بايد محتاط باشيد. افراد خوش‌خلق، خوش‌ذات و شاد را انتخاب کنيد..

برقراري روابط اجتماعي
2 .برنامه‌هاي روزانه را يادداشت کنيد در دفتري در مورد مسايل روزانه کاري، اهداف شخصي و احساسي خود يادداشت برداريد.
3 .تمام مسايلي که سبب بروز استرس در شما مي‌شوند را يادداشت کرده و با نگاهي به آنها سعي کنيد رفتارهاي شخصي خود را اصلاح کرده و براي رسيدن به اهداف برنامه‌ريزي کنيد.
4 .هميشه وسایلتان را در محلي مرتب نگهداري کنيد. اين محل بايد در دسترس باشد تا شما را بي‌جهت کلافه نکند. هر روز 5 دقيقه براي مرتب کردن اين محل وقت بگذاريد و از مدارکي که داريد فهرستي تهيه کنيد. هر چند وقت يک بار هم به فهرست نگاهي بيندازيد و آن را طبق روز کنيد.هر چند وقت يک بار مجلات قديمي و وسایلی که به آن نياز نداريد، دور بريزيد. در يک محيط مرتب خيلي راحت مي‌توانيد وسايل مورد نياز خود را بيابيد. در ضمن محيط‌هاي مرتب حس راحتي و لذت به انسان مي‌دهند
5 .فيلم کمدي، کارتون يا نمايش ببينيد و حتي بي‌جهت بخنديد.

97/05/19

ممنون

6 Trackbacks:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.